• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Thecla

Fast jag har inte ifrågasatt en fungerande sjukvård. Däremot ifrågasätter jag "skräckscenariot" av vad som sker om man inte har medicinsk hjälp vid förlossning. Eftersom en majoritet av fullt friska födda barn (notera fullt friska - inte döda) är födda utan medicinsk hjälp, så ökar knappast risken för att man får sjuka/döda barn för att man föder barn hemma.

bongen80 skrev 2009-02-19 15:03:17 följande:
    rent principiellt så är det högre dödlighet i länder utan bra sjukvård, gäller både mamma o barn. sverige har bland de lägsta dödsantalet o det borde ju rimligtvis kunna sättas i samband med fungerande sjukvård
  • Hammerman

bongen80 skrev 2009-02-19 15:05:44 följande:

1 veckas vak med 4 sjuklingar....
    Fy fan.
  • Hammerman

Thecla skrev 2009-02-19 15:06:42 följande:

Fast jag har inte ifrågasatt en fungerande sjukvård. Däremot ifrågasätter jag "skräckscenariot" av vad som sker om man inte har medicinsk hjälp vid förlossning. Eftersom en majoritet av fullt friska födda barn (notera fullt friska - inte döda) är födda utan medicinsk hjälp, så ökar knappast risken för att man får sjuka/döda barn för att man föder barn hemma.
    I de fall komplikationer uppstår skulle jag gladeligen sätta en hundring på att dödligheten är avsevärt mycket lägre där adekvat experthjälp finns till hands.

Får du en sätesbjudning när du ligger där på höskullen borta i Surtjärnmyrträsk så känns nog inte hemmafödsel riktigt lika käckt längre.
  • bongen80
    skräcken är väl just att så mycket KAN gå fel, nu gör det ju för det mesta inte det, men få saker i liver är så oförutsägbart som en förlossning.
  • Thecla

Och jag menar fortfarande att det inte finns anledning att haussa upp "risker" med att föda hemma eftersom en majoritet av fullt friska barn är födda i hemmet.

Hammerman1 skrev 2009-02-19 15:10:03 följande:
    I de fall komplikationer uppstår skulle jag gladeligen sätta en hundring på att dödligheten är avsevärt mycket lägre där adekvat experthjälp finns till hands. Får du en sätesbjudning när du ligger där på höskullen borta i Surtjärnmyrträsk så känns nog inte hemmafödsel riktigt lika käckt längre.
  • tonårsmorsa

Ok, tror jag förstår ungefär hur du menar. Om akutsnitt behövs så lär riskerna med vaginal förlossning i det skedet vara större än riskerna vid akutsnitt. Att det inte blir ett planerat snitt beror ju helt enkelt på att de risker som uppkommit vid förlossningen inte fanns tidigare. Alternativet skulle ju bli att alla skulle förlösas med hjälp av planerat snitt. Fast det funkar ju inte heller eftersom barn inte alltid kommer när man tänkt sig.

Sen finns det ju också fördelar med att föda vaginalt, som t.ex. att trycket mot barnets kropp stimulerar produktionen av olika hormoner. Men om barnet riskerar dö den "vanliga" vägen, så är väl valet inte så svårt? Promblemet med hemmaförlossning är ju att du inte har något val. På sjukhus kan du välja precis som du vill.

Thecla skrev 2009-02-19 14:59:44 följande:
    Mjo, vad jag har hört angående akutsnitt är att man hänvisar till akutsnitten för att förklara att det är "farligt" med kejsarsnitt, samtidigt som de då är just akutsnitt vilka medför större risker än t ex planerade snitt. Får se hur vi gör när den dagen kommer. Har inte bestämt om vi ska försöka skaffa barn än. Men rent principiellt så borde det födas fler fullt friska barn utan barnmorska/läkare än med här i världen.
  • Thecla

Exakt. Det är rent av ovanligt att det inte går fel. Alltså ifrågasätter jag att man riskjagar just hemmafödande.

bongen80 skrev 2009-02-19 15:11:26 följande:
    skräcken är väl just att så mycket KAN gå fel, nu gör det ju för det mesta inte det, men få saker i liver är så oförutsägbart som en förlossning.
  • Thecla

Erh... ovanligt att det går fel, menade jag förstås.

• Hammerman

Thecla skrev 2009-02-19 15:14:05 följande:

Och jag menar fortfarande att det inte finns anledning att haussa upp "risker" med att föda hemma eftersom en majoritet av fullt friska barn är födda i hemmet.
    Tänker du globalt nu? Isåfall är det tveklöst så att en majoritet föder hemma, dock är barnadödligheten i dessa länder högre än här mycket beroende på att man inte har tillgång till samma expertis och hjälpmedel, precis som det var här i Sverige för inte alltför länge sedan.

Om det är fråga om ett upphaussande av risker vet jag inte, dock känns hemmafödsel som en onödig risk att ta när komplikationer faktiskt kan leda till att såväl barn som mor möter en för tidig död och alla har tillgång till BB.
  • tonårsmorsa

Men om alla valde hemmaförlossning så skulle väl självklart dödligheten öka?

Thecla skrev 2009-02-19 15:14:05 följande:
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???