• Anonym (Fundersam)

    Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

    Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym (Sassi)
    Guffi skrev 2011-07-30 16:20:58 följande:
    Vi har pratat om att skriva äktenskapsförord då min blivande har en massa tillgångar på banken.. Ingen av oss vet hur man formulera ett sådant men våra tankar går kring att detta endast gäller vid skilsmässa, inte vid dödsfall.. Vi har inga barn än, men jobbar på det Flört och vi vill båda att det ska bli så bra som möjligt för dem, oavsett skilsmässa eller dödsfall..

    Men det här med arv... - tillfaller det normalt sett båda och något man kan "förorda" bort eller hur funkar det? Har läst nåt om det men kommer inte på hur det var i skrivande stund..

    Jag är inte ute efter hans pengar, då hade jag nog kunnat hitta nån rik "gubbe" istället. Utan för oss handlar det om en försäkring så att det blir så bra som möjligt för båda oavsett vad som händer. Förhoppningen är ju dock att vi ska leva hela livet tillsammans. Men som många av er andra har skrivit. VI har ju försäkringar för allt annat så varför inte för detta. Denna kostar ju dessutom (?) ingenting! Bättre försäkring får man leta efter Flört
    Om man inte har något förord så blir arvet bådas vid en eventuell skiljsmässa om man inte har ett förord. Under tiden man är gifta finns det inget som säger att du måste dela hälften med din äkta hälft om ni inte har den överenskommelsen. Man har försörjningsplikt, men det är också vad det står. Om det är ett arv ni får dvs, inte om den ena av er dör - där gäller andra regler som inte alls har med förord att göra.

    Ett äktenskapsförord gäller enbart mellan makar vid en skilsmässa, aldrig vid dödsfall. Ett testamente gäller enbart vid dödsfall, inte vid skilsmässa. Ett äktenskapsförord behöver registreras (minns inte var) för att vara juridiskt bindande, till skillnad från samboavtal.
  • Guffi
    Anonym (Sassi) skrev 2011-08-02 19:26:07 följande:
    Om man inte har något förord så blir arvet bådas vid en eventuell skiljsmässa om man inte har ett förord. Under tiden man är gifta finns det inget som säger att du måste dela hälften med din äkta hälft om ni inte har den överenskommelsen. Man har försörjningsplikt, men det är också vad det står. Om det är ett arv ni får dvs, inte om den ena av er dör - där gäller andra regler som inte alls har med förord att göra.

    Ett äktenskapsförord gäller enbart mellan makar vid en skilsmässa, aldrig vid dödsfall. Ett testamente gäller enbart vid dödsfall, inte vid skilsmässa. Ett äktenskapsförord behöver registreras (minns inte var) för att vara juridiskt bindande, till skillnad från samboavtal.
    Tusen tack för ditt svar!Glad
  • Anonym (Sassi)
    Guffi skrev 2011-08-02 19:27:31 följande:
    Tusen tack för ditt svar!Glad
    Kanske ska tillägga att om den ena får arvet som enskild egendom så tillhör den inte boet vid en skilsmässa. Dvs om du ärver din mamma och hon i sitt testamente skrivit att det är din enskilda egendom så kan din man inte få del av arvet vid en skilsmässa. Det är det bästa sättet att slippa eventuella problem, att be att de man ska ärva skriver att det är enskild egendom.
  • Guffi
    Anonym (Sassi) skrev 2011-08-02 21:25:49 följande:
    Kanske ska tillägga att om den ena får arvet som enskild egendom så tillhör den inte boet vid en skilsmässa. Dvs om du ärver din mamma och hon i sitt testamente skrivit att det är din enskilda egendom så kan din man inte få del av arvet vid en skilsmässa. Det är det bästa sättet att slippa eventuella problem, att be att de man ska ärva skriver att det är enskild egendom.
    Det har jag läst tidigare nånstans.. - tack än en gång :)
  • Trivia

    Att vilja skriva äktenskapsförord är för mig inget konstigt om båda vill det. Kanske har den ene en släktgård (som delas med syskon) som man inte vill att ens partner ska få hälften av vid en eventuell separation eller ett föremål som betyder mycket för en.
    Inget konstigt med det tycker jag...
    Vi kommer inte att skriva något men vi har heller inte så mycket annat än gemensamt inköpta saker att bråka om, om vi nu skulle göra det.

