• Sandrina

Vänta med sex till bröllopsnatten?

Ett relativt odisskuterat ämne här på BT!
    Vad tycker ni egentligen om att vänta med sex till själva bröllopsnatten?
    Finns det några här som faktiskt gör/gjorde det?
    Skulle vara jättespännande att höra!
    Själv skulle jag ha väldigt svårt med att gifta mig med någon jag inte haft sex med, med med tanke på att det är en sån stor del av samlivet!
    Men alla är vi olika! Berätta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?
  • Vi2alltid
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-08 13:23:08 följande:
    Väldigt vackert skrivet :) Det är väl så jag tänker kring min egen tro med!

Va fint att höra! (eller ja, läsa...)
  • Soldemor
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 11:51:44 följande:
    Alltså, vi är inga djur :P Vi vill ju verkligen inte göra det för att vi inte vill göra Gud ledsen (det är ju en religiös fråga för de flesta) och då gör man bara inte det. Sedan undviker vi att vara helt ensamma i en lägenhet osv för då är ju risken större att det skulle kunna hända något. Men vi vill verkligen inte göra något, det räcker med att pussas och kramas och vi har varit ihop i två år (igår! :D) :)
    Varför skulle Gud bli ledsen?
  • Johannaz
    Soldemor skrev 2011-02-09 11:06:13 följande:
    Varför skulle Gud bli ledsen?
    för att vi strävar efter att följa bibeln (i allt som krävs av oss, men vi är inte heller perfekta) så vi läser  bibeln och studerar den regelbundet.
    Och där står det klart och tydligt att sex före äktenskapet är en synd. För gud skapade mannen och kvinnan till att leva tillsammans och bli "ett kött". sex är för äktenskap för att visa sin kärlek till sin fru eller man. (visst de första gångerna kanske det inte är perfekt, men därför pratar man om det och jobbar på det tillsammans, inte lämnar honom/henne för det). 
  • Soldemor
    Johannaz skrev 2011-02-13 10:45:45 följande:
    för att vi strävar efter att följa bibeln (i allt som krävs av oss, men vi är inte heller perfekta) så vi läser  bibeln och studerar den regelbundet.
    Och där står det klart och tydligt att sex före äktenskapet är en synd. För gud skapade mannen och kvinnan till att leva tillsammans och bli "ett kött". sex är för äktenskap för att visa sin kärlek till sin fru eller man. (visst de första gångerna kanske det inte är perfekt, men därför pratar man om det och jobbar på det tillsammans, inte lämnar honom/henne för det). 
    Det står mycket i Bibeln som var giltigt då skrifterna i Bibeln sammanställdes men som inte är specieltt funktionellt nu, som exempelvis att man skall stena ungdomar som är ute och festar, eller att kvinnan skall vara underdånig mannen. När vi läser så gamla texter måste vi läsa dem i förhållande till hur vårt samhälle ser ut och tolka texterna där efter, alternativt bli fundamentalister och leva EXAKT som man gjorde för två tusen år sedan. På den var sex inom äktenskapet endast til för att skaffa barn, och inom äktenskapet f´ör att barnen skulle ha någon form av juridiska rättigheter. Om äktenskapet nu bara skulle vara till för de som skall ha barn, skulle ganska många snabbt inte få gifta sig, bland annat då jag, för jag kan inte få barn. Dessutom var ingående av äktenskap då en juridisk och inte kyrklig angelägenhet.
  • LisaEleonor
    Cammee skrev 2011-02-08 13:50:36 följande:
    Så då menar du att min fästman, och alla andras pojkvänner som tjuvkikar lite nyfiket inte respekterar oss? :P
    Efter åtta år tillsammans så tycker jag att det är jätte mysigt att min fästman fortfarande tycker att det är spännande att titta på mig när jag byter om eller liknande. Jag ser det lite som ett sätt att bli uppskattat, för han visar att han är intresserad utan att egentligen behöver säga eller göra något.

Jag kan förstå er tjejer som väntar med sex, jag hade nog klarat mig utan i värsta fall liksom, men hur fan lyckas era män? Antingen så har dom ingen sexualitet, eller så "bedriver dom otukt" med sig själv typ varje tillfälle dom får när ni inte är med, och enligt biblen är väl det också förbjudet? i princip lika förbjudet som sex innan äktenskap. Ni kristna som ska vänta måste ju någon gång gjort det med er själv och då kan ni ju lika gärna ligga med någon annan. :S
    Jag håller så med om det där första! Jag tjatar på min sambo att han alltid tjuvkikar och inte riktigt kan hålla ögonen i styr. Men samtidigt skulle jag bli jätteledsen om jag bytte om och han inte reagerade alls, och det vet han.

