• Superstarfia

Skulle du ta illa upp?

Skulle du ta illa upp om en kvinlig gäst kom svartklädd på ditt bröllop?

• Svar på tråden Skulle du ta illa upp?
  • gumzan
    Märta81 skrev 2009-11-23 19:31:09 följande:
    Jag tycker verkligen inte att det skulle vara ok att ha en svart klänning på bröllop, just för att det är en sorgens färg vilket de allra flesta är medvetna om. Det handlar ju inte bara om vad bruden på bröllopet tycker, utan även andra gäster. Etikett handlar väl trots allt om att göra tillvaron smidig för alla genom att inte bete sig på vissa sätt som kan uppröra eller göra andra människor ledsna.
    Kan hålla med dig om att etikett gör tillvaron smidig för alla, men att ta hänsyn till andra gäster?! Min tärna ska ha svart klänning, och jag bryr mig inte ett smack vad, svärmor, faster, kusiner etc etc tycker om det. Antagligen så kanske de sitter o mumlar om vett och etikett det är verkligen deras problem och inte någon annans men vad spelar det för roll i det stora hela. Om man nu måste hålla på traditioner så herregud tjejer hur många av er är oskulder och får bära vitt? Inte jag iallafall eftersom jag redan har barn.
  • BlomAnna
    gumzan skrev 2009-11-23 19:49:25 följande:
    Kan hålla med dig om att etikett gör tillvaron smidig för alla, men att ta hänsyn till andra gäster?! Min tärna ska ha svart klänning, och jag bryr mig inte ett smack vad, svärmor, faster, kusiner etc etc tycker om det. Antagligen så kanske de sitter o mumlar om vett och etikett det är verkligen deras problem och inte någon annans men vad spelar det för roll i det stora hela. Om man nu måste hålla på traditioner så herregud tjejer hur många av er är oskulder och får bära vitt? Inte jag iallafall eftersom jag redan har barn.
    Hehe det har du rätt i!
  • Märta81

Ja, ta hänsyn till andra gäster. Precis som man tar hänsyn till människor i stan, på tunnelbanan, till sin vänner, kollegor osv.

• nikitakatt

Haha, så sant =)

Har inte heller något emot att någon bär svart på vårat bröllop då vår tärna också ska ha det. Skulle nog inte märka varken svart-, vit klädsel, jeans eller elvisdräkt heller för den delen, jag kommer nog bara se min blivande man. Kan iof se lite skumt ut på korten i efterhand om nån gammal släkting glider runt i Elvis outfit ;)

gumzan skrev 2009-11-23 19:49:25 följande:
  • lillalyckan

Jag har haft svart klänning på en väns bröllop. Men till det hade jag färgstarka accesoarer så som en rosa sjal, pumps mm. Det var ingen som tog illa upp. Det skulle inte jag heller gjort... Det viktigaste är att alla har det bra tycker jag.

• Niini

Tja, beror på i vilken form. En helsvart klänning skulle jag nog inte gilla att nån kom med, men inte skulle jag väl påstå att jag tar illa upp.

• eli party

På ett bröllop tycker jag att man som gäst ska göra sitt yttersta för att undvika hel vit, svart eller röd klädsel.

• Burre Präst

eli party skrev 2009-11-23 20:54:45 följande:

På ett bröllop tycker jag att man som gäst ska göra sitt yttersta för att undvika hel vit, svart eller röd klädsel.
    Det där med att undvika rött på bröllop är tydligen en seglivad myt. Varför skulle man inte kunna ha just den färgen? För att det är en signal att kvinnan i fråga haft sex med brudgummen? En utomordentligt fånig idé!

För egen del tycker jag att även svart skulle kunna användas, så länge det inte är utpräglade sorgkläder utan mer festkaraktär.
  • El amor

Jag skulle inte heller ta illa upp! vi kommer tom att skriva Klädsel: valfritt på våra inbjudningar.. Tycker att det är viktigast att de kommer. Sen kan man ju hoppas att de klär sig lite fint trots att klädkoden är valfritt..

• Superstarfia

Vi kommer ha mörk kostym på våratt bröllop, vilket blir klänning, kjol eller byxdress som är festfint åt aftonhållet...

och jag skulle bli ledsen om nån hade svart, men om den hade rött skulle ja inte bry mig...

Svar på tråden Skulle du ta illa upp?