• Iluna

Vågar man göra sin egen brudbukett???

Vi har en väldigt stram budget på vårat bröllop, hade först tänkt beställa brudbukett, men de skulle ligga på närmare 1500kr och de har vi tyvärr inte råd med :(

Då e frågan skulle jag våga göra en egen bukett?jag har aldrig hållt på med blommor och vet inte alls hur man gör...har bilder i galleriet på några olika buketter ja gilar...
    Ni som e lite kunniga tror ni att de är svårt att fixa någon av dessa buketter???
    Vi ska ha en väldigt liten cermoni med en liten middag efter plus fotografering...

• Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???
  • passionsblomman

Mitt ärliga och uppriktiga svar på din fråga är:

-Nej.

Däremot skulle jag råda dig att ta dina bilder till en florist som inspiration, säga din budget och se vad hon kan få ihop till er dag av de pengarna. Hon är då inte låst av speciella sorter osv, utan kan utgå från känslan och färgerna.

Kom ihåg att den stora kostnaden är den för själva blommorna, så du skulle ändå få betala mycket pengar för att specialbeställa hem det du behöver-minst 1000-1200 av summan är bara blommorna- och sedan skulle du stå och ha ett helsicke med att få ihop det. Alla buketterna innehåller MÅNG blommor och det är inte så okomplicerat som vissa vill få det till.

• Iluna

ja de kanske är så..men de ser ut som att de borde va lätt att säta ihopp...eftersom e inte måste vara en perfekt rund boll eller något..om man använder oasis å sticker ner det i då??

• passionsblomman

Nej! Ännu svårare. Det får du aldrig dit som nybörjare.

I´m sorry, men jag kAN inte säga att det fixar du lätt. Jag har sett hir det "hemmagjorda" brukar se ut och det är ingen rolig syn för det mesta(ÄVEN om bruden säger att alla sa att den var såååå fin)

Är det verkligen inte möjligt att låta 200-300 kr gå åt i arbete på buketten? du måste ju ändå ha blommorna?

Iluna skrev 2009-05-18 18:21:12 följande:
    ja de kanske är så..men de ser ut som att de borde va lätt att säta ihopp...eftersom e inte måste vara en perfekt rund boll eller något..om man använder oasis å sticker ner det i då??
  • Iluna

jo 200-300kr skulle ja kunna låta gå till arbete..men har svårt att betala över 1000kr til blommor..men de kanske inte går att få billigare...man kanske får blocka lite sommarblommor haha..ne men ja får se om ja kan få lite prisförslag...ska nemligen gifta mig i skelelfteå bor i sthlm..så åker inte upp innan :(

• tigermamma

Ett tips kan vara att beställa en vanlig bukett. så fort du tar bort ordet brud framför brukar det bli billigare, dock är det sämre hållbarhet på en sån. Har själv funderingar på hur jag ska göra.

• Sobeit

Jag hade tänkt göra min brudbukett själv, men nu har jag tänkt om efter att jag försökte binda en. Den blev inte så fin som jag ville ha den. Så nu komemr jag att beställa tre nejlikestavar istället, men själv bruda till den stora och sätta band runt dme alla tre.

• adnu

Göra brudbukett är inte svårt.
    Köp en hållare på www.wedshop.se/ProductCategory.asp.
    Köp billiga blommor och gå hem och prova, jag gjorde det..
    Det blev snyggt och inte så dyrt.
    Det är ju löjligt att betala 1500 för blommor.

• Iluna

ja men de kommer dom ju fatta speciellt om man visar massa bilder..å att man måste ha det en lördag på fm...
    men ja blir så irritera fins inte mailadress tilll någon av floristerna i skellefteå :/

• didis

Fast det kanske är därför det blir billigare?

-

Jag hade själv tänkt köpa en "ica-bukett" ungefär men ångrar verkligen inte att jag hade en proffsbukett. Kolla i mitt galleri så förstår du varför!

tigermamma skrev 2009-05-18 18:31:27 följande:
    så fort du tar bort ordet brud framför brukar det bli billigare, dock är det sämre hållbarhet på en sån.
  • passionsblomman

Nej så är det INTE, förhållandet är som jag beskrev i mitt första inlägg. om du lämnar möjligheten öppen för floristen avtt välja blommor av det som finns hos grossisten den dagen, DÅ blir det normalpriser på blommorna. Dvs du får lika mkt och bra blommor som när du köper över disk vilken dag som helst.
    Det blommmorna borde absolut inte hålla sämre än något annat. Där är det butikens kvalitetstänk som avgör.

När du däremot SKA ha rosa Pioner eller vita Kallor eller vad det nu är, så är hon tvungen att förbeställa det och får då med allra största sannolikhet betala ett högre pris från odlaren-som kan ta vad fasen han vill eftersom han vet att kunden MÅSTE ha blommorna och alltså inte har förhandlingsläge. så, när blommorna kostar dubbelt mot annars, så kan ni vara säkra på att de MINST gjort det för floristen också.

Därför säger jag igen: lås dig inte vid speciella blommor, lämna önskemål om färge och känsla, och låt floristen skapa utifrån det. det är det mest ekonomiska du kan göra.

tigermamma skrev 2009-05-18 18:31:27 följande:
    Ett tips kan vara att beställa en vanlig bukett. så fort du tar bort ordet brud framför brukar det bli billigare, dock är det sämre hållbarhet på en sån. Har själv funderingar på hur jag ska göra.
Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???