• laris
    Äldre 17 Feb 21:45
    23677 visningar
    197 svar
    197
    23677

    Förlossning hemma på egen hand???

    Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

  • Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • laris
    Äldre 21 Feb 11:31

    Jag hiner knappt med i diskussionen här

    Om vi återgår till programmet så var det en av kvinnorna som tom vägrade att gå på rutinkoll och ultraljud vilket i min värld är helt galet! Sen om man väljer att föda hemma är det väl inget konstigt med det, så länge man har en kunnig barnmorska i närheten. Att man varken kollar hur det står till med fostret och vägrar att ha med en kunnig person (som kan hålla sig vid sidag och rycka in OM något är galet) är oförståligt i min värld!

  • Hammer­man
    Äldre 21 Feb 12:06

    Jag håller fortfarande på min liknelse vid bilbältet. De flesta gånger man är ute och kör bil så går det utmärkt, man krockar ju inte ändå. Det är de gånger man krockar som är intressanta, och då brukar det gå bäst med fegsnöret på.

  • tonårs­morsa
    Äldre 21 Feb 12:13

    Jag tycker din liknelse är bra. Som Ancii skriver finns det inga garantier för att en förlossning går bra bara för att den sker på sjukhus. På samma sätt finns inga garantier för att man överlever en krock bara för att man har bilbätet på sig. Men chanserna är så mycket större!


    Hammerman1 skrev 2009-02-21 12:06:56 följande:
    Jag håller fortfarande på min liknelse vid bilbältet. De flesta gånger man är ute och kör bil så går det utmärkt, man krockar ju inte ändå. Det är de gånger man krockar som är intressanta, och då brukar det gå bäst med fegsnöret på.
  • laris
    Äldre 21 Feb 14:44

    Fantastiskt bra liknelse!


    Hammerman1 skrev 2009-02-21 12:06:56 följande:
    Jag håller fortfarande på min liknelse vid bilbältet. De flesta gånger man är ute och kör bil så går det utmärkt, man krockar ju inte ändå. Det är de gånger man krockar som är intressanta, och då brukar det gå bäst med fegsnöret på.
  • Sebast­iána
    Äldre 23 Feb 23:38

    Var och en får välja själv, men allt var inte bättre förr. Barnadödligheten var hög och det var MYCKET vanligt att kvinnor dog i barnsäng.

    Om man nu är för naturlighet gissar jag att man i konsekvensens namn inte vill sövas eller bedövas vid en blindtarmsoperation heller. Smärtan man känner under operationen är ju naturlig! Egentligen borde man väl inte opereras alls eftersom få operationer genomförs i naturen. Låt naturen ha sin gång och dö av en sprucken blindtarm.

  • workou­tgirl
    Äldre 24 Feb 08:01

    Sebastiana:
    Att fler dog i barnsäng hade nog mer att göra med dålig hygien och sämre levnadsvillkor än att de födde hemma. När man började med sjukhusförlossning var dödligheten högre bland de som födde på sjukhus än de som födde hemma, så de historiska fakta måste man sätta in i sitt sammanhang.

  • Delsbo­stinta­n
    Äldre 24 Feb 08:20

    Varför i hela friden skulle jag föda hemma utan barnmorska? Ge mig så mycket hjälp jag kan få!!! :o) Och det är ju inte bara själva förlossning, bara tanken på att göra rent efteråt känns ju snubbig (jag såg nog minsann allt blod och slem på golvet). Jag är också glad över de tre påsar blod jag fick efteråt, annars skulle jag väl ha varit däckad en månad eller så. Och alla sprutor i häcken eftersom det kändes som jag klämt ut en soffgrupp där bak typ. Hehe, tur att man glömmer snabbt.

  • Sebast­iána
    Äldre 24 Feb 09:48

    ...och om det skulle uppstå någon komplikation?

    workoutgirl - du har rätt, glömde det. Jag vet allt om Semmelweis et.c, men när man kom på det där med hygien blev det tvärtom.
    Kan säga att jag själv inte hade levt idag om min mamma fött hemma. Troligen inte hon heller.

    Men som sagt, man väljer själv. Det bäst med att föda hemma är väl att man slipper den jobbiga sjukhusmiljön.

  • laris
    Äldre 24 Feb 12:49

    Men jag tycker att det är eg 2 olika frågor vi diskuterar här:

    den ena är kvinnor som vill föda hemma UTAN barnmorska och den andra att föda hemme med barnmorska. Jag kan inte någonstans förstå varför man väljer bort barnmorskan. Däremot förstår jag de som vill föda i sin hemmamiljö men med hjälp av en barnmorska.

  • Hammer­man
    Äldre 24 Feb 12:52

    laris skrev 2009-02-24 12:49:29 följande:


    Men jag tycker att det är eg 2 olika frågor vi diskuterar här:den ena är kvinnor som vill föda hemma UTAN barnmorska och den andra att föda hemme med barnmorska. Jag kan inte någonstans förstå varför man väljer bort barnmorskan. Däremot förstår jag de som vill föda i sin hemmamiljö men med hjälp av en barnmorska.
    Vad kan barnmorskan göra ifall saker går riktigt snett, om exempelvis barnet inte kan ta sig ut den naturliga vägen utan måste förlösas med kejsarsnitt eller om modern håller på att blöda ihjäl? T.o.m jag, som aldrig varit med på en förlossning och som grädde på moset tillhör manssläktet har vett att förstå att åtgärder ofta måste sättas in väldigt snabbt i sådana situationer för att liv överhuvudtaget ska gå att rädda.
  • laris
    Äldre 24 Feb 17:59

    Nej, det är iofs sant! Jag skulle aldrig föda hemma hursomhelst!


