• Troll1

Vad ska ni heta och varför?

Eftersom jag är lite nyfiken på hur andra tänker om byte av efternamn osv så startar jag denna tråd. 

Ska du som brud;

* Behålla ditt "flicknamn"?

* Ta mannens?

* Både ditt tidigare och mannens?

* Ni väljer ett nytt namn gemensamt?

* Annat?

Framför allt hur kom du/ni fram till det? Har det varit ett självklart eller ett svårt val? Vems ord har vägt tyngst?

* Önskar att denna tråd kan hålla sig på en trevlig nivå *

• Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?
  • Tx2

Som det ser ut just nu så tar vi mitt efternamn (jag vill inte byta till hans). Ev funderar han på att ha sitt som mellannamn. Om jag inte går med på att vi byter till min mammas flicknamn.

• ElinPierre

Han byter till mitt efternamn för att det är ett namn som är taget av min pappa och farbror. Vi är inte mer än 7 stycken än så länge som heter det...
    Han tar sitt eget efternamn som mellannamn, för han vill inte förlora "kontakten" med sin familj.

Jag har alltid velat ha kvar mitt namn, men krävde egentligen ingenting av honom. Men han sa direkt att det är klart vi ska ta ditt namn! Efteråt har jag tänkt att hade han tärvägrat hade jag nog kunnat tänka mig att byta också.. Även om det skulle varit otroligt jobbigt!

• lagnehall

Vi tar båda ett "nytt". Hans farmor hette det i efternamn och vi båda älskar det. Det är ett ovanligt efternamn liksom mitt nuvarande.

• Troll1

Lite roligt att se så många olika alternativ, det är glädjande.

• MolsonCanadian

Jag kommer förmodligen lägga till hans namn som mellannamn. Skälet är att jag vill behålla mitt efternamn som efternamn.

• HB09

Jag tar hans efternamn, enligt samma resonemang som de flesta här inne verkar föra: För att det är ovanligare (och fint tycker jag). Längtar - ska bli så mysigt att få ha samma namn!

• anja1661

hela familjen kommer ha mitt efternamn!
    jag vill inte byta då m2b pappa inte gillar mig...eller han gillar nog inte att jag "tar hans son"...

m2b tycker att det känns helt ok att ta mitt efternamn...alla de som gift sig i vår bekantskapskrets det senaste året har tagit kvinnans namn.

• T0612

Vi ska ta mitt efternamn för jag vill inte heta Andersson =) och han tycker att mitt är finare oxå så det blir mitt =)

• Tindragull

Tror jag blir tokig!!! Alla kombinationer vi kommer på med våra efternamn är skyddade och upptagna...
    Verkar som om vi får ta en kombination av hans efternamn och mitt förnamn. Blir iofs riktigt fint, men jag trodde nog aldrig att det skulle vara så här svårt att kombinera våra namn till ett nytt.
    Av typ 20 förslag, så har 3 fått grönt ok att ens söka på PRV...
    Ett av de är tydligen ett utdött efternamn så om vi tar det så kan efterlevande till de som haft namnet komma och byta till det också.
    Nåja, den som lever får se!
    Det namn vi först ville ha och som kändes klockrent fick vi inte ta för samma fanns med C istället för K... Petitesser...

• BladEkström

vi har inte bestämt oss än men har ett riktigt dilemma. Vi har båda halv vanliga efternamn(Blad och Ekström) och är villiga att byta dem båda två men han har en syster som har samma förnamn som jag så det skulle kännas konstigt med två helt samma namn i släkten, dessutom är jag den sista i min släkt med vårt namn eftersom mina syskon gift sig till andra namn. Vi har kollat efter släktnamn men hittar inga roliga. Vi har även funderat på att ta föräldrarnas namn och lägga på son/dotter men det funkar inte de blir inte fina. några förslag?

• Toblerone

Vi tar makens namn vi. För det första så är det ett fint namn, för det andra är vi båda lite traditionsbundna när det kommer till det och för det tredje så är det ett taget namn och han vill "föra det vidare" som han säger. ;)

Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?