• Anonym (Fundersam)

    Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

    Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym

    Vi kommer också att skriva äktenskapsförord. Detta har jag föreslagit trots att han är den som har störst tillgångar. Han familj och släkt äger två gårdar och har dessutom skog etc. Därför vill jag skriva. Skilsmässor kan ta fram det allra värsta ur folk. Jag ser det, som någon annan också skrev, mer som en försäkran.

  • SloveP

    Om man som kvinna står tillbaka för att stötta mannen i hans karriär, vara hemmafru eller allmänt vara hemma mer och vabba osv. Jag tycker att man då makar emellan kan ordna en överrenskommelse på att man sätter undan lika mycket åt kvinnan varje månad i pensionsfond eller liknande, som mannen gör/får..På så vis så förlorar man inte så mycket i pension även om man gör valet att "vara hemma mer".
    Och skulle det sen skita sig så har man i alla fall inte ett pensionssparbortfall på typ 10 år. Det är absolut inte mindre värt tycker jag att vara hemma med sina barn när de är små.
    Som sagt, det är alltid bättre att skriva för att sen kanske aldrig behöva använda det, än att inte skriva och sedan stå helt black...

  • Smuppra
    SloveP skrev 2011-05-17 13:51:53 följande:
    Om man som kvinna står tillbaka för att stötta mannen i hans karriär, vara hemmafru eller allmänt vara hemma mer och vabba osv. Jag tycker att man då makar emellan kan ordna en överrenskommelse på att man sätter undan lika mycket åt kvinnan varje månad i pensionsfond eller liknande, som mannen gör/får..På så vis så förlorar man inte så mycket i pension även om man gör valet att "vara hemma mer".
    Och skulle det sen skita sig så har man i alla fall inte ett pensionssparbortfall på typ 10 år. Det är absolut inte mindre värt tycker jag att vara hemma med sina barn när de är små.
    Som sagt, det är alltid bättre att skriva för att sen kanske aldrig behöva använda det, än att inte skriva och sedan stå helt black...
    Smart det där med pensionssparandet! Ska jag tänka på om det verkar behövas pga ojämn fördelning. Vad gäller föräldraledighet vill MB absolut dela lika, får hoppas han är lika pigg på det när det gäller att vabba...
  • Anonym (Sassi)

    Om min M2B hade föreslagit äktenskapsförord på ett sparkonto som i dagsläget inte innehåller så mkt pengar hade jag verkligen dragit öronen åt mig... skillnad om man ärvt pengar sedan tidigare eller fått mycket pengar i en tidigare bostadsaffär eller liknande, och att man skyddar just dessa pengar...

    En bekant till familjen skiljde sig för inte så länge sedan, och då visade det sig att bankkontona stod i mannens namn (men båda hade tillgång till dem). Han förde då snabbt som ögat över allt de ägde och hade till sitt äktenskapsförodsskyddade företagskonto som hon inte hade någon rätt till.

    Under tiden man är gifta gäller inga 50/50-regler som ju gäller vid skilsmässa utan förord. Det är enbart vid en skilsmässa som man har rätt till hälften om man inte avtalat bort det, så rent krasst kan han börja planera för ett uppbrott och då systematiskt börja föra över "sina" pengar till det skyddade sparkontot...

    Arv etc tycker jag också man ska ha förord på. Tänk om jag ärver min släktgård och sedan går han och är otrogen och får då halva egendomen som gått i arv i 200 år... nu tror jag inte det kommer hända, men då har ju inte han heller förlorat något om vi håller ihop resten av livet (som jag förväntar mig).

    Som flera påpekat så är det ju en försäkran. Inte struntar du i att försäkra huset/bilen/dina barn, för "det händer ju aldrig mig". Nej, mest troligt brinner ditt hus inte ner, men du har försäkringen ändå... efter att mitt föräldrahem brann ner för 14 dagar sedan trots att hela huset var noggrant genomgånget för brandskydd (släckare lätt tillgängliga från alla rum, jordad el i hela huset, brandsäker isolering etc etc) så börjar man tänka att "jo, det kan faktiskt hända mig".

    Better safe than sorry som man brukar säga...

  • Anonym (Sassi)

    "Arv etc tycker jag dock man ska ha förord på" skulle det stå...

  • pyret och snöflingan
    Anonym (Varför inte) skrev 2011-04-30 14:39:32 följande:
    Vi skriver äktenskapsförord.

