• Iluna

Vågar man göra sin egen brudbukett???

Vi har en väldigt stram budget på vårat bröllop, hade först tänkt beställa brudbukett, men de skulle ligga på närmare 1500kr och de har vi tyvärr inte råd med :(

Då e frågan skulle jag våga göra en egen bukett?jag har aldrig hållt på med blommor och vet inte alls hur man gör...har bilder i galleriet på några olika buketter ja gilar...
    Ni som e lite kunniga tror ni att de är svårt att fixa någon av dessa buketter???
    Vi ska ha en väldigt liten cermoni med en liten middag efter plus fotografering...

• Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???
  • Iluna

men de är så svårt när ja inte bor där uppe..visst ja borde väl kunna gå in på en interflora här som sedan pratar blomsterspråk med dom där uppe på interflora....men känns som att just det företaget inte är det billigaste.. sen är ju rosa pioner såå underbara...
    men passionsblomma om du ser klänninge i mitt galleri och ja vill ha blommor i rosa färger hällst lite mörkare och klarare än den ljurosa på klänningen..vad kan du rekomendera då, sånna som brukar finnas tillgängliga runt 25/7???

• Red Scarlet
    didis skrev 2009-05-18 18:36:49 följande:
    Fast det kanske är därför det blir billigare?-Jag hade själv tänkt köpa en "ica-bukett" ungefär men ångrar verkligen inte att jag hade en proffsbukett. Kolla i mitt galleri så förstår du varför!
    Umm..är din proffsbunden? Förlåt men blir lite förvirrad..
  • passionsblomman

Du oroar dig i onödan Iluna! Det går bra att få ihop en bukett på de premisser jag beskrev. Sommartid finns många blomsorter och färgerna du gillar återfinns i många varianter av blommor. Det finns Dahlior, Flox, Freesia(är med i två av dina buketter) nerine(ärmed i den andra) Celosia, Nejlikor, Rosor osv osv. Det du ska jobba på nu är att knyta kontakt med en florist.

De flesta är med i antingen Blommorgram/interflora eller Euroflorist. Söker du på de organisationerna och så orten så ska du få frm kontaktuppgifter till de butiker som finns.

• Iluna

jo ja hittar kontakt uppgifter till alla..men ingen har mail adress..lite konstigt tycker jag...de är ändå år 2009 trode alla företag hade det..

• passionsblomman

Ring dem imorgon då och kolla om de inte har det.

och nej, alla har inte det.

Iluna skrev 2009-05-18 18:53:23 följande:
    jo ja hittar kontakt uppgifter till alla..men ingen har mail adress..lite konstigt tycker jag...de är ändå år 2009 trode alla företag hade det..
  • BlygBrud

Jag säger som passionsblomma.
    Lita på din florist!

Släpp att du ska ha just "den" blomman, utan beskriv färg, form och stil. Tala om budget, och ge henne fria händer.

Om du tittar i mitt galleri så finns där två bilder på min underbara bukett. Den var fantastisk!! Är sååå nöjd med den. Själva den buketten, (som var tung som bly kan jag avslöja) landade på ca 900:- Men då hade floristen helt fria händer och kunde ta de blommor som passade henne. Mitt enda krav var att den skulle gå i vitt och silver. (och att om det gick, någon slinga murgröna, så ok, var väl inne och petade lite då. )

Tar hellre en proffsbunden bukett än lägger till ännu ett stressmoment som det onekligen blir, att binda sin bukett själv.

Lycka till!!

• Sobeit

BlygBrud skrev 2009-05-18 19:23:58 följande:
    Jag säger som passionsblomma.Lita på din florist!Släpp att du ska ha just "den" blomman, utan beskriv färg, form och stil. Tala om budget, och ge henne fria händer.Om du tittar i mitt galleri så finns där två bilder på min underbara bukett. Den var fantastisk!! Är sååå nöjd med den. Själva den buketten, (som var tung som bly kan jag avslöja) landade på ca 900:- Men då hade floristen helt fria händer och kunde ta de blommor som passade henne. Mitt enda krav var att den skulle gå i vitt och silver. (och att om det gick, någon slinga murgröna, så ok, var väl inne och petade lite då. ) Tar hellre en proffsbunden bukett än lägger till ännu ett stressmoment som det onekligen blir, att binda sin bukett själv.Lycka till!!

Ditt galleri syns inte!!

• passionsblomman

Jag vill också se!!! *hoppar upp och ner*

Sobeit skrev 2009-05-18 19:26:33 följande:

Ditt galleri syns inte!!
  • Ore
    tigermamma skrev 2009-05-18 18:31:27 följande:
    Ett tips kan vara att beställa en vanlig bukett. så fort du tar bort ordet brud framför brukar det bli billigare, dock är det sämre hållbarhet på en sån. Har själv funderingar på hur jag ska göra.
    Tror att det för det mesta är en myt, faktiskt. Jag frågade på flera ställen (florist, frisör, konditoriet m.m.) vad som skilde en festuppsättning och en bruduppsättning, en brudbukett och en annan bukett, samt en bröllopstårta och en vanlig tårta. Det handlade i regel om tid för förberedelser - konsultationstiden - samt att de avsatte mer tid för att fixa så att det blir perfekt.

Sedan avgör man själv om man tycker det är värt extrakostnaden.

I fallet med florist så går det säkert att få en fin brudbukett genom att sätta ett maxpris för vad den får kosta, och ett färgönskemål.
Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???