  • Anonym
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-29 09:23:41 följande:
    Men något utlöste det hela, hennes otrohet, är man hämndlysten så gör man en sån sak, jag är inte sådan.
    Och kommer aldrig att bli. Om man är otrogen då är ngt fel i ens förhållande ju. I vårt förhållande fungerar allt perfekt. Men det är synd att personer kan vara på det sättet. Vi har visst försäkringar på allt men det är inte samma sak på att ha en försäkring på ens förhållande. Man måste ha tillit ibland också.
    det finns inga "perfekta" förhållanden, ni ser dessutom saken från två olika synvinklar. Har ett par i bekantskapkretsen som varit tillsammans i 10 år och de tyckte också att deras förhållande var perfekt. Tills hon får en ny kollega och blir upp över öronen superförälskad och lämnar sin man bums. Hade du sagt det till dem två veckor innan det hände hade de skrattat åt dig. Inget är dig givet.

    Vårt förhållande är inte perfakt men jag trivs superbra, med öppna ögon. Vi har både bra och dåliga sidor båda och ibland är vi sjukt irriterade på varann. Men jag kan inte förutsätta att det håller, och det gör jag inte. Däremot tänker jag jobba för att det SKA göra det och det tänker han också göra.
  • pyret och snöflingan
    Anonym (Varför inte) skrev 2011-07-30 22:40:30 följande:
    Av dina inlägg att döma verkar du inte vara över 30 i huvudet i alla fall. Det är sjukt naivt att tänka "Det händer aldrig oss, i nöd och lust, jag skulle aldrig....bla bla bla". Det kan du hoppas och tro men aldrig VETA. Ingen VET vad som händer i framtiden, så är det.  Om ni har exakt samma inkomst, och äger exakt lika mycket, då är ju ett äktenskapsförord onödigt. Men allt handlar inte om pengar, skulle du ärva något grej som betyder mycket för dig men som inte är värd något i mina ögon så kan mycket väl den saken bli anledning att det blir bråk vid en ev. skilsmässa.

    Du förstår väl att 99% av alla som gifter sig aldrig kan tänka sig skilsmässa, otrohet, missbruk eller annat från sin blivande. Men din (blivande) man är alltid en egen individ och vill han vara otrogen så är han det, vill han skiljas så gör han det. Och det kan du aldrig förutse.

    Om jag förstår det rätt så äger också HAN en bostadsrätt?! Det betyder ju i så fall att han bör ha en större förmögenhet än du? Eller? Det kanske är den du vill åt vid en skilsmässa :-P

    Sen har ni inga barn. Ett förhållande får en av de största prövningarna när det kommer barn i bilden. Ni har kanske inga erfarenheter ännu av lite motgång, sömnlösa nätter etc, som ibland leder till skilsmässa.

    Det är iaf naivt att tänka som du gör och visar på lite livserfarenhet som du har i din lilla bubbla där alla nära och kära gifter sig med varandra och aldrig skiljer sig.
    Hur mycket förmögenhet vi har angår endast bara oss och vårt förhållande. För din egen nyfikenhet eftersom du nämnde ordet "förmögenhet" så kan jag tala om att vi har lika mycket på våra respektive sparkonton. Jag bryr mig inte om saker som man ärver, det är bara saker. Jag älskar min man över allt annat och skulle inte bry mig om han skulle ta alla mina pengar!! Pengar är ändå pengar och det går att tjäna ihop de igen genom att jobba.
    Ett förhållande är däremot mer värt för mig än pengar och alla saker i världen!
    Det du skriver om min ålder är orelevant.
  • pyret och snöflingan
    pyret och snöflingan skrev 2011-08-05 19:12:03 följande:
    Hur mycket förmögenhet vi har angår endast bara oss och vårt förhållande. För din egen nyfikenhet eftersom du nämnde ordet "förmögenhet" så kan jag tala om att vi har lika mycket på våra respektive sparkonton. Jag bryr mig inte om saker som man ärver, det är bara saker. Jag älskar min man över allt annat och skulle inte bry mig om han skulle ta alla mina pengar!! Pengar är ändå pengar och det går att tjäna ihop de igen genom att jobba.
    Ett förhållande är däremot mer värt för mig än pengar och alla saker i världen!
    Det du skriver om min ålder är orelevant.
    Anonym (Varför inte) skrev 2011-07-30 22:43:14 följande:

    pyret och snöflingan: Såg att ni har varit tillsammans i drygt 1 år.... Det förklarar saken....