    Jag tycker att enda anledningen att säga nej till ett äktenskapsförord är när man gifter sig för pengarna. Och vi gifter oss enbart av kärlek och inte pågrund av varandras ägodelar.
    WHAT??? Vi har inte skrivit äktenskapsförord och det har INGET med pengar att göra! Vi arbetar heltid båda två och tjänar fasktiskt EXAKT lika mycket per månad. Så att dra alla över samma kam på det sättet är nog väldigt väldigt taskigt då du inte känner ALLA i hela världen som INTE skriver äktenskapsförord.
  • pyret och snöflingan
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-04-27 22:59:37 följande:
    Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!
    Det första skulle jag säga när det gäller att tänka på skilsmässa innan man är gift är ju otroligt dumt.. Då kanske man inte ska gifta sig, skaffa barn osv.. för tänk OM det går åt skogen osv... då blir barnen skilsmässobarn och  man blir ensam osv..
    Jag tror stenhårt på att OM problem skulle dyka upp så löser vi det på ett eller annat sätt. Att skilja sig på en gång tycker jag är fegt.
  • pyret och snöflingan
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-17 05:28:47 följande:
    Det är lite trångsynt att tänka att äktenskapsförord innebär en framtida skilsmässa. Folk som inte skriver äktenskapsförord skiljer sig dem också. Jag har full förståelse för det sunda förnuftet ett äktenskapsförord innebär. Kan dra ett ex: min killkompis (en jättesnäll kille) gifte sig för en massa år sen med en tjej som bara har pluggat under deras äktenskap. Dem fick 2 barn, HAN köpte hus åt dem, HAN betalade hyran, räkningar, mat, HAN köpte bil osv. Hon stod inte för nåt ekonomiskt under 7 års tid. I vintras ville hon skiljas och nu ska hon få hälften av pengarna när han säljer huset. Han får inte ens bestämma mäklare eller vem dem säljer huset till för hon står skriven på huset och hon krånglar som fan just nu. Varför ska hon som inte betalat en endaste krona under 7 år ha rätt till pengarna??? Massa strul för att dem inte skrev äktenskapsförord. Han säger att hon alltid sa förut att hon inte ville ha nåt vid en skilsmässa, nu känner han knappt igen den giriga person hon blivit. Det är orättvist det min vän går igenom nu tack vare sin exfru. När folk träffas och gifter sig säger folk så "jag kommer aldrig va så hemsk vid en skilsmässa" men när saker går åt helvete blir folk arga och giriga. Tänk på det alla ni som tycker äktenskapsförord är nåt negativt.
    Men då kan jag säga att vi inte har skrivit något äktenskapsförord men vi tjänar lika mycket på våra heltidsjobb, han har en bostadsrätt innan mig och jag vet att det är hans fast jag har "juridiskt rätt" till hälften av allt. Men det bryr jag mig inte om: Man är ju olika som människor, vissa skiljer sig som vänner och jag har flera exempel i min vänskapskrets där folk är fortfarande kompisar trots att de har skiljts sig. Man kan inte dra alla över samma kam bara för att de flesta slutar i ofs i gräl, det blir ofta så att folk blir giriga. Om man tänker så att killen är en tofla som betalar ALLT och sen inte står på sig.. då får HAN skylla sig själv...

    Vi har inte skrivit äktenskapsförord för vi tror stenhårt på att vi tänker ALDRIG skilja oss. Båda våra föräldrar från båda sidor har alltid levt med varandra och även mormor och morfar på båda sidor och även farföräldrar på båda sidor.. Så det blir så med oss också.

    Vi skaffar inte barn på en gång exempelvis, bara för att vi är gifta behöver man inte skaffa en massa barn... Det gör vi när vi har levt tillsammans några år och känner att vi har allt för att kunna ge våra barn allt.
  • Chicita

    Ingen av oss har något speciellt med oss in i äktenskapet.
    Vi har redan köpt (byggt) hus gemensamt och alla utgifter är gemensamma. Varken han eller jag har några stora arv att vänta oss framöver heller. Vi har inte valt att skriva något äktenskapsförord.
    Men om han skulle komma på tanken så är det helt ok med mig. Jag är inte ute efter hans eventuella pengar, utan jag gifter mig med honom som person. Och tyvärr så kan jag inte dela honom och ta med hälften ifall han vill skilja sig nån gång framöver Tungan ute

    Jag är inte den hämdgiriga och penningalna typen heller.
    Jag har redan låtit ett ex behålla en lägenhet vi köpte tillsammans, utan att kräva något av honom (men han försökte kräva mig på pengar för den förlovningsring han använt och tappat bort *suck). Och vi har en öppen dialog om vad som skulle hända "ifall att".

    Äktenskapsförord är nog viktigast om det är en obalans i pengamängden man förser förhållandet med, både nuvarande och framtida pengar alltså.
    Om någon väntas få ett stort arv så kan det vara vettigt att skriva in att vid eventuell skiljsmässa så tillfaller arvet X och Y har inte några rättigheter till det...

  • ClaraH

    Vi har båda två varit gifta förut och för oss var det självklart att diskutera äktenskapsförord. Vi kom fram till att inte skriva men jag tycker att det var väldigt viktigt att vi hade den diskussionen. Vi har båda särkullbarn och har ett sparande som ärvs av våra respektiva barn, så att vi skyddar dem på det sättet. Min blivande har ett aktiebolag och vi diskuterade om hans bolag skulle undantas men vi kom fram till att han inte skulle göra det utan att det ska ingå i ett gemensamt bo vid dödsfall. Vi har mestadels diskuterat dödsfall eftersom det är då barnen blir inblandade.

    Eftersom vi båda har skilt oss en gång är jag inte orolig för bråk om pengar om vi går isär. Ingen av oss har tidigare bråkat om det. Samtidigt anser jag att om man gifter sig med varandra så gifterman sig också ekomomiskt och har ett gemensamt åttagande. Om den ena tjänar mer än den andra kanske man bidrar på andra sätt till boet.

    Hursom helst tycker jag att man måste diskutera innan man gifter sig hur man ser på ekonomin. När jag gifte mig första gången trodde inte jag heller att jag skulle skilja mig, men så blev det.

Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!