• Iluna

Vågar man göra sin egen brudbukett???

Vi har en väldigt stram budget på vårat bröllop, hade först tänkt beställa brudbukett, men de skulle ligga på närmare 1500kr och de har vi tyvärr inte råd med :(

Då e frågan skulle jag våga göra en egen bukett?jag har aldrig hållt på med blommor och vet inte alls hur man gör...har bilder i galleriet på några olika buketter ja gilar...
    Ni som e lite kunniga tror ni att de är svårt att fixa någon av dessa buketter???
    Vi ska ha en väldigt liten cermoni med en liten middag efter plus fotografering...

• Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???
  • passionsblomman

Jag kommer och skriver upp med dig nån dag

Sorry för OT big time TS!

MulleNuh skrev 2009-05-24 10:33:48 följande:
    haha skulle jag veta vad vi har i trädgården??Jag säger att vi har blommor! Mer än så vet jag inte! Jo tulpanerna vet jag ju.. Och dom där gullvivorna. Och liljekonvaljer..
  • MulleNuh
    passionsblomman skrev 2009-05-24 10:39:09 följande:
    Jag kommer och skriver upp med dig nån dagSorry för OT big time TS!
  • shakynose
    passionsblomman skrev 2009-05-24 10:08:08 följande:
    Bra länk, men var hittade du info just om Lijekonvaljen? *jätteintresserad*
    Det står i din egen länk vad man inte får göra med den!

Sedan finns all info i artskyddsförordningen som finns i pdf längre ned på sidan. Här är länk:
    62.95.69.3/SFSDOC/07/070845.PDF

I bilaga 2 finns en förteckning över de arter som skyddas av någon av bestämmelserna i 6, 8 och 9 §§ där står om liljekonvaljen:

"Liljekonvalj (Convallaria majalis) är fridlyst enligt 9 § på Öland i Kalmar
    län, Kronobergs, Stockholms och Södermanlands län."

Och här är då vad som gäller:

"9 § I fråga om sådana vilt levande kärlväxter, mossor, lavar, svampar och alger som anges i bilaga 2 till denna förordning är det förbjudet att i den omfattning som framgår av bilagan
    1. gräva eller dra upp exemplar av växter med rötterna, och
    2. plocka eller på annat sätt samla in exemplar av växter för försäljning eller andra kommersiella ändamål."

I koppling till skoldebatten kan jag ju tillägga att vi fick lära oss de olika graderna av fridlysning på mellanstadiet.
  • shakynose
    shakynose skrev 2009-05-24 10:48:51 följande:
    Det står i din egen länk vad man inte får göra med den! Sedan finns all info i artskyddsförordningen som finns i pdf längre ned på sidan. Här är länk: 62.95.69.3/SFSDOC/07/070845.PDFI bilaga 2 finns en förteckning över de arter som skyddas av någon av bestämmelserna i 6, 8 och 9 §§ där står om liljekonvaljen:"Liljekonvalj (Convallaria majalis) är fridlyst enligt 9 § på Öland i Kalmarlän, Kronobergs, Stockholms och Södermanlands län."Och här är då vad som gäller:"9 § I fråga om sådana vilt levande kärlväxter, mossor, lavar, svampar och alger som anges i bilaga 2 till denna förordning är det förbjudet att i den omfattning som framgår av bilagan1. gräva eller dra upp exemplar av växter med rötterna, och2. plocka eller på annat sätt samla in exemplar av växter för försäljning eller andra kommersiella ändamål."I koppling till skoldebatten kan jag ju tillägga att vi fick lära oss de olika graderna av fridlysning på mellanstadiet.
    Länken funka inte... Men det finns en länk längre ner på sidan jag länkade till först.
  • Iluna

helt lugnt babbla på ni om precis de ni vill :D

• MaryP

Jag ska göra min egen bukett. Den är inte så viktig för mig men jag vill ju självklart att den ska vara fin... Kommer att binda en rund bukett av rosor och binda om sidenband runt stjälkarna. Jag köpte en bukett billiga ICA rosor och provade mig fram, det var dock endast tio rosor och jag ska nog ha fler i min bukett.
    Bild finns i mitt galleri på min testbukett... Oasis skulle jag aldrig få för mig att använda för det är lite knepigt att få till bra, jag har testat att göra blomsterarrangemang i oasis och det var inte så lätt.
    Jag ska dessutom öva på alla stackare i släkten som har otur att fylla år innan mitt bröllop ;-D De får övningsbrudbuketter ihop med paketen...
    Kan tillägga att kvalitén på blommorna inte alltid är speciellt bra hos floristerna heller, jag har mången gång köpt dyra fina rosor hos florist som jag skött enligt anvisning men som ända slakar efter knappt ett dygn. Medan ICA eller COOP blommor minsann kan stå sig flera dagar utan att bli fula...
    Hur man än gör så är nog det viktigaste att man är medveten om vilket val man gör och inte ångrar sig när dagen kommer.

