• Superstarfia

Skulle du ta illa upp?

Skulle du ta illa upp om en kvinlig gäst kom svartklädd på ditt bröllop?

• Svar på tråden Skulle du ta illa upp?
  • lemonbird

Såg i efterhand på korten att några hade svart klänning, undrade i efterhand varför, lite trist tyckte jag nog att det var. Tror inte någon inte vet att man inte bör bära helsvart på bröllop.

• jofmanytalents

Så då sörjer man sig igenom nyårsafton?

• KatjaB

absolut inte. Om någon däremot kom i en vit balklänning så skulle jag nog tycka att det var lite konstigt. Men jag kommer ju ändå vara snyggast så vem bryr sig

• nano86

Man pratar ju alltid om "den lilla svarta" och då tänker väl folk inte på begravning antar jag?, utan mer en snygg enkel finklänning.

Om nån skulle komma i svart överdel matchat med en svart underdel skulle jag kanske undra lite(då kan man ju ha lite färg på den ena delen menar jag) men en svart klänning hade jag inte reagerat över.

• fjutjur brajd
    KatjaB skrev 2009-11-23 22:17:12 följande:
    absolut inte. Om någon däremot kom i en vit balklänning så skulle jag nog tycka att det var lite konstigt. Men jag kommer ju ändå vara snyggast så vem bryr sig
    Jag håller med. Just en vit balklänning är nog egentligen den enda klädsel som skulle störa mig!
  • tomlinn

vårt bröllop är i juni och när jag tänker efter skulle det vara nästan ett statement att klä sig i svart på ett bröllop en vecka före midsommar. på ett vinterbröllop skulle jag nog knappt märka det, även om jag vet att mina vänner har så god koll på etiketten att de inte skulle klä sig i helsvart på ett bröllop.

jag vet en del av våra gäster som skulle bry sig mer. och jag skulle ta lite illa upp om någon klädde sig i helvit klänning.

ideerna om att undvika rött (kvinnor som har haft sex med brudgummen), gult (kvinnor som har haft sex med bruden) och lila (kvinnor som är signalerar att de är ute efter att få någon i säng på bröllopet(!)) är bland det tramsigaste jag vet. jag bryr mig heller inte om herrarnas slipsfärger i motsvarande "koder".

• Korallbruden

Jag skulle inte bry mig en millimeter... de får gärna komma i vitt också... det viktiga är ju att vi får dela våran stora dag med vännerna och då är inte färgen på deras kläder huvudsaken.

• CeKe

Inte det minsta! Som sagt,... förr i tiden gifte många sig ju tom i svart. Svart är snyggt =)

• CeKe

Men samtidigt skulle jag själv aldrig klä mig i svart på någon annans bröllop... just av anledningen att någon kanske skulle ta illa upp.

• jojanna
    Superstarfia skrev 2009-11-23 18:50:10 följande:
    ja fast de är ju själva grejen att svart är sorgens färg..Det går ju tillbaka väääldigt länge i tiden, att även om man var i sorg när det var dags för bröllop så bröt man sorgen å tog på sig andra färger än svart..
    väldigt intressant, det visste jag inte. min farmor hade svart på mina föräldrars bröllop, vilket alla tyckte var ok för att farfar hade dött 3månader innan. fast i och för sig, har hon aldrig varit ett stort fan av mamma så..... kanske det var lite protest oxå..
Svar på tråden Skulle du ta illa upp?