• Superstarfia

Skulle du ta illa upp?

Skulle du ta illa upp om en kvinlig gäst kom svartklädd på ditt bröllop?

• Svar på tråden Skulle du ta illa upp?
  • Chris24

Näää, inte alls! Svart är ju snyggt och varför förknippa det med döden eller sorgligt? Nyårsafton, "fina fest klänningar" är ju mycket till svart oftast på festerna.

Absolut inte.

Och ÄVEN om någon skulle bära vitt, vilket jag inte vill, där vill jag ha en dag för mig själv i vitt.. men, jag kommer ändå att va snyggast o känna mig snyggast
    Så jag oroar icke mig!

• Pomparet

Hej alla trådläsare!

Jag tycker det verkar fien viss förvirring eller okunskap när jag läser tidigare inlägg. Jag menar inte att vara någon moraltant utan bara upplysa....

1 Klädkod
    Klädkod är en angivelse om önskad klädsel hos gästerna vid fester och andra sammankomster. Om det i en inbjudan anges viss klädsel, bör sådan klädsel bäras av värdfolk och gäster.

En klädkod är motiverad vid en mer formell tillställning, där det inte är självklart för gästerna vilken klädnivå som är lämplig. Syftet med en klädkod är alltså att underlätta för gästerna och undvika att några gäster känner sig obekväma som ett resultat av avvikande klädsel. Det är därför viktigt att använda en etablerad klädkod vars betydelse är välkänd, eftersom syftet annars går förlorat. Vanligen anses det mindre lämpligt att uttryckligen skriva ut vad som skall bäras, eftersom en klädkod endast anger nivån på klädseln.
    Vissa klädkoder har varit etablerade under lång tid, men även i dessa fall påverkas de åtminstone till viss del av det växlande modet.

2 Bröllop
    En viktig regel vid bröllop är att ingen kvinna, utom bruden, bär helvit klädsel. Det är dock accepterat att kvinnliga gäster bär delvis vit klädsel, så länge det vita inte är klädselns dominerande färg. Bröllopsgäster skall inte heller bära sorgkläder (svart), för även vid sorg skall glädjen ta över, om än tillfälligt, under bröllopet.

Med hänsyn till det växlande modet skulle man i dag kunna säga att det är accepterat att kvinnliga gäster bär delvis svart klädsel, så länge det svarta inte är klädselns dominerande färg.

Så sammanfattningsvis....
    svaret på frågan om jag skulle ta illa upp om vinnlig gäst kom klädd i svart på mitt bröllop så JA!!!

Ni pratar om den "lilla svarta"..............

Ta den lilla svarta när du går på 30 årsfest eller nyår eller firmafest osv. .....men INTE på bröllop.

• KatjaB

jag har gått på ett bröllop själv i svart. En svartlångklänning med smala axelband, en par turkosa tokfina skor och en turkos sjal till. Dessutom gifte de sig runt pingst och inte mitt i vintern.

• Chris24

Men finns det verkligen "regler" för bröllop? Klädkoder? osv osv? Alla får väl ha det dem vill gällande både kläder, färger osv? Vad man själv anser är OK är väl det som gäller?

Eller har jag helt missat det hela med DITT bröllop och planera det samt betala för det?

• Chris24
    KatjaB skrev 2009-11-24 08:50:36 följande:
    jag har gått på ett bröllop själv i svart. En svartlångklänning med smala axelband, en par turkosa tokfina skor och en turkos sjal till. Dessutom gifte de sig runt pingst och inte mitt i vintern.
    Det låter ju skit snyggt katjaB!!
  • novia72

Nej absolut inte! Om det inte va min mor eller svärmor Töntigt ...ja...men då skulle det svida på ngt sätt!!

• Imma

Jag skulle aldrig själv klä mig i helsvart på ett bröllop, eftersom jag vet att "regeln" finns. Dock skulle jag aldrig ta illa upp för att någon kom i svart på vårt bröllop.

Det är ju vänner man bjuder på bröllop och då måste man utgå ifrån att ingen är ute efter att såra en. Jag menar, varför skulle någon avsiktligt välja att markera sorg när de går på en vän/släktings bröllop? Det är ju helt orimligt!

• Superstarfia

Men tycker ni verkligen att nyår är sammasak som en traditionsenlig högtid som bröllop? nyår är ju för sjutton ett modernt påfund att man ska klä sig snyggt i den lilla svarta.. det är en helt annan sak!

• Burre Präst

Traditioner vid bröllop ändras efterhand som vi alla märkt i olika diskussioner. För inte så länge sedan (mina morföräldrars bröllop på 20-talet) var svart brudklänning inte helt ovanligt och backar man ytterligare 50 - 100 år så var det vanligast med den färgen.

Den vita brudklänningen har förmodligen vuxit fram i mer välbärgade borgarsammanhang där man ville visa att man hade råd att låta sy upp en klänning som bara skulle användas en enda gång.

För övrigt kan jag konstatera att det är åtskilliga kvinnor som även på begravningar väljer att klä sig i "den lilla svarta". Jag ser inte det som bristande respekt utan gissar att det helt enkelt beror på att det för många är den svarta klänning man har. Ett par gånger har det kanske varit lite väl både urringat och kort, men jag tror som sagt att det beror på att man plockar fram de svarta kläder man har hemma.

Lite OT, jag vet!

• Alexxxi

I Libanon har vi inga klädkoder Chris inte ens när det gäller vitt. Jag såg mammas och pappas bröllops bilder i helgen och va helt chockad över hur många det va som hade vitt på sig! Sa till mamma men hon bara ähh det är vanligt, ingen bryr sig.

Men jag hade inte tyckt om det faktiskt. Det hade stört mig. Kanske för att man e van vid det här i Sverige att vitt e "förbjudet". Men svart är helt ok kan jag känna =) Och alla andra färger som rött och lila lr va d va, det tycker jag bara är löjligt! Nånting man hittat på på senare år antagligen...

Chris24 skrev 2009-11-24 08:57:30 följande:
    Men finns det verkligen "regler" för bröllop? Klädkoder? osv osv? Alla får väl ha det dem vill gällande både kläder, färger osv? Vad man själv anser är OK är väl det som gäller?Eller har jag helt missat det hela med DITT bröllop och planera det samt betala för det?
Svar på tråden Skulle du ta illa upp?