• pandis­81
    Äldre 31 May 19:13
    13856 visningar
    35 svar
    35
    13856

    vad ska man äta/inte äta vid vikt nedgång.

    Det finns så många olika trådar och tips på vad man ska äta och inte äta när man ska gå ned i vikt.
    Nu vill jag få in alla tips på vad man ska äta och inte äta så att jag lyckas gå ner dom kilona som jag verkligen vill gå ner inför dagen D.

    Det får gärna vara saker som passar både brud och brudgrum då vi båda kan behöva lite hjälp.

    Och alla tips är verkligen välkomna så bomba på.

  • Svar på tråden vad ska man äta/inte äta vid vikt nedgång.
  • isop
    Äldre 3 Jun 16:53
    #21

    Jag har läst mycket hit och dit om olika dieter och har väl lyckats vaska fram ett par saker som verkar kunna stämma:

    Kolhydrater ökar insulinnivån och insulinet möjliggör fettinlagring. Så det sämsta man kan kombinera bör vara fett och kolhydrater. Jag tror att många är överens om detta.

    Äter man mycket fett ska man knappt äta några kolhydrater (LCHF). Äter man mycket kolhydrater ska man äta ganska lite fett.

    Olika metoder passar olika personer olika bra. Vissa tycker att de blir smala så fort de slutar äta pasta, potatis och bröd. Själv tror jag att det är viktigt att dra ner på storleken på portionerna om man är van vid att äta stora mängder, för oavsett vad man äter kan man nog inte gå ner om man inte förbrukar mer än det man äter.

    Det allra bästa är att motionera, röra på sig mycket, för då går kroppen inte över i svältläge och sparar allt den kan när kaloriintaget minskar.

    Så motionera (promenader, cykling, simning) och styrketräna gärna (kanske räcker med pilates eller liknande?).

    Ät mindre portioner. Drick ett stort glas vatten före maten kan vara ett knep. Bestäm dig för att inte småäta, utan ät vettiga mellanmål och ät inget efter middagen på kvällen.

    Ät mycket grönsaker! (inte potatis).

    Ta god tid på dig. Snabb viktnedgång är inte bra för kroppen och funkar inte i längden. Jag tror att 1/2 kg i veckan ligger nära idealet. Man kan gå ner upp till 1 kg i veckan utan att förlora muskelmassa tror jag mig ha läst, men då ska man nog träna ganska mycket.

    Mät dig istället för att väga! Om du tränar får du muskler och muskler väger mer än fett, så det kan faktiskt hända att du går upp i vikt för att du förlorar fett och blir mer vältränad. Måttbandet ljuger däremot inte (om du inte svullnar väldigt exempelvis vid mens, men då vet du om det).

    Ha inte dåligt samvete och unna dig att frossa på fredagen bara för att du råkade äta för mycket på torsdagen och "då är det ändå kört". Nej, det är inte kört, och varje dag som du inte äter för mycket är en vinst, oavsett om du råkade äta för mycket dagen innan och dessutom är bjuden på fest dagen efter.

  • Snodda­sen
    Äldre 3 Jun 16:54
    #22

    Jag tycker att ni ska testa på GI eller LCHF. Båda två metoderna går ut på att äta mindre kolhydrater, med GI är det tillåtet att äta lite fler kolhydrater än med LCHF (low carb-high fat). Jag har på tre månader gått ner 9 kg, och min sambo 17,5 genom att äta en kombination av dessa metoder. Vi äter inte bröd, ris, pasta, potatis eller livsmedel där antal kolhydrater överstiger 40g/100g. Har hittat ett GI bröd som innehåller 38 kolhydrater/100g och äter EN skiva om dagen av detta. För övrigt blir det feta mejeriprodukter som fil, mjölk, vispgrädde, creme fraiche, ost, äkta smör och bregott (ABSOLUT INTE MARGARINER), ägg, bacon, skinka, vissa korvar, kött, kyckling, fisk och grönsaker. I och med att man äter fett istället för kolhydrater får man en mycket behaglig mättnadskänsla som gör att man inte blir sugen. Blodsockret håller en jämn nivå hela dagen och man får inga sockerdimpar! Både jag och min sambo är helt överens om att denna metod en den enklaste vi testat på eftersom vi inte behöver gå hungriga! Har dessutom aldrig varit så pigga som vi är nu!

  • isop
    Äldre 3 Jun 16:55
    #23

    Undvik att äta socker, glömde jag att skriva.

  • pandis­81
    Äldre 4 Jun 20:43
    #24

    Oj vad många bra tips det hade kommit in sen jag var inne senast, Och receptet på fetaostlaxen såg jättegott ut.

    Det ska vi prova att laga någon dag.
    Jag kommer att göra någon variant av GI och LCHF för att försöka gå ner i vikt och så kommer jag att träna hemma på våran träningsmaskin som vi har. Jag har tränat lite då och då förrut men nu ska jag ta det här på allvar och faktiskt träna flera gånger i veckan som man inte annars gör.

    Jag hoppas att det fungerar och jag kommer att meddela senare hur det går.

    Tack så hjärtligt för alla tips.

