• Sandrina

Vänta med sex till bröllopsnatten?

Ett relativt odisskuterat ämne här på BT!
    Vad tycker ni egentligen om att vänta med sex till själva bröllopsnatten?
    Finns det några här som faktiskt gör/gjorde det?
    Skulle vara jättespännande att höra!
    Själv skulle jag ha väldigt svårt med att gifta mig med någon jag inte haft sex med, med med tanke på att det är en sån stor del av samlivet!
    Men alla är vi olika! Berätta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?
  • hernameispekka
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 12:40:08 följande:
    Nej, nej :P alltså krama mig och förklara vad han menade och säga att han älskar mig mest i världen ^^

Det är klart att man har olika humör, varken han eller jag blir arga särskilt lätt. Eller, han kan bli lite tjurig om han inte får mat men då säger jag åt honom att gå och äta och då säger han "ok" och så blir han glad igen, haha :P
    Haha, det är tur att man är olika :)
  • SnartFruSir
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 11:55:46 följande:
    Man får ju tro vad man vill men lever man efter vad bibeln säger så är det så :) 
    Vad jag vet så står det ingenstans uttryckligen i bibeln att man inte får ha sex innan äktenskapet. Däremot så anses man gift efter att man har haft sex enligt gamla seder och traditioner. Så jag är inte säker på om det är Guds meningen eller människans tolkning som ligger bakom?

Detta är ingen kritik mot er. Jag vet bara att det uppfattas olika av olika kristna. Men om detta är er övertygelse så glädjs jag med er i att det går så bra. :)
  • förlovadflicka
    hernameispekka skrev 2011-02-04 12:42:44 följande:
    Haha, det är tur att man är olika :)
    Ja, det är det :) Haha, nu tycker jag vi avrundar denna diskussionen, pallar inte skriva mer om detta :P
  • hernameispekka
    SnartFruSir skrev 2011-02-04 12:43:25 följande:
    Vad jag vet så står det ingenstans uttryckligen i bibeln att man inte får ha sex innan äktenskapet. Däremot så anses man gift efter att man har haft sex enligt gamla seder och traditioner. Så jag är inte säker på om det är Guds meningen eller människans tolkning som ligger bakom?

Detta är ingen kritik mot er. Jag vet bara att det uppfattas olika av olika kristna. Men om detta är er övertygelse så glädjs jag med er i att det går så bra. :)
    Detta vet jag med. Men vi gör det inte för att man "ska" göra det. Det är ett gemensamt beslut för att visa respekt för varandra och för Gud genom att avstå från något vi egentligen vill.
  • förlovadflicka
    SnartFruSir skrev 2011-02-04 12:43:25 följande:

Jo, det står på många ställen att otukt (dvs utomäktenskapligt sex) är förbjudet, jag lovar, jag har läst hela ;) 

Vad gulligt av dig, tack :)  
  • Krystal
    Cammee skrev 2011-02-04 11:13:06 följande:
    8 år utan att ha sex med varandra? jag och min sambo har också varit ihop i 8 år men vi väntade bara i tre månader. haha. Starkt jobbat , förstår inte hur ni har lyckats ;)
    he he..nja kram, mys, smek och kel har det väl blivit..men aldrig "DET"
  • JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 12:52:06 följande:
    Jo, det står på många ställen att otukt (dvs utomäktenskapligt sex) är förbjudet, jag lovar, jag har läst hela ;) 

Vad gulligt av dig, tack :)  
    Länge sen jag läste bibeln! 
    Är det inte i gamla testamentet man kan tolka det som att om du en gång har sex med någon så är ni sedan bundna till varran. och att det sen är otukt att ha sex med andra?
    Kommer själv inte ihåg.

Jag och min tjej har haft sex, hade vart jättespännande att vänta till äktenskap men.. vi blev liksom tillsammans efter vi haft sex så att säga så det är ganska kört :/

Men jag KAN inte förstå det här med köpa grisen i säcken - kommentaren som brukar finnas med i de här diskussionerna (obs. har inte sett den här, utan menar det här som ett allmänt inlägg)
    Är man förälskad, är man trygg med någon och verkligen litar på någon blir sexlivet fantastiskt. Det finns inget dåligt sex med någon man verkligen älskar och åtrår. Och man utvecklas ihop, även om man skulle vara jätteolika till en början.
    Därför kan jag inte se nått annat än possitivt med att vänta med sex. Jag menar, skulle man kunna ha en bättre bröllopsnatt?! 
    Kanske man skulle avstå 6 månader innan, bara för att få längta, hehe. Har faktiskt funderingar på det. 
  • Vi2alltid

Jag har full respekt för alla som väljer att vänta, absolut! Jag väntade väldigt länge med att göra det, inte tills jag gifte mig men gjorde det väldigt sent i livet om man jämför med mina kompisar. Det gjorde jag för min egen skull och inte efter vad som står i Bibeln, men ändå.

Men jag tycker det är lite lustigt det här med hur vi tolkar bibeln. Det här med sex och homosexualitet tex, det verkar många ta väldigt bokstavligt: det finns to.m. personers som i övrigt inte är troende men som kör stenhårt på argumentet att homosexualitet är fel för det står i bibeln.
    Men det står en hel del annat i bibeln som inte vi följer idag. Hur många offrar tex, eller fastar. Eller låter bli att skilja sig. Man kan tolka vissa delar i Bibeln att kvinnan inte är lika mycket värd som mannen.

Vi måste ju förstå att Bibeln är skriven av olika personer i en tid som är ganska olik denna. Och att kyrkan har valt och valt bort texter i Bibeln.

Nu har ju inte jag läst Bibeln från pärm till pärm lika grundligt som ni kanske har gjort, och jag lovar att jag har full respekt för era val. Men kan ni hjälpa mig att förstå varför man väljer att leva efter vissa saker som står i Bibeln, men inte andra?

• förlovadflicka
    Vi2alltid skrev 2011-02-05 10:09:37 följande:
    Jag har full respekt för alla som väljer att vänta, absolut! Jag väntade väldigt länge med att göra det, inte tills jag gifte mig men gjorde det väldigt sent i livet om man jämför med mina kompisar. Det gjorde jag för min egen skull och inte efter vad som står i Bibeln, men ändå.

Men jag tycker det är lite lustigt det här med hur vi tolkar bibeln. Det här med sex och homosexualitet tex, det verkar många ta väldigt bokstavligt: det finns to.m. personers som i övrigt inte är troende men som kör stenhårt på argumentet att homosexualitet är fel för det står i bibeln.
    Men det står en hel del annat i bibeln som inte vi följer idag. Hur många offrar tex, eller fastar. Eller låter bli att skilja sig. Man kan tolka vissa delar i Bibeln att kvinnan inte är lika mycket värd som mannen.

Vi måste ju förstå att Bibeln är skriven av olika personer i en tid som är ganska olik denna. Och att kyrkan har valt och valt bort texter i Bibeln.

Nu har ju inte jag läst Bibeln från pärm till pärm lika grundligt som ni kanske har gjort, och jag lovar att jag har full respekt för era val. Men kan ni hjälpa mig att förstå varför man väljer att leva efter vissa saker som står i Bibeln, men inte andra?
    Om man är kristen och läser hela bibeln och inte bara gamla testamentet så sa Jesus att han är lagens uppfyllelse och att man inte inte längre behövde följa hela den mosaiska lagen (som folk följde i gt) Däremot så gav han ju en del anvisningar om hur man ska behandla andra människor och tillbe Gud som absolut funkar idag. (tex den gyllene regeln) Det är det jag lever efter, vet inte hur tex judar resonerar eftersom de ju borde följa hela lagen om man ser det som att den aldrig blivit upplöst. För tror inte de går och dödar folk som begått mord osv :P
    Hoppas du fick svar på din fråga :)  
  • JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:29:36 följande:
    Om man är kristen och läser hela bibeln och inte bara gamla testamentet så sa Jesus att han är lagens uppfyllelse och att man inte inte längre behövde följa hela den mosaiska lagen (som folk följde i gt) Däremot så gav han ju en del anvisningar om hur man ska behandla andra människor och tillbe Gud som absolut funkar idag. (tex den gyllene regeln) Det är det jag lever efter, vet inte hur tex judar resonerar eftersom de ju borde följa hela lagen om man ser det som att den aldrig blivit upplöst. För tror inte de går och dödar folk som begått mord osv :P
    Hoppas du fick svar på din fråga :)  
    Är inte stycket om homosexuella i GT?
    Den där klassisa: "Du ska icke ligga med en pojke som du ligger med en kvinna" (Nått åt det hållet.)

(Inte för att jag själv håller med om den tolkningen utan, som många andra tror att det handlar om pedofili och inte homosexuallitet)
Svar på tråden Vänta med sex till bröllopsnatten?