• MulleNuh

jag kan ju inget om blommor, men jag tycker din bukett ser jättefin ut!!

MaryP skrev 2009-05-24 12:02:27 följande:
    Jag ska göra min egen bukett. Den är inte så viktig för mig men jag vill ju självklart att den ska vara fin... Kommer att binda en rund bukett av rosor och binda om sidenband runt stjälkarna. Jag köpte en bukett billiga ICA rosor och provade mig fram, det var dock endast tio rosor och jag ska nog ha fler i min bukett.Bild finns i mitt galleri på min testbukett... Oasis skulle jag aldrig få för mig att använda för det är lite knepigt att få till bra, jag har testat att göra blomsterarrangemang i oasis och det var inte så lätt.Jag ska dessutom öva på alla stackare i släkten som har otur att fylla år innan mitt bröllop ;-D De får övningsbrudbuketter ihop med paketen...Kan tillägga att kvalitén på blommorna inte alltid är speciellt bra hos floristerna heller, jag har mången gång köpt dyra fina rosor hos florist som jag skött enligt anvisning men som ända slakar efter knappt ett dygn. Medan ICA eller COOP blommor minsann kan stå sig flera dagar utan att bli fula...Hur man än gör så är nog det viktigaste att man är medveten om vilket val man gör och inte ångrar sig när dagen kommer.
  • Sobeit

Jag måste bara påpeka att brudbuketten mm inte behöver bli dyr för att man köper den hos en florist. Jag kommer att betala max 600 :- för min brudbukett, sambons blomma och två näbbuketter. Min bukett kommer att innehålla 3 vinröda nejlikor och resten vita. Det kommer att vara ca 20 st blommor i den. Pärlor i de vinröda och några av de vita blommorna som är närmast de vinröda. Band som fästs med pärlor runt stjälken. Pärlorna och bandet kommer jag in med själv för att få rätt nyans. =) Samt ett prov på vinrött band så att hon ser vilken färg av rött som inte skär sig med min klänning. Näbbuketterna kommer att bestå av en vinröd nejlika och vit brudslöja. Och sambons blomma är en vit nejlika. Så visst kan man få billiga brudbuketter.

• J D

passionsblomman skrev 2009-05-24 09:46:52 följande:
    Alltså, generellt sett så blir det ju lite som att ta med sig råvarorna till en restaurang och be dem laga något fantastiskt av det.Svårigheten med det-förutom att många skulle tycka det var fräckt, är att man som proffessionell målar in sig i ett hörn och är tvungen att trolla med det som bruden kommer med. Ofta håller det inte någon kvalité man kan stå för, och då blir det svårt att ta betalt för ett jobba som tagit en massa tid(för att man ändå vill få tilldd et på något vis) men som ändå inte ser bra ut eller man vet kommer att vissna.Sedan är det lite olika hur saken läggs fram också. Det är en sak att vilja ha med en viss blomsort från sin trädgård av sentimentala skäl eller för att den inte finns att få tag på i via odlare.En helt annan att vilja slippa köpa något av det floristen lever på att sälja liksom.Det är faktiskt inte ovanligt att folk köper sina tulpaner på torget och så går i i blomsteraffäreoch säger:"kan ni binda om de hä råt mig så de ser lite roligare ut?"Tro inte då att de tänkt betala för det,möjligen en mikroskopisk slant för kvisten de vill stoppa i, men inte för att de tar upp ens tid...Nå, helt en parentes, men ändå.Om du vill ha en trädgårdsbukett som verkligen ser enkel och handbunden ut, borde du kunna plocka ihop en somrig knippa blommor på egen hand. Se bara till att deblommorna får fina snitt, rent kallt vatten minst ett dygn innan vigseln och inga bladdelar i vasen(rensade stjälkar)Om du vill ha den KÄNSLAN på en bukett men att den ska se "brudbukett" ut och verkligen kännas riktigt fin, så köp den av en florist.Det finns oerhört många "trädgårdsblommor" som snittblommor och om sommaren är de inte särskilt dyra heller.

