• Superstarfia

Skulle du ta illa upp?

Skulle du ta illa upp om en kvinlig gäst kom svartklädd på ditt bröllop?

• Svar på tråden Skulle du ta illa upp?
  • Alexxxi

Jaaa jag vet, det e så stort!! Jag vill oxå ha d så men med en riktig tårta, haha=p

Chris24 skrev 2009-11-24 12:29:09 följande:
    Men gud, hur kommer det sig att jag aldrig hart hört om denna koden innan ang lila & rött liksom?! Skumt.. och patetiskt ja.Ja, fast fina jäkla tårtor dem gör alltså, med buller o bong i dem också såg jag, silket bröllop vi snackar här Alex, såg bilderna hemma hos mamma Värsta nyårs´firande möter bröllop för prinsessan! haha.
  • nano86
    KatjaB skrev 2009-11-24 11:37:10 följande:
    hahahah, då kanske man ska ta och gifta sig i lila själv då och hoppas på att m2b fattar inviten
    Jag gift mig i lila klänning i lördags Som min kompis och jag sytt själva.
  • perfektionista

Man kan väl antyda i inbjudan hur man vill att gästerna ska vara klädda.

Jag skulle ta illa upp om någon kom utan att ha piffat till sig alls. Jag gillar när det syns att folka har lagt ned lite engagemang på sitt yttre, och sedan har ju alla olika tycke och smak så JAG behöver inte tycka att det är snyggt. Men det ska synas att personen har ansträngt sig lite. =)

• BlomAnna
    perfektionista skrev 2009-12-01 20:59:51 följande:
    Man kan väl antyda i inbjudan hur man vill att gästerna ska vara klädda.Jag skulle ta illa upp om någon kom utan att ha piffat till sig alls. Jag gillar när det syns att folka har lagt ned lite engagemang på sitt yttre, och sedan har ju alla olika tycke och smak så JAG behöver inte tycka att det är snyggt. Men det ska synas att personen har ansträngt sig lite. =)
    Ja det skulle känas jätte trist om gästerna kom precis som de alltid ser ut elle vad man ska säga...man vill ju att de ska känna att det är något extra och värt att klä upp sig för. Precis som du säger att man kan se att de ansträngt sig lite och att DE känner sig snygga

Vi var på ett bröllop där de i inbjudan skrivit valfri klädsel. När vi kom dit visade det sig att majoriteten av gästerna var mer uppklädda än brudparet. Nästan alla manliga häster hade kostym men brudgummen hade jeans och en vitskjorta. Bruden hade en enkel röd kinesisk klänning.

Så här i efterhand hade det kanske varit bättre om de skrivit ledig klädsel eller liknande
  • Sebastiána
    perfektionista skrev 2009-12-01 20:59:51 följande:
    Man kan väl antyda i inbjudan hur man vill att gästerna ska vara klädda.Jag skulle ta illa upp om någon kom utan att ha piffat till sig alls. Jag gillar när det syns att folka har lagt ned lite engagemang på sitt yttre, och sedan har ju alla olika tycke och smak så JAG behöver inte tycka att det är snyggt. Men det ska synas att personen har ansträngt sig lite. =)
    Håller med. Jag skulle heller inte gilla om någon av tjejerna bar en svart eller en vit klänning, men alla har ju inte något emot det så bäst är att fråga brudparet helt enkelt. Om det är OK för dem spelar det ju inte så stor roll vad resten av gästerna tycker.
  • Sebastiána
    BlomAnna skrev 2009-12-02 10:55:16 följande:
    Ja det skulle känas jätte trist om gästerna kom precis som de alltid ser ut elle vad man ska säga...man vill ju att de ska känna att det är något extra och värt att klä upp sig för. Precis som du säger att man kan se att de ansträngt sig lite och att DE känner sig snygga Vi var på ett bröllop där de i inbjudan skrivit valfri klädsel. När vi kom dit visade det sig att majoriteten av gästerna var mer uppklädda än brudparet. Nästan alla manliga häster hade kostym men brudgummen hade jeans och en vitskjorta. Bruden hade en enkel röd kinesisk klänning. Så här i efterhand hade det kanske varit bättre om de skrivit ledig klädsel eller liknande
    Ja om det står "Valfri" betyder det ju att man kan ha vilket som, frack eller jeans...eller frack till jeans. Min erfarenhet efter de bröllop jag varit på där det varit klädkoden "Valfri" är att detta innebär vanlig festklädsel, vilket jag personligen tycker är tråkigt eftersom det faktiskt inte är någon vanlig fest! I andra kretsar kan "Valfri" betyda något annat.
  • BlomAnna
    Sebastiána skrev 2009-12-02 11:01:51 följande:
    Ja om det står "Valfri" betyder det ju att man kan ha vilket som, frack eller jeans...eller frack till jeans. Min erfarenhet efter de bröllop jag varit på där det varit klädkoden "Valfri" är att detta innebär vanlig festklädsel, vilket jag personligen tycker är tråkigt eftersom det faktiskt inte är någon vanlig fest! I andra kretsar kan "Valfri" betyda något annat.
    Ja ordet valfri betyder ju olika för olika människor. Uppenbarligen betydde valfri mycket mer ledigt för brudparet än för deras gäster Min m2b funderade inte ens på något annat än kostym när vi skulle gå, han tycker att det är det man har på bröllop liksom.
  • Soldemor
    Superstarfia skrev 2009-11-23 18:50:10 följande:
    ja fast de är ju själva grejen att svart är sorgens färg..Det går ju tillbaka väääldigt länge i tiden, att även om man var i sorg när det var dags för bröllop så bröt man sorgen å tog på sig andra färger än svart..
    Vid förra sekelskiftet var det mycket vanligt med svarta brudklänningar, svart är en högtidsfärg. Om jag exempelvis skulle bli bjuden på bröllop där klädkoden är högtidsklädsel el liknande, skulle jag ta min kaftan. Det är prästens civila högtidsplagg, och den är ju svart!
  • happytoaster

