• Iluna

Vågar man göra sin egen brudbukett???

Vi har en väldigt stram budget på vårat bröllop, hade först tänkt beställa brudbukett, men de skulle ligga på närmare 1500kr och de har vi tyvärr inte råd med :(

Då e frågan skulle jag våga göra en egen bukett?jag har aldrig hållt på med blommor och vet inte alls hur man gör...har bilder i galleriet på några olika buketter ja gilar...
    Ni som e lite kunniga tror ni att de är svårt att fixa någon av dessa buketter???
    Vi ska ha en väldigt liten cermoni med en liten middag efter plus fotografering...

• Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???
  • Jossebosse

Ja, Jättelätt! Det är ju bara lättlurade människor som går flera år och utbildar sig till florist när man egentligen bara skulle kunna titta på en bild och "höfta till det lite"

Iluna skrev 2009-05-18 18:21:12 följande:
    ja de kanske är så..men de ser ut som att de borde va lätt att säta ihopp...eftersom e inte måste vara en perfekt rund boll eller något..om man använder oasis å sticker ner det i då??
  • Betty Boop augusti2009

Är man inte petig och inte "bryr" sig så mycket så kan man såklart göra sin egen bukett.
    Vi gifter oss utomlands med sex gäster, ska köpa blommor på marknaden och fixa till något. Självklart blir det mycket finare om man går till en florist. Frågan är hur viktigt man tycker det är.
    Hade vi haft stort bröllop hade jag köpt hos florist.
    Min vännina hade ganska litet bröllop. Hennes mamma plockade vilda blommor och den buketten var jättesöt, somrigt fin.

• passionsblomman

Visst ligger det mycket i det! Mina svar här gäller buketter som exempelvis de i TS galleri. Är man helt novis så tror jag inte att man får ihop dem snyggt själv. Det är naturligtvis skillnad att gita sig barfota med en orkidé i handen på en söderhavsö eller med prästkragar på en sommaräng.
    Även om man självfallet mycket väl kan vilja ha en riktigt proffsig och maffig bukett även i de miljöerna.

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-05-18 22:18:12 följande:

Är man inte petig och inte "bryr" sig så mycket så kan man såklart göra sin egen bukett.Vi gifter oss utomlands med sex gäster, ska köpa blommor på marknaden och fixa till något. Självklart blir det mycket finare om man går till en florist. Frågan är hur viktigt man tycker det är.Hade vi haft stort bröllop hade jag köpt hos florist.Min vännina hade ganska litet bröllop. Hennes mamma plockade vilda blommor och den buketten var jättesöt, somrigt fin.
  • suzem

Jag ska göra min egen brudbukett och den kommer att bestå av vita kallor!

• Betty Boop augusti2009

Ja visst är det skillnad.
    Man ska nog inte heller tro att det är lätt att fixa till en som ser ut som en proffsbukett utan vara medveten om att den kommer se "vanlig" ut.
    TS ska ha ett litet bröllop så det kanske inte är så viktigt.

passionsblomman skrev 2009-05-18 22:23:28 följande:
    Visst ligger det mycket i det! Mina svar här gäller buketter som exempelvis de i TS galleri. Är man helt novis så tror jag inte att man får ihop dem snyggt själv. Det är naturligtvis skillnad att gita sig barfota med en orkidé i handen på en söderhavsö eller med prästkragar på en sommaräng.Även om man självfallet mycket väl kan vilja ha en riktigt proffsig och maffig bukett även i de miljöerna.Betty Boop augusti2009 skrev 2009-05-18 22:18:12 följande:
  • Iluna

viktigt å viktigt vet jag inte..men vill ju att den ska vara fin...att den ska kompletera mig och min klänning..har dragit in så mycket på allt annat...håret ska ja fixa själv, sminket fixar en kompis, foto fixar en kompis maten står ja och velar om ja ska göra själv eller anlita catering...vi blir ca30pers...
    så de ka ju vara kul om nått e lite finare..samtidigt som ja inte vill betala flera 1000 för en bukett..men ska ringa runt idag och fråga floristerna där uppe..å se va dom säger om förslaget som Passionsblomma sa...

• BlygBrud
    passionsblomman skrev 2009-05-18 19:28:35 följande:
    Jag vill också se!!! *hoppar upp och ner*
    Syns det nu???
  • 20th century fox

jag tror du skulle kunna få en liknande bukett som i ditt galleri om du skickar en bild till någon butik och säger att du vill ha den här formen och de här färgerna men ni får fria händer att välja blommor (föreslå att de tar nejlikor istället för pioner t.ex) . Jag tror att du skulle kunna få en handbunden bukett för 600-800 kr som skulle bli jättefin i liknande stil! Så pröva att skriva ett maxpris på 600 och se om de tror att de klarar det!

• Nynaeve

Min bästa kompis fick sin bukett för 500 kr och den var jättefin. Men hon skulle bara ha röda rosor och murgröna och röda rosor brukar de flesta ha inne konstant.

Jag funderade lite på att binda min egen bukett men det kommer jag inte att göra. Trots att jag har arbetat i blomsteraffär och då satt ihop buketter. Att arbeta med oasis är toksvårt - det är visserligen lätt att stoppa in stjälkarna men svårt att få det hela att se snyggt ut.

Svar på tråden Vågar man göra sin egen brudbukett???