• Anonym (Fundersam)

Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

• Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym (Varför inte)

Vi skriver äktenskapsförord.

Jag tycker att enda anledningen att säga nej till ett äktenskapsförord är när man gifter sig för pengarna. Och vi gifter oss enbart av kärlek och inte pågrund av varandras ägodelar.

• Blomsterdrottningen

Vi kommer att skriva! Inte för risken att vi eventuellt kommer att skilja oss, utan snarare som en försäkring i stil med; "Tar man med sig paraplyet ut, så regnar det inte" eller "Köper man en dyr tilläggsförsäkring så går Tv'n inte sönder". =)

Vi tar med att tillgångar vi har med oss in i boet + ev. arv & avkastningar är enskilda. Resterande blir "en påse pengar". Ska dessutom skriva ett inbördes testamente gällande besittningsrätt på huset, då vi har särkullsbarn.

• BlackWIngedAngel
    Joffan skrev 2011-04-28 01:11:34 följande: