• kapell­ösa
    Äldre 10 Nov 06:49
    94125 visningar
    768 svar
    768
    94125

    4e juni 2011

    Hej på er!

    Då den gamla tråden varit stängd sedan länge tänkte jag att det var dags att starta en ny.
    Hur går det för er i planeringen? Allt klart? Precis kommit igång? Ångest över fägteman? Funderingar på huruvida din ingifta låssaskusins nya flickväns hamsteruppfödare har en given plats vid honörsbordet? Och när är egentligen den optimala tidpunkten att skicka iväg inbjudningskorten?

    Eller kanske något helt annat du vill diskutera, tipsa eller fråga om?
    Välkommen hit!

  • Svar på tråden 4e juni 2011
  • impegn­o di nozze
    Äldre 30 Jun 01:37

    Någon fler som skrivit en bröllopsberättelse?
    Här finns min>> 


  • MrsT20­11
    Äldre 30 Jun 09:32
    impegno di nozze skrev 2011-06-30 01:37:37 följande:
    Någon fler som skrivit en bröllopsberättelse?

    Jag har börjat men den kommer bli löjligt lång. Redan nu är jag uppe i två A4 och då har vi inte ens gått in i kyrkan ännu. Glad Jag skriver den som en väldigt detaljerad dagboksanteckning eftersom jag vill få med alla min tankar och intryck under dagen. Måste skriva färdigt snart, innan minnet börjar svikta. Man glömmer så otroligt fort och det är så otroligt många detaljer man vill minnas från denna magiska dag.

    Som tur är hade vi vakna gäster som samlade in alla tal och skänkte till oss i skriftlig form. Det finns dessutom mängder med filmat material och foton från dagen.
  • c4trin
    Äldre 30 Jun 17:59

    Har gjort en bildvariant på bloggen. Inte såå detaljerad med dagen i stora drag.


    Länken kommer här under


  • impegn­o di nozze
    Äldre 1 Aug 15:59

    Jag chansar och ser om någon fortfarande läser den här tråden. 
    Har ni fått igenom namnbytet? Det har ju gått ett tag och jag har inte hört ett ord. Inte verkar vi vara gifta i några register heller..
    Hur ser det ut för er som gifte sig samtidigt som oss?
    //A 


  • Kattpo­et
    Äldre 1 Aug 16:05

    Det borde gått igenom,  var i världen bor ni?

  • impegn­o di nozze
    Äldre 1 Aug 20:36

    Vi bor i Östersund, Jämtlands län. Men jag har för mig att pappren för namnändring skickades till någon central enhet så det borde väl inte vara beroende på vart i landet vi bor? Jag blir så orolig att jag inte ska hinna fixa passet, har två resor inbokade inom kort. Har ringt skatteverket men det är sådan kö - mejlade men det dröjer någon dag med svar..


  • Kattpo­et
    Äldre 1 Aug 20:50

    Kan du gå ner till Skattekontoret om ni har ett där och fråga dem?
    Ring också er vigselförättare och kolla om papprena har blivit inlämmande. 

  • mikita
    Äldre 1 Aug 23:21

    Vi får väääta, vi tillhör Eskilstuna och det är lång kö där. 11 veckor för hindersprövningen! Sedan har vi lite krångel med namnen, så min make fick fixa med sitt namn först, sedan kunde vi skicka in vigselbeviset (eller vad det som prästen fyller i kallas för) och nu har jag skickat in min namnändring. Men jag hoppas, hoppas att det inte tar lika lång tid som hindersprövningen!

  • Moemoe
    Äldre 3 Aug 10:49
    impegno di nozze skrev 2011-08-01 15:59:48 följande:
    Jag chansar och ser om någon fortfarande läser den här tråden. 
    Har ni fått igenom namnbytet? Det har ju gått ett tag och jag har inte hört ett ord. Inte verkar vi vara gifta i några register heller..
    Hur ser det ut för er som gifte sig samtidigt som oss?
    //A 
    Ringde och frågade om mitt namnbyte, det var jätte lång kö. När jag ringde var det t två veckor efter bröllopet och då registrerade de fortfarande dem som gift sig den 2:a juni (!!!). Så det kan ta rätt lång tid. Ring och kolla hur det går för dem.
    Kärlek!
  • c4trin
    Äldre 6 Aug 09:01

    Min namnändring yog lite mer än 3 veckor att gå igenom.. Men nu e den klar och de känns roligt vraje gång jag ska skriva mitt nya efternamn ;)


  • Ylviz
    Äldre 18 Aug 12:15

    Skummt! Mitt namnbyte tog 2 dagar. Jag skickade med en lapp där jag skrev att jag önskade en snabb handläggning pga att jag skulle göra körkort. I och för sig så la jag bara till min mans efternamn som mellan namn så det kanske är lättare då...

  • mikita
    Äldre 30 Aug 21:24

    Jag blir gaaaaaalen!!!!!!!!

    Idag fick jag avslag från saktteverket om min namnändring. Motiveringen är att min "make förvärvat sitt namn under vårt äktenskap". Inför bröllopet skulle vi byta namn till hans efternamn. Han hade ett dubbelefternamn (som man inte får ha längre) och därför kunde jag inte byta till det. Den information vi fick då var att han måste först byta sitt efternamn så det bara var ett (inte dubbel). Vi kan säga att han hette Andersson-Persson och vi ville heta Andersson. Det gick inte, utan han skulle först byta sitt namn så det blev bara Andersson. Sedan kunde jag byta namn med motiveringen att det namnet är min makes efternamn. Det var den information vi fick. Alltså bytte han til Andersson, inga problem. Sedan registrerade vi giftermålet så jag kunde motivera mitt namnbyte med att det är min makes efternamn. Nu får jag nej?! För att han förvärvat sitt namn från en förälder under vårt äktenskap. Det var ju så de sa att vi skulle göra?! Och ja, det är klart att han förvärvat sitt namn från en förälder, det var ju så han fick namnet från början? Det är inget nytt/påhittat namn, han har hetat det hela livet. Det kommer inte från något tidigare äktenskap. Åååååhhh varför kan man inte bara få heta det man vill? OK någon form av regelverk måste kanske finnas, men det här är ju löjligt! Blääää, nu ska jag nog grina en stund och äta glass. Kan man inte bara få vara glad?!

  • Kattpo­et
    Äldre 30 Aug 22:28

    mikita, överklaga och ring och säg att de sa att ni skulle göra så här så att ni kunde ha samma efternamn.

  • mikita
    Äldre 30 Aug 22:32
    Kattpoet skrev 2011-08-30 22:28:10 följande:
    mikita, överklaga och ring och säg att de sa att ni skulle göra så här så att ni kunde ha samma efternamn.
    Japp, ska ringa i morgon. Var tvungen att avreagera mig lite här...
  • Kattpo­et
    Äldre 31 Aug 09:51

    Jag har varit med om det förr en  gammal bekant fick överklaga 3 gånger för att få samma namn på alla i familjen.   Deras första son är född i Norge men det är båda svenskar och så är sonen men sonen fick pappas efternamn där, inga problem tänkte de.
    Sedan när  nummer två kom så fick hon mammas  efternamn av någon skum anleding här i sverige fast de hade sagt att barnet skulle ha pappans namn.

    Nåja,  de skulle gifta sig och fick chansen att  föra  ett väldigt fint släktnamn vidare så mamman bytte till detta och sedan skulle  resten av familjen få det samma.

    Det gick bra för henne, maken och dottern  men sonen det gick det inte,   han var ju född i Norge och namnet  skulle bytas där, vilket  Norska mydnigheter tyckte var konstigt.   Så överklagning på gick  och   runda två fick pappan möjlighet att adoptera sitt eget barn  så att sonen  kunde få samma namn.  Men då fick de nog och skaffade en advokat och efter mycket om och men heter de nu samma sak allihopa. 

  • mikita
    Äldre 31 Aug 22:54
    Kattpoet skrev 2011-08-31 09:51:56 följande:
    Jag har varit med om det förr en  gammal bekant fick överklaga 3 gånger för att få samma namn på alla i familjen.   Deras första son är född i Norge men det är båda svenskar och så är sonen men sonen fick pappas efternamn där, inga problem tänkte de.
    Sedan när  nummer två kom så fick hon mammas  efternamn av någon skum anleding här i sverige fast de hade sagt att barnet skulle ha pappans namn.

    Nåja,  de skulle gifta sig och fick chansen att  föra  ett väldigt fint släktnamn vidare så mamman bytte till detta och sedan skulle  resten av familjen få det samma.

    Det gick bra för henne, maken och dottern  men sonen det gick det inte,   han var ju född i Norge och namnet  skulle bytas där, vilket  Norska mydnigheter tyckte var konstigt.   Så överklagning på gick  och   runda två fick pappan möjlighet att adoptera sitt eget barn  så att sonen  kunde få samma namn.  Men då fick de nog och skaffade en advokat och efter mycket om och men heter de nu samma sak allihopa. 
    Men hjälp! Det är ju inte klokt. Hoppas på något smidigare överklagande för oss. Jag ringde aldrig idag. Mannen är bortrest och jag känner att vi behöver prata ihop oss först. Fortsättning följer...
  • Äldre 5 Jun 11:50

    Tänka sig.

    Igår var vår bröllopsdag.

    Vi firade vår 1-åriga bröllopsdag med tre-rätters middag hemma.

    Champinjonfrestelse

    Lax med hasselbackspotatis, tomat/vindruvssallad, citron,gräddfil med gräslök i.

    Hallonmousse med hallon.

    ***************'' 

  • MrsT20­11
    Äldre 10 Jun 20:21

    Visst var det mysigt att fira ettårig bröllopsdag! Hjärta

    Jag köpte årets första liter med svenska jordgubbar och en jättelåda med glass som överraskning, men mannen övertrumfade mig när han kom hem med en supersmarrig schwarzvaldtårta! Solig

Svar på tråden 4e juni 2011