• Anonym (Fundersam)

    Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

    Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym (Sassi)
    Guffi skrev 2011-07-30 16:20:58 följande:
    Vi har pratat om att skriva äktenskapsförord då min blivande har en massa tillgångar på banken.. Ingen av oss vet hur man formulera ett sådant men våra tankar går kring att detta endast gäller vid skilsmässa, inte vid dödsfall.. Vi har inga barn än, men jobbar på det Flört och vi vill båda att det ska bli så bra som möjligt för dem, oavsett skilsmässa eller dödsfall..

    Men det här med arv... - tillfaller det normalt sett båda och något man kan "förorda" bort eller hur funkar det? Har läst nåt om det men kommer inte på hur det var i skrivande stund..