Jag skulle inte uppskatta om någon av gästerna hade en helt vit eller helt svart klänning. Om de bröt av med någon färg på skärp el dyl så tycker jag det är helt ok.

Men var jag tvungen att välja så hellre en gäst i helt svart än helt vitt.

• Mirey

Jag skulle ta illa upp om någon kommer i en helvit klänning! Däremot svart har jag inget emot, finns massa fina klänningar i svart. Kanske lite tråkigt dock...

• Andreas flicka

Ja vad ska man säga, jag skulle nog inte ta illa upp om någon av de kvinnliga gästerna kom i vit eller svart knälång klänning - men jag förstår inte varför man skulle göra det. Svart känns fantasilöst och vitt känns som en svår färg att bära öht, om man inte är vid havet eller brud.

Jag skulle ta illa upp om någon kom i jeanskjol dock.

• Mirey

Hahaha ja jeans! Där går min gräns för min smak!

Andreas flicka skrev 2009-12-02 15:08:10 följande:

Ja vad ska man säga, jag skulle nog inte ta illa upp om någon av de kvinnliga gästerna kom i vit eller svart knälång klänning - men jag förstår inte varför man skulle göra det. Svart känns fantasilöst och vitt känns som en svår färg att bära öht, om man inte är vid havet eller brud.Jag skulle ta illa upp om någon kom i jeanskjol dock.
  • kikel

Jag skulle inte ta illa upp men jag tycker det hör till allmän hyfs att man inte klär sig i svart kläning när man är bjuden till bröllop

• soon and very soon

nej alla färger går bra för mig, man tager vad man haver ibland!
    o som många har skrivit, svart har ju varit en bröllopsfärg i högsta grad!
    fasiken vad vi skapar oss tankar o problem ibland!

• Äntligen2010

Har varit på ett bröllop där tärnan hade en lång svart klänning! Jag reagerade faktiskt och tyckte att detta såg allmänt malplacerat ut ( inte bara färgen utan hela klänningen), men fick sedan höra att det var bruden som bestämt att tärnan skulle klä sig så. Bruden var dock klädd i helvitt och hade inga svarta detaljer, vilket hade gjort tärnans klänning mer förstålig.
    Men jag tror inte änns jag kommer reagera på om gästerna har svart eller vitt på sig. Kommer ha andra saker att fokusera på den dagen...

• Avalon75

Min tärna ska troligen ha svart klänning. Dock ej hellång och dessutom med cerisa detaljer.
    Kommer att bli bamsefint.
    Jag ska ha rosa/cerise bukett så det blir matchat hoppas jag.

• Sebastiána
    Äntligen2010 skrev 2009-12-02 18:26:28 följande:
    Har varit på ett bröllop där tärnan hade en lång svart klänning! Jag reagerade faktiskt och tyckte att detta såg allmänt malplacerat ut ( inte bara färgen utan hela klänningen), men fick sedan höra att det var bruden som bestämt att tärnan skulle klä sig så. Bruden var dock klädd i helvitt och hade inga svarta detaljer, vilket hade gjort tärnans klänning mer förstålig.Men jag tror inte änns jag kommer reagera på om gästerna har svart eller vitt på sig. Kommer ha andra saker att fokusera på den dagen...
    Jag har varit på ett bröllop där brudgummens mor (!) hade vit klänning. Jag vet inte vad brudparet tyckte, men jag och andra gäster tyckte att det såg konstigt ut.
Svar på tråden Skulle du ta illa upp?