• Iluna

Vågar man göra sin egen brudbukett???

Vi har en väldigt stram budget på vårat bröllop, hade först tänkt beställa brudbukett, men de skulle ligga på närmare 1500kr och de har vi tyvärr inte råd med :(

Då e frågan skulle jag våga göra en egen bukett?jag har aldrig hållt på med blommor och vet inte alls hur man gör...har bilder i galleriet på några olika buketter ja gilar...
    Ni som e lite kunniga tror ni att de är svårt att fixa någon av dessa buketter???
    Vi ska ha en väldigt liten cermoni med en liten middag efter plus fotografering...

• Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???
  • passionsblomman

Nä. Har du varit inne under inställningar och valt att göra det synligt?

BlygBrud skrev 2009-05-19 06:46:11 följande:
    Syns det nu???
  • 4Barnsmamman

Jag hade tänkt att göra min egen bukett ska gifta mig nu på lördag.

För skojs skull så var jag in i blommsteraffär för en tid sedan o sa att jag ville veta lite priser på brudbukett, jag sa att jag bara ville ha några stycken rosor med något grönt i vilket jag tycker är väldigt enkelt o även blommor som alltid finns hemma. Priset dock skulle hamna på 600 kr vilket jag inte tycker är värt för den fjuttiga buketten. Så här ska göras bukett själv =)
    vi ska oxå ha ett billigt bröllop där jag fixar hår o smink själv. Om buketten blir för hemsk så finns det ju liljekonvaljer!!

• passionsblomman

Det finns inga blommor som alltid finns hemma till att börja med.

Hur många är det i den fjuttiga buketten då?

Hur mycket tycker du själv att hantverket och floristens tid och proffskunskap är värd? inte ett ruttet öre uppenbarligen.

Hoppas du bor där liljekonvaljerna inte är fridlysta!

4Barnsmamman skrev 2009-05-19 21:52:06 följande:
    Jag hade tänkt att göra min egen bukett ska gifta mig nu på lördag.För skojs skull så var jag in i blommsteraffär för en tid sedan o sa att jag ville veta lite priser på brudbukett, jag sa att jag bara ville ha några stycken rosor med något grönt i vilket jag tycker är väldigt enkelt o även blommor som alltid finns hemma. Priset dock skulle hamna på 600 kr vilket jag inte tycker är värt för den fjuttiga buketten. Så här ska göras bukett själv =) vi ska oxå ha ett billigt bröllop där jag fixar hår o smink själv. Om buketten blir för hemsk så finns det ju liljekonvaljer!!
  • Sonja68

Tänkte just fråga; är inte liljekonvaljer fridlysta? Men det kanske finns en odlad sort också?

• passionsblomman

Det finns odlade och dem kan man få tag i året runt, men de kostar. De är förövrigt av en kvalité och storlek som är helt otrolig.

Konvaljer är fridlysta i vissa län, varav Stockholm är ett.
    www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/frovaxterfanerogamer/vaxterpaforsommaren/vaxterijuni/junivaxter/liljekonvalj.6248.html

Bara TITTA på länken här vilken UNDERBAR blomma det är!

Sonja68 skrev 2009-05-24 00:50:01 följande:
    Tänkte just fråga; är inte liljekonvaljer fridlysta? Men det kanske finns en odlad sort också?
  • ElMac

Får jag låna tråden lite?

Är det möjligt att fixa sina egna blommor och ta dem till en florist som binder dem? Och vad skulle sånt i så fall kosta på ett ungefär?
    Vill nämligen ha trädgårdsblommor men man blir ju lite avskräckt av svaren på hembundet i den här tråden..

• passionsblomman

Alltså, generellt sett så blir det ju lite som att ta med sig råvarorna till en restaurang och be dem laga något fantastiskt av det.

Svårigheten med det-förutom att många skulle tycka det var fräckt, är att man som proffessionell målar in sig i ett hörn och är tvungen att trolla med det som bruden kommer med. Ofta håller det inte någon kvalité man kan stå för, och då blir det svårt att ta betalt för ett jobba som tagit en massa tid(för att man ändå vill få tilldd et på något vis) men som ändå inte ser bra ut eller man vet kommer att vissna.

Sedan är det lite olika hur saken läggs fram också. Det är en sak att vilja ha med en viss blomsort från sin trädgård av sentimentala skäl eller för att den inte finns att få tag på i via odlare.
    En helt annan att vilja slippa köpa något av det floristen lever på att sälja liksom.

Det är faktiskt inte ovanligt att folk köper sina tulpaner på torget och så går i i blomsteraffäreoch säger:"kan ni binda om de hä råt mig så de ser lite roligare ut?"
    Tro inte då att de tänkt betala för det,möjligen en mikroskopisk slant för kvisten de vill stoppa i, men inte för att de tar upp ens tid...

Nå, helt en parentes, men ändå.

Om du vill ha en trädgårdsbukett som verkligen ser enkel och handbunden ut, borde du kunna plocka ihop en somrig knippa blommor på egen hand. Se bara till att deblommorna får fina snitt, rent kallt vatten minst ett dygn innan vigseln och inga bladdelar i vasen(rensade stjälkar)

Om du vill ha den KÄNSLAN på en bukett men att den ska se "brudbukett" ut och verkligen kännas riktigt fin, så köp den av en florist.
    Det finns oerhört många "trädgårdsblommor" som snittblommor och om sommaren är de inte särskilt dyra heller.

ElMac skrev 2009-05-24 09:25:17 följande:
    Får jag låna tråden lite?Är det möjligt att fixa sina egna blommor och ta dem till en florist som binder dem? Och vad skulle sånt i så fall kosta på ett ungefär?Vill nämligen ha trädgårdsblommor men man blir ju lite avskräckt av svaren på hembundet i den här tråden..
  • shakynose
    Ore skrev 2009-05-18 19:47:29 följande:
    Det handlade i regel om tid för förberedelser - konsultationstiden - samt att de avsatte mer tid för att fixa så att det blir perfekt. Sedan avgör man själv om man tycker det är värt extrakostnaden.
    Huvudet på spiken!

Vill man ha en perfekt bukett som är vackert sammansatt av ett proffs så är det självklart att man vänder sig till någon som kan hantverket!

MEN:

Om man nu faktiskt inte har så stora krav, och inte tycker att det är värt några hundringar extra uppepå kostnaden för själva blommorna, så är det ju faktiskt ingen omöjlighet att sätta ihop en bukett själv!

Visst är det ett hantverk, men det är inte rymdfartsteknik, så ingen kommer att dö om du köper tio röda rosor på ica...
  • ElMac

Anledningen till varför jag vill ha trädgårdsblommor är inte av ekonomiska själ utan av miljömässiga själ. Vill inte ha snittblommor som är odlade i nå annat land och sen transportas för att leva här i några dagar.. De är inte miljö för mig ;) Å är de så himla mycket bättre livskraft i dessa snittblommor, ja då kan man ju undra vad de fått för gödning medan de växte? Eller? :)

Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???