• Sandrina

Vänta med sex till bröllopsnatten?

Ett relativt odisskuterat ämne här på BT!
    Vad tycker ni egentligen om att vänta med sex till själva bröllopsnatten?
    Finns det några här som faktiskt gör/gjorde det?
    Skulle vara jättespännande att höra!
    Själv skulle jag ha väldigt svårt med att gifta mig med någon jag inte haft sex med, med med tanke på att det är en sån stor del av samlivet!
    Men alla är vi olika! Berätta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?
  • Aleta
    Johannaz skrev 2011-02-14 14:21:35 följande:
    det är mycket sant. men de du sa där var engligt den mosaiska lagen och till för den tiden. gamla testamentet. det är viktigt att läsa den oxå för att kunna förstå nya testamentet och evagelierna. 

det står mycket mycket annorlunda där, och efter som att du har den synen på biblen så skulle de inte skada att kanske läsa den eller börja studera den.

kvinnor är lika mycket värda och att "underordna" sig betyder inte att man ska vara en slav eller att man inte har en åsikt, utan att mannen har ansvar för familjens bästa och kvinnan ska respektera honom MEN att han ska älska kvinnan mer än sig själv. och givetvis respektera henne :) 

det är mycket som har ändrats sen gamla testamenter och det är inte dom lagarna vi följer eftersom att det finns nya i det nya testamentet:) och dem är inte alls omöjligt att följa :)

Som sagt, Soldemor är präst och vet vad hon talar om, hon har väldigt sunda åsikter.

När du skriver som du gör om kvinnor och respekt så låter det precis som när en beslöjad kvinna inom islam beskriver hur hon inte heller är förttryckt utan är repekterad och får beskydd. Det kan vara värt att fukdera på en extra gång.

Betänk att Nya Testamentet är inte direkt någon modern skrift den heller. Hur såg samhället ut på den tiden?
    Hur har våra kunskaper och våra liv ändrats sedan dess?
    Ganska mycket eller hur?
    En religion som inte följer med sin tid blir till ett bekymmer, inte ett stöd.

Sedan är det givetvis upp till var och en att följa sin tro, bara man inte för den skull tror att man är bättre eller gör mer rätt än någon annan. Eller skadar någon.

• Duchess
    det är mycket sant. men de du sa där var engligt den mosaiska lagen och till för den tiden. gamla testamentet. det är viktigt att läsa den oxå för att kunna förstå nya testamentet och evagelierna. 

det står mycket mycket annorlunda där, och efter som att du har den synen på biblen så skulle de inte skada att kanske läsa den eller börja studera den.

kvinnor är lika mycket värda och att "underordna" sig betyder inte att man ska vara en slav eller att man inte har en åsikt, utan att mannen har ansvar för familjens bästa och kvinnan ska respektera honom MEN att han ska älska kvinnan mer än sig själv. och givetvis respektera henne :) 

det är mycket som har ändrats sen gamla testamenter och det är inte dom lagarna vi följer eftersom att det finns nya i det nya testamentet:) och dem är inte alls omöjligt att följa :)
    När det står att "mannen är kvinnans huvud" (som vissa översättningar uttrycker det) så används det grekiska ordet "kefale". Det är inte helt självklart vad det betyder. Kefale översätts oftast med källa eller ursprung. 

Enligt den bibliska skapelseberättelsen skapades Eva av Adams revben. Han var alltså hennes källa, hennes ursprung. Att sedan tolka det som att mannen ska stå över kvinnan i rang, det är i mitt tycke oerhört långsökt.

• jennifaer

Jag hade aldriig kunnat vänta! Men då är jag ju en sån där fruktansvärt syndig människa som träffade min m2b på fyllan och sedan hade sex på första dejten hehe! Men min pappa som har föreläst en hel del om religion och historia sa något till mig en gång om att äktenskap inte alls vara samma sak på den tiden och att det mer handlade om den personen man valde att leva sitt liv med och att det inte var någon speciell ceremoni som räknades. Ja något sånt. Nu vet jag ju inte om det stämmer för det känns som att det finns lika många tolkningar av bibeln som det finns människor. Men jag väljer nog att tro på den storyn för då blir jag helt plötsligt inte lika syndig längreGlad Förövrigt tycker jag att det är jättefint att man kan vänta och att man får göra precis som man själv vill! Allt handlar ju om vad som känns bäst för en själv.

• Aleta
    Duchess skrev 2011-02-14 21:04:00 följande:
    När det står att "mannen är kvinnans huvud" (som vissa översättningar uttrycker det) så används det grekiska ordet "kefale". Det är inte helt självklart vad det betyder. Kefale översätts oftast med källa eller ursprung. 