  • Idefix­en
    Äldre 4 Jun 21:11
    #25

    Nån som kan berätta för mig vilka rotfrukter och grönsaker som är bäst att göra i ugn. Har tänkt byta ut pastan, och potatis mot de ett tag och kolla va som händer med vågen

  • Äldre 4 Jun 21:25
    #26

    Morot,Palsternacka och när de gått en stund kastar du i sparris, champinjoner och paprika. Krydda med kvistar av färsk rosmarin och lite peppar och så flingsalt. Sist av allt, när det är ute ur ugnen kan du lägga i småtomater, som då bara blir ljumna.
    Du behöver ringla lite raps-eller olivolja över så det inte bränner, först av allt.


    Idefixen skrev 2009-06-04 21:11:34 följande:
    Nån som kan berätta för mig vilka rotfrukter och grönsaker som är bäst att göra i ugn. Har tänkt byta ut pastan, och potatis mot de ett tag och kolla va som händer med vågen
  • pandis­81
    Äldre 4 Jun 22:33
    #27

    Jag trodde man inte skulle äta så mycket morot för att det var väldigt sött. Att det innehåller mycker socker.
    Men detk kanske inte stämmer.


    passionsblomman skrev 2009-06-04 21:25:20 följande:
    Morot,Palsternacka och när de gått en stund kastar du i sparris, champinjoner och paprika. Krydda med kvistar av färsk rosmarin och lite peppar och så flingsalt. Sist av allt, när det är ute ur ugnen kan du lägga i småtomater, som då bara blir ljumna.Du behöver ringla lite raps-eller olivolja över så det inte bränner, först av allt.
  • Äldre 4 Jun 22:39
    #28

    Det kanske stämmer enligt ngn diet, i ngn annan ska allt vara råa saker, så det där har jag inte koll på, men gör du denna blandning så blir det verkligen inte mycket morötter iaf, och det är GOTT och ett bra alternativ till ris/potatis/pasta.

    Urgott till grillat tex.


    pandis81 skrev 2009-06-04 22:33:58 följande:
    Jag trodde man inte skulle äta så mycket morot för att det var väldigt sött. Att det innehåller mycker socker. Men detk kanske inte stämmer.
  • pandis­81
    Äldre 4 Jun 23:00
    #29

    Ja verkligen.
    När jag gör ungsgrönsaker tidigare så har jag alltid morötter i. Det är riktigt gott.
    Och det är det annars också. Så jag kommer att fortsätta äta det. Bara tänkte om det var sant.
    Tror det var någon som skrev det här tidigare.


    passionsblomman skrev 2009-06-04 22:39:00 följande:
    Det kanske stämmer enligt ngn diet, i ngn annan ska allt vara råa saker, så det där har jag inte koll på, men gör du denna blandning så blir det verkligen inte mycket morötter iaf, och det är GOTT och ett bra alternativ till ris/potatis/pasta.Urgott till grillat tex.
  • MV85
    Äldre 4 Jun 23:10
    #30
    pandis81 skrev 2009-06-04 23:00:25 följande:
    Ja verkligen.När jag gör ungsgrönsaker tidigare så har jag alltid morötter i. Det är riktigt gott. Och det är det annars också. Så jag kommer att fortsätta äta det. Bara tänkte om det var sant. Tror det var någon som skrev det här tidigare.
    Morötter innehåller mycket socker, men man måste inte sluta äta dem helt för det
    En morot om dagen sa min läkare är okej oavsett vilka dieter man tänkt hålla sig till.. En morot blir rätt mycket om man ska ha allt det andra oxå i en sådan mix
  • Annami­lla
    Äldre 4 Jun 23:36
    #31

    Ät hellre bär i tex havregrynsgröt än frukt/sylt/äppelmos Bär innehåller inte lika mycket socker som frukt, och bland frukterna är banan och vindruvor fyllda med socker... äpple och päron har minst socker.

    Jag äter havregrynsgröt, lite frysta blåbär eller hallon och lättmjäöl nu inför bikinisäsongen och mitt kommande bröllop.

  • isop
    Äldre 5 Jun 08:52
    #32
    pandis81 skrev 2009-06-04 22:33:58 följande:
    Jag trodde man inte skulle äta så mycket morot för att det var väldigt sött. Att det innehåller mycker socker. Men detk kanske inte stämmer.
    Det stämmer att det innehåller mycket socker/kolhydrater. För den som vill vara extrem och skippa alla kolhydrater finns en tumregel om att äta grönsaker som växt ovan jord, men inte under jord.

    Själv föredrar jag att inte vara alltför extrem.
  • lillal­yckan
    Äldre 5 Jun 13:04
    #33

     


    Idefixen skrev 2009-06-04 21:11:34 följande:
    Nån som kan berätta för mig vilka rotfrukter och grönsaker som är bäst att göra i ugn. Har tänkt byta ut pastan, och potatis mot de ett tag och kolla va som händer med vågen

    Nåt som är riktigt gott är sötpotatis. Det är jättegott att tex byta ut lasagneplattor mot sötpotatis. Mmmm...


  • Annami­lla
    Äldre 5 Jun 13:45
    #34
    lillalyckan skrev 2009-06-05 13:04:10 följande:
     

    Nåt som är riktigt gott är sötpotatis. Det är jättegott att tex byta ut lasagneplattor mot sötpotatis. Mmmm...
    Och sötpotatis är jättegott i sallader till grillat
  • patrik­oannik­a
    Äldre 2 Jul 21:46
    #35

    Mitt tips: Skippa kolhydrater och frukt!

Svar på tråden vad ska man äta/inte äta vid vikt nedgång.