• Anonym (Fundersam)

    Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

    Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym

    Vi kommer också att skriva äktenskapsförord. Detta har jag föreslagit trots att han är den som har störst tillgångar. Han familj och släkt äger två gårdar och har dessutom skog etc. Därför vill jag skriva. Skilsmässor kan ta fram det allra värsta ur folk. Jag ser det, som någon annan också skrev, mer som en försäkran.

  • SloveP

    Om man som kvinna står tillbaka för att stötta mannen i hans karriär, vara hemmafru eller allmänt vara hemma mer och vabba osv. Jag tycker att man då makar emellan kan ordna en överrenskommelse på att man sätter undan lika mycket åt kvinnan varje månad i pensionsfond eller liknande, som mannen gör/får..På så vis så förlorar man inte så mycket i pension även om man gör valet att "vara hemma mer".
    Och skulle det sen skita sig så har man i alla fall inte ett pensionssparbortfall på typ 10 år. Det är absolut inte mindre värt tycker jag att vara hemma med sina barn när de är små.