• laris

Förlossning hemma på egen hand???

Tittar på kanal 5 på ett program som handlar om kvinnor som har gjort valet att föda hemma på egen hand utan barnmorskahjälp. Skulle du kunna tänka dig att göra detsamma och är det verkligen lagligt (i Sverige) att göra så?

• Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???
  • Thecla

Den fungerar inte varje gång på sjukhus heller.

Jag köper inte att man underskattar människors förmåga att föda barn så till den milda grad att man förfäras över att människor föder barn utan medicinsk hjälp.

Hammerman1 skrev 2009-02-20 15:41:56 följande:
    Thecla skrev 2009-02-20 15:38:22 följande:
    Den kroppsliga funktionen har dock inte fungerat varje gång, den har klickat ganska ofta. Det här med att dö i barnsäng var trots allt en ganska vanlig företeelse historiskt. Det är klart, tänker man socialdarwinistiskt så är det kanske bra att alla som inte klarar att föda utan hjälp helt enkelt dör ut?
  • didis

Varför har tonläget blivit så högt i en så´n här fråga?

Bara föräldrarna är informerade om riskerna förstår jag itne riktigt problemet?

Få kvinnor är antagligen intresserade av att föda barn hemma i vilket fall och låt de som vill det föda hemma. Resten får föda som vanligt på sjukhus.

En helt annan fråga är att förlossningsavdelningarna kunde organiseras annorlunda så att det blev mindre sjukhus och mer "hemlikt". Förhoppningsvis har det dock blivit bättre sedan jag själv senast födde barn 1996.

• Troll1

Jag födde barn -87,99 och 07 och jag är förvånad att inte mer har hänt sedan första barnet.

• Thecla

Och?
    Fortfarande är det inte någon sensation att människor föder fullt friska barn utan sjukhus.

Stjärnblomma skrev 2009-02-20 15:53:09 följande:
    Två nära vänner till mig drabbades båda av plötsliga störtblödningar som krävde åtskilligt med blodtransfusion för att de skulle överleva. Deras graviditeter hade förlöpt helt normalt, de var friska och krya, de hade ingen förvarning. Hade de dött så hade det varit fakta, inte subjektivitet.Därmed inte sagt att inte folk får lov att välja hemförlossning, vem skulle stoppa dem? Jag är bara helt subjektivt glad att mina vänner inte gjorde det.
  • Stjärnblomma
    Thecla skrev 2009-02-20 15:57:40 följande:
    Och?Fortfarande är det inte någon sensation att människor föder fullt friska barn utan sjukhus.
    Majoriteten av gångerna lär det gå utmärkt att föda hemma, precis som majoriteten av födslarna på sjukhus går helt utan komplikationer. Det är väl inget att diskutera. Det är i minoritetsfallen där komplikationerna tillstöter som det blir intressant.
  • tonårsmorsa

Jag fick mitt yngsta barn -94. På förlossningen hade de ett jättemysigt badrum där jag och min sambo fick vara själva (skönt med varmt bad under värkarbetet). Det var målat i rödrosa, stora gröna växter, hel spegelvägg och dämpad belysning (ok. kanske lite porrigt ). Själva förlossningsrummet var tyvärr mest som ett sjukhusrum. BB valde vi familje-BB, vilket innebar att jag, maken, nyfödd bebis och storebror fick eget rum med dubbelsäng. Så redan då fanns det sjukhus som hade utvecklats en del. Har för mig att Mora hade kommit väldigt långt redan då, med mer hemlika förlossningsrum också. Kanske någon annan som kan upplysa om hur det ser ut på olika sjukhus idag.

Troll1 skrev 2009-02-20 15:56:53 följande:
    Jag födde barn -87,99 och 07 och jag är förvånad att inte mer har hänt sedan första barnet.
  • Celeste97

Historiskt sett har det ofta varit bättre att föda hemma än på sjukhus. Min mormor födde två barn på sjukhus under krigstiden som båda dog, sen tyckte hon inte det var något roligt längre utan födde min mamma hemma.
    Idag har vi dock färre otäcka smittor och liknande på sjukhusen.

• JustMeAndMyLove

Min mammas syster dog när hon födde hemma. Barnet med. Hon lämnade fem föräldralösa efter sig.

Men vill man ta risken så varsegod, det är ju mammans val.

• Anciii

Har inte orkat läsa alla inlägg men antog från början att diskussionen skulle gå åt detta håll..

Men helt ärligt det finns inga garantier på att en förlossning går bra endast för att den görs på sjukhus liksom det inte finns några garantier på att en förlossning går bra när den utförs hemma, varje förlossning är unik och kommer inte med några garantier, vill man därmot föda hemma tycker jag att man ska kunna ha det valet så länge det finns en kompetent sjuksköterska närvarande ifall något skulle hända..

Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???