Fast samtidigt är det ju exakt så man kan göra med design av vigselring. Så helt obscent är det ju inte att tänka sig att man skulle kunna göra så. Det är ju ändå jobb för en florist så även om man inte tjänar pengar på påslaget på blommorna så kan man ju sälja sin tjänst (förutsatt att folk inser att det kostar också).

• passionsblomman

Ja absolut, förutsatt att folk fattar det ja. Men det är knappt de fattar när man sålt blommor och allt, så det blir antagligen svårsmält när det väl går upp för dem.

Problemet med att försöka göra ett arbete man kan stå för och "sätta sitt namn på" kvarstår dock, om materialet inte håller kvalité så det ens blir hanterbart(bistra erfarenheter).

Det slutar med att man står och stoppar i extramaterial för att rädda alltiop eller så blir kunden besviken. Det är lite skillnad på guld som råvara och färska levande blommor.

J D skrev 2009-05-24 13:36:36 följande:

Fast samtidigt är det ju exakt så man kan göra med design av vigselring. Så helt obscent är det ju inte att tänka sig att man skulle kunna göra så. Det är ju ändå jobb för en florist så även om man inte tjänar pengar på påslaget på blommorna så kan man ju sälja sin tjänst (förutsatt att folk inser att det kostar också).
  • passionsblomman
    MaryP skrev 2009-05-24 12:02:27 följande:
    Kan tillägga att kvalitén på blommorna inte alltid är speciellt bra hos floristerna heller, jag har mången gång köpt dyra fina rosor hos florist som jag skött enligt anvisning men som ända slakar efter knappt ett dygn. Medan ICA eller COOP blommor minsann kan stå sig flera dagar utan att bli fula...Hur man än gör så är nog det viktigaste att man är medveten om vilket val man gör och inte ångrar sig när dagen kommer.
    OM det händer så ska du ha tillbaka pengarna eller få nya blommor!

Det är för mig en fullständig självkarhet.
    Ta med dig blommman tillbaka och gör det på direkten. Då kan floristen reklamera i sitt led också.
  • skogstjejen

Min mamma gjorde min bukett, och jag blev jättenöjd (se mitt galleri). Min störta anledning var inte kostnaden utan dels för att jag tycker det är roligare om någon man känner gjort den plus att det hade blivit mycket svårt att hitta en florist som hade prästkragar och blåklint inne när jag gifte mig. Istället fick jag åka runt och leta efter detta på olika ställen. Sen fick jag vara med när buketten gjordes också och kunde tycka till hela tiden om hur jag ville ha den.

Det man får tänka på om man ska göra den själv är ju att det tillkommer en del kostnader som hållare, oasis (om man ska ha det) + eventuellt blommor till testbindning som man kanske vill göra om man är lite ovan. Så jättebilligt blir det ju inte ändå, men visst kan det bli bra!

• ElMac

Vad fin bukett hon hade gjort :)

skogstjejen skrev 2009-05-24 16:53:30 följande:
    Min mamma gjorde min bukett, och jag blev jättenöjd (se mitt galleri). Min störta anledning var inte kostnaden utan dels för att jag tycker det är roligare om någon man känner gjort den plus att det hade blivit mycket svårt att hitta en florist som hade prästkragar och blåklint inne när jag gifte mig. Istället fick jag åka runt och leta efter detta på olika ställen. Sen fick jag vara med när buketten gjordes också och kunde tycka till hela tiden om hur jag ville ha den. Det man får tänka på om man ska göra den själv är ju att det tillkommer en del kostnader som hållare, oasis (om man ska ha det) + eventuellt blommor till testbindning som man kanske vill göra om man är lite ovan. Så jättebilligt blir det ju inte ändå, men visst kan det bli bra!
  • spindeln
    skogstjejen skrev 2009-05-24 16:53:30 följande:
    Min mamma gjorde min bukett, och jag blev jättenöjd (se mitt galleri). Min störta anledning var inte kostnaden utan dels för att jag tycker det är roligare om någon man känner gjort den plus att det hade blivit mycket svårt att hitta en florist som hade prästkragar och blåklint inne när jag gifte mig. Istället fick jag åka runt och leta efter detta på olika ställen. Sen fick jag vara med när buketten gjordes också och kunde tycka till hela tiden om hur jag ville ha den. Det man får tänka på om man ska göra den själv är ju att det tillkommer en del kostnader som hållare, oasis (om man ska ha det) + eventuellt blommor till testbindning som man kanske vill göra om man är lite ovan. Så jättebilligt blir det ju inte ändå, men visst kan det bli bra!
    Jättefin bukett!
Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???