    SKALL TILLÄGGAS!! INTE MIN BLIVANDE utan min NUVARANDE!! Och vi har varit ihop i MER än ETT ÅR!!!
  • pyret och snöflingan
    Anonym skrev 2011-08-03 16:45:08 följande:
    det finns inga "perfekta" förhållanden, ni ser dessutom saken från två olika synvinklar. Har ett par i bekantskapkretsen som varit tillsammans i 10 år och de tyckte också att deras förhållande var perfekt. Tills hon får en ny kollega och blir upp över öronen superförälskad och lämnar sin man bums. Hade du sagt det till dem två veckor innan det hände hade de skrattat åt dig. Inget är dig givet.

    Vårt förhållande är inte perfakt men jag trivs superbra, med öppna ögon. Vi har både bra och dåliga sidor båda och ibland är vi sjukt irriterade på varann. Men jag kan inte förutsätta att det håller, och det gör jag inte. Däremot tänker jag jobba för att det SKA göra det och det tänker han också göra.
    DU känner inte oss och du är inte allvetande. Vårt förhållande ur vår synvinkel ÄR perfekt. Hur kan du påstå att VI ser saker från två olika synvinklar UTAN att kännas OSS?? Vi har aldrig varit irriterade på varann då vi är båda lugna personer med lugnt temperament. Varför ska man skriva och vara irriterad när man kan diskutera saker INNAN de blir irriterande?
  • izredam

    Vi har diskuterat det där med äktenskapsförord, men grejen är den att vi flyttade ihop direkt efter gymnasiet, vi har inga större sparade pengar med oss in i förhållandet, alla större saker i lägenheten har vi köpt tillsammans. Det enda någon av oss har utöver det just nu är bilen, den är hans - men det är hans mamma som äger den, men det handlar om en 10 000kr ungefär (läs; första bilen som han köpte direkt när han tog körkort för två år sen).

    Vi väntar oss inga stora arv eller något. Det enda är väl när min pappa går bort någon gång i framtiden - då jag är den enda som ärver honom. Men helt ärligt, det är en risk jag är villig att ta, och vill inte pappa chansa så får han väl skriva det i sitt testamente, det är ju inte mer med det.

    Det må låta naivt, vi är inte så gamla och sådär - men när vi är färdigutbildade så räknar vi med ungefär samma lön då vi går ungefär samma utbildning. Jag är tjej och kommer tjäna lite mer på grund av det (så går det när man väljer rätt yrke) men hans utbildning ger ett mer högavlönat jobb.

    Så nej, det blir inget äktenskapsförord då vi inte ser någon nytta med det.


  • Anonym (Sassi)
    pyret och snöflingan skrev 2011-08-05 19:12:03 följande:
    Hur mycket förmögenhet vi har angår endast bara oss och vårt förhållande. För din egen nyfikenhet eftersom du nämnde ordet "förmögenhet" så kan jag tala om att vi har lika mycket på våra respektive sparkonton. Jag bryr mig inte om saker som man ärver, det är bara saker. Jag älskar min man över allt annat och skulle inte bry mig om han skulle ta alla mina pengar!! Pengar är ändå pengar och det går att tjäna ihop de igen genom att jobba.
    Ett förhållande är däremot mer värt för mig än pengar och alla saker i världen!
    Det du skriver om min ålder är orelevant.
    Pengar är iofs bara pengar. Men står man med stora skulder, kanske hos kronofogden, pga att man fått problem efter en skilsmässa så inser du nog att det ändå är mkt som är beroende av pengar. Om du inte kan skaffa telefonabonnemang, hyreskontrakt eller dylikt pga anmärkningar så är det inte kul. Om du står som medlåntagare på ett gemensamt lån som din exman plötsligt slutar betala på så blir du plötsligt ensam ansvarig om du inte själv vill dra på dig anmärkningar.

    Du älskar din man över allt annat nu, men OM (jag säger inte när) något skulle hända som ändrar den saken (och det KAN hända ALLA, oavsett vad du vill tro) så kan jag lova att du skulle bry dig om han tog alla sina pengar. Nu kanske dina släktingar inte har några pengar alls eller saker som betyder något öht för dig, men jag vet vad en bitter skilsmässa kan göra med folk. Då kan exets mormors gamla virkade duk plötsligt bli hårdvaluta och något som inte är värt en spänn är plötsligt ett effektivt sätt att jävlas på.

    Så... pengar är inte alltid bara pengar i alla situationer. Din ålder är iofs irrelevant, men du resonerar väldigt naivt och omoget.
  • Anonym (Sassi)

    "...tog alla DINA pengar..." skulle det stå såklart.