Vi är inne på att ha ett uppehåll med sex. Någon månad eller två innan. Sedan kanske vi inte orkar ha sex på bröllopsnatten, men annars kanske vi har bra sex dagen efter
  • Johannaz
    Soldemor skrev 2011-02-14 12:28:34 följande:
    Det står mycket i Bibeln som var giltigt då skrifterna i Bibeln sammanställdes men som inte är specieltt funktionellt nu, som exempelvis att man skall stena ungdomar som är ute och festar, eller att kvinnan skall vara underdånig mannen. När vi läser så gamla texter måste vi läsa dem i förhållande till hur vårt samhälle ser ut och tolka texterna där efter, alternativt bli fundamentalister och leva EXAKT som man gjorde för två tusen år sedan. På den var sex inom äktenskapet endast til för att skaffa barn, och inom äktenskapet f´ör att barnen skulle ha någon form av juridiska rättigheter. Om äktenskapet nu bara skulle vara till för de som skall ha barn, skulle ganska många snabbt inte få gifta sig, bland annat då jag, för jag kan inte få barn. Dessutom var ingående av äktenskap då en juridisk och inte kyrklig angelägenhet.
    det är mycket sant. men de du sa där var engligt den mosaiska lagen och till för den tiden. gamla testamentet. det är viktigt att läsa den oxå för att kunna förstå nya testamentet och evagelierna. 

det står mycket mycket annorlunda där, och efter som att du har den synen på biblen så skulle de inte skada att kanske läsa den eller börja studera den.

kvinnor är lika mycket värda och att "underordna" sig betyder inte att man ska vara en slav eller att man inte har en åsikt, utan att mannen har ansvar för familjens bästa och kvinnan ska respektera honom MEN att han ska älska kvinnan mer än sig själv. och givetvis respektera henne :) 

det är mycket som har ändrats sen gamla testamenter och det är inte dom lagarna vi följer eftersom att det finns nya i det nya testamentet:) och dem är inte alls omöjligt att följa :)
  • Emblas Mamma
    Johannaz skrev 2011-02-14 14:21:35 följande:
    det är mycket sant. men de du sa där var engligt den mosaiska lagen och till för den tiden. gamla testamentet. det är viktigt att läsa den oxå för att kunna förstå nya testamentet och evagelierna. 

det står mycket mycket annorlunda där, och efter som att du har den synen på biblen så skulle de inte skada att kanske läsa den eller börja studera den.

kvinnor är lika mycket värda och att "underordna" sig betyder inte att man ska vara en slav eller att man inte har en åsikt, utan att mannen har ansvar för familjens bästa och kvinnan ska respektera honom MEN att han ska älska kvinnan mer än sig själv. och givetvis respektera henne :) 

det är mycket som har ändrats sen gamla testamenter och det är inte dom lagarna vi följer eftersom att det finns nya i det nya testamentet:) och dem är inte alls omöjligt att följa :)
    lagar och lagar..
    så du menar att jag inte kommer till "himlen" för att jag i kärlek hade sex och skaffadeett barn med min sambo innan vi gifte oss?
    Vi har aldrig varit lyckligare och tyvärr så blev vi inte heller ledsna av detta utan bara ännu mer lyckligare och säkrare i vår kärlek!
    Man kan gott lova varandra evig kärlek UTAN att gifta sig också, och på ett sätt gjorde vi det ändå.
    Vi behöver inte "gifta" oss bara för att vara säkra på att vi tycker om varandra..

nej.. jag kommer väl till helvetet då antagligen... ^^
  • Soldemor
    Johannaz skrev 2011-02-14 14:21:35 följande:

Jag läser Bibeln ganska mycket och en av mina arbetsuppgifter är att tolka Bibelns budskap för samtidsmänniskorna, eftersom jag är kallad av Gud att verka som präst inom Svenska kyrkan.  Jag är dessutom av den uppfattningen att i ett förhållande är det båda parterna, oavsett kön, som skall ha gemensamt ansvar för familjen. Skall man hårddra det, hur skulle det då fungera för ett tjej-par?
  • Soldemor
    Emblas Mamma skrev 2011-02-14 14:29:33 följande:
    nej.. jag kommer väl till helvetet då antagligen... ^^
    Antagligen jag med då, så präst jag är,, eftersom jag haft sex med män jag aldrig varit gift med och inte velat gifte mig med heller.
  • Emblas Mamma
    Soldemor skrev 2011-02-14 14:34:01 följande:
    Antagligen jag med då, så präst jag är,, eftersom jag haft sex med män jag aldrig varit gift med och inte velat gifte mig med heller.
    är du präst? :)
Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?