Enligt den bibliska skapelseberättelsen skapades Eva av Adams revben. Han var alltså hennes källa, hennes ursprung. Att sedan tolka det som att mannen ska stå över kvinnan i rang, det är i mitt tycke oerhört långsökt.
    Tack!
    Det var en jättebra förklaring. Det finns nog många missar i översättningar och även personliga tolkningar som har slunkit igenom.
  • Zelmah

vill inte vara tråkig o petig men..

kefale: κεφαλή

översättning:

lexin.nada.kth.se/lexin/,%CE%BA%CE%B5%CF%86%CE%B1%CE%BB%CE%AE;
    en väldigt utförlig beskrivning av "huvudet" ögon osv hehe..

huvud verkar vara den mest förekommande översättningen av kefale, har ännu inte hittat nåt lexikon som översätter det till källa eller ursprung. Hittar heller inte kefale som synonymförslag på orden för källa - πηγή och ursprung- προέλευσης

men om nån annan finner den översättningen nån stans så hade det varit intressant att ta del av :)

ursäkta mitt "tråk"...

• Zelmah

lexin.nada.kth.se/lexin/,%CE%BA%CE%B5%CF%86%CE%B1%CE%BB%CE%AE;

hmm längen funkar visst inte så bra, man kommer bara till startsidan .. får se om det går nu. annars får man kopiera den grekiska stavningen på kefale i klistra in i översättningsrutan där på sidan i lexin.. om nån är intresserad.

Nån här som talar/skriver grekiska förresten?

Så.. sorry för all OT men det har ju övergått i nån diskussion o m bibeln o språktolkningar så...då e det svårt att inte spinna vidare...

Men apropå tolkningar så kan man ju tolka källan som något överstående  "avarten"/avkomman, det finns ju en viss övre status i att vara Äkta, original m.m originalkällan, förstakällan mm så det beror verkligen på hur man tolkar o vad man läser in för värden i orden oxå.

att vara underordnad någon betyder att den andre bestämmer och har högre social status. "En chef och dennes underordnade", - vanligt uttryck.. jag är underordnad min chef som har högsta befattning och bestämmanderätt i alla beslut. Underordnade finns även i andra angordningssystem på arbetsplatser o dyl. Nej, att vara underordnad är inte att vara slav i den bemärkelsen vi tänker när vi hör ordet, eller att man inte får ha en åsikt men det innebär att din åsikt är mindre värd och inte behövs tas hänsyn till om den inte är intressant för den överordnade... Så att vara underordnad mannen i ett äktenskap ser inte jag som särskilt eftersträvansvärt eller nutidsorienterat.
  • Duchess
    Zelmah skrev 2011-02-15 00:57:36 följande:
    vill inte vara tråkig o petig men..

kefale: κεφαλή

översättning:

lexin.nada.kth.se/lexin/#searchinfo=both,swe_gre,%CE%BA%CE%B5%CF%86%CE%B1 %CE%BB%CE%AE;
    en väldigt utförlig beskrivning av "huvudet" ögon osv hehe..

huvud verkar vara den mest förekommande översättningen av kefale, har ännu inte hittat nåt lexikon som översätter det till källa eller ursprung. Hittar heller inte kefale som synonymförslag på orden för källa - πηγή och ursprung- προέλευ σης

men om nån annan finner den översättningen nån stans så hade det varit intressant att ta del av :)

ursäkta mitt "tråk"...
    Du behöver inte vara tråkig och petig. Frågan är ju var ordet betydde på koiné (inte modern grekiska) när det skrevs, och vilken betydelse det hade i den samtida litteraturen. 

Jag kan rekommendera t ex teologen Per-Axel Sverkers texter i ämnet, om du vill läsa svenska sidor. Ett citat från honom: 

Enligt gällande standardverk vad gäller grekiska lexikon fanns inte innebörden av " auktoritet, ledare" i ordet "kefale". I teologers verk har man dock, tidigare på ett självklart sätt, utgått från detta, även i lexikon framställda av teologer. Anledningen är att det hebreiska ordet för huvud "rosh" kan betyda ledare eller auktoritet. Detta sker 180 gånger. Men i den grekiskspråkiga Septuaginta översätts detta 109 gånger med ett tydligt ord för "ledare" ("archon"). Enbart 18 gånger förekommer "kefale" som översättning, vilket visar att det inte var det naturliga ordet i sammanhanget. Dessa undantag återfinns på undanskymda platser i GT, som den kristne knappast kom i kontakt med. Åtskilliga av dem har andra textvarianter, vilket visar aversionen mot att använda "kefale" för "auktoritet".

Här är en längre artikel: www.bibelsklikeverd.no/artikler/manochkvinna.htm
  • Duchess
    Zelmah skrev 2011-02-15 02:56:07 följande:
    Nån här som talar/skriver grekiska förresten?
    De präster som finns här på BT har alla läst koiné, däremot vet jag inte hur många av dem som kan tala/skriva modern grekiska. Men i sammanhanget antar jag att koiné är mer intressant? 

För att återgå lite till den ursprungliga frågan: finns det något stöd i Bibeln för att vänta med sex till bröllopsnatten? Det är såklart en tolkningfråga. Jag menar att man måste läsa Bibelns texter i sitt sammanhang för att förstå dem på rätt sätt. Höga visan är t ex en flera tusen år gammal kärleksdikt. Om jag försöker använda den som guidebok när jag åker till Wien i sommar så funkar den inte. Den är inte relevant i sammanhanget. På samma sätt måste man fundera över när och i vilket sammanhang Bibelns olika texter är skrivna. Annars hamnar man snett. 

