• Superstarfia

Skulle du ta illa upp?

Skulle du ta illa upp om en kvinlig gäst kom svartklädd på ditt bröllop?

• Svar på tråden Skulle du ta illa upp?
  • miaik

Jag skulle verkligen inte ta illa upp om någon hade svart. Om det är en färg som vår gäst trivs i så ska den absolut ha det!

• Alexxxi

Skulle absolut inte ta illa upp, men om någon har vitt hade jag blivit besviken.

• Megi

Skulle inte heller ta illa upp. Mig spelar det ingen roll va en gäst ha på sej, det viktiga är att gästen kommer och inte va den har på sig =)

• Märta81

Jag tycker verkligen inte att det skulle vara ok att ha en svart klänning på bröllop, just för att det är en sorgens färg vilket de allra flesta är medvetna om. Det handlar ju inte bara om vad bruden på bröllopet tycker, utan även andra gäster. Etikett handlar väl trots allt om att göra tillvaron smidig för alla genom att inte bete sig på vissa sätt som kan uppröra eller göra andra människor ledsna.

• Sarisen82

Nej, jag skulle absolut inte ta illa upp. Varför ska man hetsa upp sig över en sån "larvig" sak? Huvudsaken är att gästerna trivs

• Yavannakémentari

SÅ sant så sant :) Jag skulle inte ens reflektera över att svart skulle kunna vara fel!

PennyJenny skrev 2009-11-23 19:08:03 följande:
    Fast det är ju inte riktigt sant. "Förr" (1800- och tidigt 1900-tal) hade man ofast bara en fin klänning som ofast var svart eftersom det var den mest praktiska färgen och andra färger på tyg ofta var dyrt. Den klänningen användes sedan både till bröllop och fest. Det var visserligen annorlunda för de rika, men gemenemann hade ofast svart. Personligen tycker jag inte att svart är bara sorgens färg. För mig är det också en stilig och elegant färg. Dessutom tycker jag att det är ganska inkonsekvent i det läget att herrarna utstyrslar ofast kan vara svarta (frack, smoking och kavaj är ju ofta svart) och då är det sannarligen ingen som hojtar om sorgens färg. Och idag har kvinnor ofta svart på sig i festliga sammanhang och då är det okej, så varför inte på ett bröllop. För mig spelar det verkligen ingen roll, känner bäraren sig fin och nöjd med sig själv så är jag nöjd vad färgval anbelangar.
  • Petrah

Absolut inte. Skulle vara väldigt snyggt!

• gumzan

Skulle själv inte ta illa upp om någon hade en svart snygg klänning på mitt bröllop, däremot skulle jag inte vilja att någon hade vitt. Men om jag skulle gå på bröllop och hade tänkt att ha en svart klänning så kan man ju alltid ringa å fråga om de är ok. Vissa håller ju mycket på traditioner andra inte :)

• Sebastiána

Jag skulle inte gilla det. Svart kan man ha alltid annars, men på bröllop kan man gärna ha en annan färg.

• metaley

Så länge dom inte kommer i en hel vit klänning så bryr ja mej inte, svart har en helt annan betydelse nu än hur d va förr i tiden!

Svar på tråden Skulle du ta illa upp?