    Hammerman1 skrev 2009-02-24 12:52:41 följande:
    laris skrev 2009-02-24 12:49:29 följande:
    Vad kan barnmorskan göra ifall saker går riktigt snett, om exempelvis barnet inte kan ta sig ut den naturliga vägen utan måste förlösas med kejsarsnitt eller om modern håller på att blöda ihjäl? T.o.m jag, som aldrig varit med på en förlossning och som grädde på moset tillhör manssläktet har vett att förstå att åtgärder ofta måste sättas in väldigt snabbt i sådana situationer för att liv överhuvudtaget ska gå att rädda.
  • TrJk
    Äldre 13 May 19:25

    Här diskuteras alltså två ämnen - hemmafödsel med barnmorska samt hemmafödsel utan barnmorska. Eftersom jag tycker att ni generaliserar ska jag här berätta om den vanligaste typen av hemmafödslar i Sverige, alltså de med barnmorska.

    De som väljer att föda hemma gör det inte av egoistiska skäl eller för att ha det "mysigt", som någon antydde, utan just av samma skäl som ni som föder på sjukhus, nämligen för att man vill föda där man känner sig tryggast och säkrast. Det är nämligen inte så självklart att sjukhus är den säkraste platsen att föda på, exempelvis är det vanligt att kvinnor spricker och måste sys när de har fött på sjukhus - detta händer så gott som aldrig när man föder hemma. Likaså är akuta kejsarsnitt och andra ingrepp inte nödvändiga i samma grad när man föder hemma.

    Detta beror på att kvinnan tillåts föda helt i sin egen takt, utan stress, utan folk som springer ut och in, utan folk som talar om för henne hur hon ska pressa, krysta, andas, sitta eller stå. Filosofin handlar om att kroppen instinktivt vet hur den ska föda, och att all yttre stress är ett hinder för sammandragningarna, likaså vetskapen om att rädsla och stress gör att blod inte strömmar till livmodern, och det är i dessa fall som det blir nödvändigt med kirurgiska ingrepp.

    Kvinnor som föder hemma menar också att de inte vill "droga sig" genom att använda artificiell smärtlindring, eftersom effekterna av detta ofta innebär att man kan förlora både känsel och kontroll över kroppen.

    Hemmafödsel är såklart inte något för alla men känner man att man litar på att ens kropp klarar av det, och har graviditeten gått fint så är det ett väldigt tryggt sätt att föda på, och detta tyder all statistik på. I Holland föder 1/3 av alla kvinnor hemma, och om ni läser på om ämnet så kommer ni att se att det finns många fördelar med det. Bakteriefloran hemma är exempelvis tryggare för barnet än den på sjukhuset eftersom barnet genom mammans kropp är immun mot den. Och framför allt - om det vore det minsta farligt så kan ni vara säkra på att myndigheterna hade varnat för det.

    När det gäller kvinnorna i filmen "Outlaw Births" (som valde att föda helt utan barnmorska, och i ett fall dessutom långt från ett sjukhus) så kan man ju tycka att det är dristigt och dumt, en barnmorska kan se tecknena på att allt inte går som det ska och kontakta ambulans i tid, men som sagt - är man säker på sin egen förmåga att föda själv, och är man säker på att det att föda på sjukhus skulle vara NEGATIVT för ens förlossning pga stress och rädsla så får man ta ett val.

    Tillde, Hammerman etc. - läs på om ämnet innan ni går så hårt ut mot det.

  • Lakrit­sbåten
    Äldre 13 May 19:29

    TrJk - jag vet absolut ingenting om att föda barn men vad jag hört och därmed trott/tror är att man ABSOLUT inte är tvungen att "droga" sig med smärtlindring och nyttja värkstimulerande medel med mera bara för att man väljer sjukhusvistelse. Har jag fel??

  • Lady o Lufsen
    Äldre 13 May 19:32
    TrJk skrev 2009-05-13 19:25:25 följande:
    ....en barnmorska kan se tecknena på att allt inte går som det ska och kontakta ambulans i tid.....
    Det är ju sant bara till viss del...en erfaren barnmorska kan INTE avgöra vad som kommer att kunna ske vid förlossningsögonblicket.
    Är det frågan om att barnet av någon anledning drar i sig fostervatten så rör det sig inte om många minuter innan hjärnan tar skada av syrebristen.
  • TrJk
    Äldre 19 May 10:17

    Lakritsbåten: Nej, man behöver absolut inte föda med artificiell smärtlindring vid sjukhusfödslar, det är ens eget val. Dock väljer de flesta antingen epidural eller lustgas.

    Lady o Lufsen: Menar du sväljer fostervatten? Det gör det ju hela tiden.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 19 May 13:07
    TrJk skrev 2009-05-19 10:17:06 följande:
    Lakritsbåten: Nej, man behöver absolut inte föda med artificiell smärtlindring vid sjukhusfödslar, det är ens eget val. Dock väljer de flesta antingen epidural eller lustgas.Lady o Lufsen: Menar du sväljer fostervatten? Det gör det ju hela tiden.
    Nej, jag menar INTE att barnet sväljer utan jag menar att fostervattnet inte pressas ut- det vill säga att det stannar kvar i lungorna...
  • bambib­loggag­ratiss­e
    Äldre 20 May 22:29

    TrJk - Jag födde på sjukhus utan smärtlindrig och utan någon stress alls. Jag lyssnade bara på min egen kropp. Jag hörde knappt vad barnmorskan sa, så det kändes som om hon knappt var delaktig... haha..

    Men detta var verkligen en intressant diskussion!

    bambi.blogg.se

Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???