  • Anonym (stuga)

    I min familj har vi en sommarstuga och en stor mark runtomkring, som har gått i arv sen i mitten av 1500-talet. Det är ju något min blivande inte kommer kunna få ta del av, men är det något mina föräldrar skriver i sitt testamente, eller behöver vi skriva under några papper angående stugan??

  • pyret och snöflingan
    Anonym (Sassi) skrev 2011-08-07 19:51:47 följande:
    Pengar är iofs bara pengar. Men står man med stora skulder, kanske hos kronofogden, pga att man fått problem efter en skilsmässa så inser du nog att det ändå är mkt som är beroende av pengar. Om du inte kan skaffa telefonabonnemang, hyreskontrakt eller dylikt pga anmärkningar så är det inte kul. Om du står som medlåntagare på ett gemensamt lån som din exman plötsligt slutar betala på så blir du plötsligt ensam ansvarig om du inte själv vill dra på dig anmärkningar.

    Du älskar din man över allt annat nu, men OM (jag säger inte när) något skulle hända som ändrar den saken (och det KAN hända ALLA, oavsett vad du vill tro) så kan jag lova att du skulle bry dig om han tog alla sina pengar. Nu kanske dina släktingar inte har några pengar alls eller saker som betyder något öht för dig, men jag vet vad en bitter skilsmässa kan göra med folk. Då kan exets mormors gamla virkade duk plötsligt bli hårdvaluta och något som inte är värt en spänn är plötsligt ett effektivt sätt att jävlas på.

    Så... pengar är inte alltid bara pengar i alla situationer. Din ålder är iofs irrelevant, men du resonerar väldigt naivt och omoget.
    Det låter väldigt bittert det där.
  • Anonym (Sassi)
    pyret och snöflingan skrev 2011-08-07 20:29:57 följande:
    Det låter väldigt bittert det där.
    Ja, det är precis vad det blev. Livstragedier är kanske det mer passande ordet. Två personer som älskade varandra och tyckte att pengar var bara pengar. Och det stämmer, så länge man har tillräckligt av dem för att leva ett liv man är nöjd med. Har man inga pengar alls så att man knappt kan leva ett drägligt liv så är pengar inte bara pengar, utan pengar är mycket mer än så.

    Det är inte jag själv som upplevt det där, men nära vänner. Om det hade funnits bättre papper på allting så hade det kanske inte blivit så bittert mellan dem och min vän hade inte behövt leva på existensminimum med skuldsanering i väldigt många år. Mannens enskilda firma - som gick bra under hela tiden tills det kraschade - gick i konkurs i samband med finanskrisen i början på 90-talet. De hade stora gemensamma skulder på sitt hus (som med varsin inkomst inte var några problem).

    Plötsligt står de utan någon inkomst och med en enskild firma så är man personligt ansvarig för alla skulder som firman dragit på sig. Den ekonomiska pressen gjorde att de skilde sig. Han hade ingen försörjning och hon med sin inkomst fick betala allting. I skilsmässan så fick de ju hälften av skulderna var. De älskade varandra, inga personliga kriser, otroheter eller dylikt. Men den situationen blev för mkt med två små barn, inga pengar och ingen ordentlig bostad eftersom de varken fick lån eller hyreskontrakt med sina anmärkningar hos kronofogden.
  • Tessann

    Vi ska skriva äktenskapsförord.. jag flyttade till min mans släktgård som han bott i sen han flyttade hemifrån.. jag förstår honom helt klart att han inte vill att jag ska kunna sticka med halva gården vid en ev. skilsmässa.. jag hade tyckt samma sak om det var min gård som jag ägt långt innan vi träffades.


    Jag kommer ha ett lite högre månadssparande till mig och mina barn istället just utifallatt.


     


    Men det är bara vid skilsmässa vi tycker så här.. vid ev. dödsfall så ska jag kunna bo i orubbat bo tills jag dör och äga gården.

  • Anonym (P)
    pyret och snöflingan skrev 2011-08-07 20:29:57 följande:
    Det låter väldigt bittert det där.
    Nej, livserfaret. Till skillnad från dina inlägg.
  • pyret och snöflingan
    Anonym (P) skrev 2011-08-09 08:31:01 följande:
    Nej, livserfaret. Till skillnad från dina inlägg.
    jaja.. jag säger det.. du kastar ju sten i glashus.
Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!