• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Aleta

Både jag och första bebben hade varit döda nu om vi fött hemma utan hjälp av åtminstone en skicklig barnmorska.
    Allt såg bra ut innan...

Akutsnitt är verkligen akut! Då springer alla iväg med mamman och de hinner ibland inte ens berätta vad som händer.
    De frågar inte "vill du ha ett akutsnitt kanske?", någon håller på att dö och de försöker hindra det.
    Har en bekant vars livmoder brast. Det är ett under att hon överlevde ens på sjukhuset. Allt blod de hade gick åt.

• Thecla

Jasså?
    Jag tror inte att det är så enkelt och jag tror inte på att polarisera så att hemmafödsel framstår som riskfyllt emedan sjukhusfödsel framstår som riskfritt.

tonårsmorsa skrev 2009-02-19 15:18:48 följande:
    Men om alla valde hemmaförlossning så skulle väl självklart dödligheten öka?
  • Tooticki
    tonårsmorsa skrev 2009-02-19 15:18:48 följande:
    Men om alla valde hemmaförlossning så skulle väl självklart dödligheten öka?
    Eftersom risken för att alla skulle börja föda hemma är så liten så är frågan om det ens är värt att diskutera?
  • tonårsmorsa

Jag framställer inte hemmafödsel som riskfyllt, men faktum kvarstår att har du inte möjlighet till medicinsk hjälp när den behövs så är risken att barn och mor dör betydligt större än om du befunnit dig på sjukhus.

Thecla skrev 2009-02-19 16:19:57 följande:
    Jasså?Jag tror inte att det är så enkelt och jag tror inte på att polarisera så att hemmafödsel framstår som riskfyllt emedan sjukhusfödsel framstår som riskfritt.
  • tonårsmorsa

Nej, det tror inte jag heller. Men Thecla framställer det ju som att bara för att det föds friska barn utanför sjukhus så är inte riskerna större med hemmaförlossningar. Det är väl ändå en självklarhet att de som får problem vid förlossningen löper större risker om förlossningen sker i hemmet än om det varit på ett sjukhus med all hjälp som finns där.

Tooticki skrev 2009-02-19 16:26:31 följande:
    Eftersom risken för att alla skulle börja föda hemma är så liten så är frågan om det ens är värt att diskutera?
  • Hammerman

Det är lite som att hävda att eftersom folk faktiskt har överlevt fall från 200 meter så är det riskfritt att hoppa utför första bästa stup.

• Thecla

Tror nog att det är betydligt bättre statistik för folk som föder hemma.

Hammerman1 skrev 2009-02-19 16:33:21 följande:
    Det är lite som att hävda att eftersom folk faktiskt har överlevt fall från 200 meter så är det riskfritt att hoppa utför första bästa stup.
  • Celeste97

Thecla skrev 2009-02-19 16:34:21 följande:

Tror nog att det är betydligt bättre statistik för folk som föder hemma.
    Det beror väl på att det främst är sådana som i större grad kan förvänta sig en bra förlossning som väljer att föda hemma? Dvs de som redan haft ett antal normala förlossningar?

Eller menar du historiskt?
  • Thecla

Ja, givetvis. Det är därför jag menar att det inte är hemmafödandet som gör det riskfyllt, utan t ex den egna hälsan.

Celeste97 skrev 2009-02-19 17:42:47 följande:
    Thecla skrev 2009-02-19 16:34:21 följande:
    Det beror väl på att det främst är sådana som i större grad kan förvänta sig en bra förlossning som väljer att föda hemma? Dvs de som redan haft ett antal normala förlossningar?Eller menar du historiskt?
  • tonårsmorsa

Men du kan väl inte påstå att det är den egna hälsan som påverkar utgången om du föder barn hemma och ex. moderkakan släpper? Däremot kan utgången påverkas genom valet av födelseplats - hemmet eller sjukhus.

Thecla skrev 2009-02-19 18:04:24 följande:
    Ja, givetvis. Det är därför jag menar att det inte är hemmafödandet som gör det riskfyllt, utan t ex den egna hälsan.
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???