Att värna om kvinnan (som är den som kan bli gravid) genom att förmana mannen att inte ha sex med henne förrän han av omgivningen ses som hennes partner (vigslar i vår mening hade man inte på den tiden) - det var kärleksfullt och relevant. På den tiden. Men det innebär inte att det är så vi ska tolka texterna idag.

• Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-02-08 14:17:04 följande:
    fast jag var tillsammans med en kille en gång och vi väntade ett tag med sex.
    det var det värsta jag varit med om - själva sexet när vi väl hade det - och tro mig, jag försökte stå ut flera gånger och ändra på det men det liksom gick inte.

Nej, förhållandet fungerade inte och det var riktigt läskigt. Jag var jätteledsen och deprimerad i många många månader och ändå var det jag som lämnade honom till slut.
    Så jag tror inte lls att alla passar ihop med själva sexet :)

Men vi var bara tillsammans några månader innan, har man varit ihop flera år kanske man känner varandra på ett bättre sätt.. :)
    Nu har jag ju aldrig haft en sån upplevelse, men jag kan förstå dig fullt ut!
    Precis som att man inte klaffar med alla i sin personlighet så passar ju inte alla kroppsligt.
    Och vissa här verkar ju inte ens ha sett varandra nakna, så dom kanske inte ens attraheras av varandra då. Alla ser ju ganska olika ut näck (nu menar jag inte bara rumpan och brösten, utan det finns ju andra delar som man måste tycka se bra ut också Flört)
  • Cammee
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-08 14:28:30 följande:
    Ush va hemskt :/
    Jag tror säkert det kan bli så. Men jag tror alla kan ha bra sex, bara kommunikationen finns.
     Kanske är jag hopplös romantiker men jag tror verkligen på det, hehe
    Det finns faktiskt inget mer osexigt än att behöva kommunicera i sängen. Det ska gå av sig själv och man ska inte behöva berätta vad man gillar. för helt seriöst, klaffar det i sängen så vet ens partner automatiskt hur man vill ha det. Tänk om han gillar att jucka sakta och i helt konstig takt, och så gillar du snabbt och hårt. Då kommer du bara ligga och undra vad f*n du har gett dig in på för det är lite trist att behöva börja diskutera felet mitt i sexet. Min första gång var allt annat än perfekt, klart att vi var blyga och nervösa, och väldigt väldigt unga, så det blev inte helt underbart. men efter ca. tre nervösa gånger så fungerade allt av sig själv. Så lite tid kan man behöva som nybörjare, men man ska inte behöva ge det tid och träning för att det ska bli bra, Kommer det inte naturligt så är det kört. Sen kände jag knappt min pojkvän heller första gången så det var ju ännu nervösare då. Ni som väntar här har ju varit tillsammans tillräckligt länge för att det ska kunna fungera efter två-tre gånger.

Annars kan man ju alltid ha ett sexlöst förhållande efter man är gifta också ju...........................................
  • JustMeAndMyLove
    Cammee skrev 2011-02-15 11:47:25 följande:
    Det finns faktiskt inget mer osexigt än att behöva kommunicera i sängen. Det ska gå av sig själv och man ska inte behöva berätta vad man gillar. för helt seriöst, klaffar det i sängen så vet ens partner automatiskt hur man vill ha det. Tänk om han gillar att jucka sakta och i helt konstig takt, och så gillar du snabbt och hårt. Då kommer du bara ligga och undra vad f*n du har gett dig in på för det är lite trist att behöva börja diskutera felet mitt i sexet. Min första gång var allt annat än perfekt, klart att vi var blyga och nervösa, och väldigt väldigt unga, så det blev inte helt underbart. men efter ca. tre nervösa gånger så fungerade allt av sig själv. Så lite tid kan man behöva som nybörjare, men man ska inte behöva ge det tid och träning för att det ska bli bra, Kommer det inte naturligt så är det kört. Sen kände jag knappt min pojkvän heller första gången så det var ju ännu nervösare då. Ni som väntar här har ju varit tillsammans tillräckligt länge för att det ska kunna fungera efter två-tre gånger.

Annars kan man ju alltid ha ett sexlöst förhållande efter man är gifta också ju...........................................
    Herre gud. Jag vet INGET som är så sexigt som kommunikation i sängen. Wow.. det är en av de saker jag tänder mest med.
    Men då kanske vi komuniserar på ett annat sätt än du tänker dig?

Första gånge jag hade sex var jag skitnervös. Det blev kattskit av allt helte nkelt. Slutade med att jag skämdes och hon skratta, haha. Det betydde knappast att vi inte fick ett bra sexliv. Tvärtom. Vi tog lätt på det och lärde känna varran.

Ett ex till är det där med kyssar. Helt ärligt, jag dömmer direkt vid kyssen. Om jag kysser någon och det bara är helt fel, då brukar jag tacka för mig och dra mig undan. Men sist gjorde jag inte det. Och fan vad vi kan kyssas iag ;) Ljuvligt!

Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?