• Troll1

Vad ska ni heta och varför?

Eftersom jag är lite nyfiken på hur andra tänker om byte av efternamn osv så startar jag denna tråd. 

Ska du som brud;

* Behålla ditt "flicknamn"?

* Ta mannens?

* Både ditt tidigare och mannens?

* Ni väljer ett nytt namn gemensamt?

* Annat?

Framför allt hur kom du/ni fram till det? Har det varit ett självklart eller ett svårt val? Vems ord har vägt tyngst?

* Önskar att denna tråd kan hålla sig på en trevlig nivå *

• Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?
  • gotlandsulrika

Vi ska ta mitt, av flera olika orsaker:
    -Han heter ett son-namn
    -Jag har ett ovanligt efternamn
    -Jag har ett företag som bygger på mitt namn

Han har inget emot att ta mitt namn, tvärtom (vilket jag är mycket glad för).

• Plummis83

Jag vill inte ta hans namn då han har ett vanligt son namn!!

Däremot kan jag tänka mig byta bort mitt trots att det inte är så vanligt här nere i Skåne (är vanligare i Norrland)

Så vi funderar på att ta ett släktnamn, finns ett ovanligt på min sambos sida men jag tror inte det är så lätt att bara bestämma sig för det å ta det! Dock så verkar min sambo tro det!
    Är det rätt svårtstavat namn å jag hade problem med att uttala det i början men nu har jag nog fått till det! Min mamma tyckte det var ett häftigt namn iaf!!

• Mörk Ängel

Jag tar hans. Jag har ett -sonnamn vilket iofs är bra med tanke på mitt förnamn Så eftersom han är halvspanjor och heter ett svenskt och ett spanskt efternamn så funderar vi på om jag ska heta hans spanska först och sist mitt svenska, som man gör i Spanien. Heter jag bara hans så är vi rädda för diskriminering när jag söker jobb och så (man vet ju aldrig).

• Pippirull

Jag tar hans efternamn och det har varit ett självklart val från början eftersom jag tycker hans namn är finare och det är även ett släktnamn. Mitt nuvarande är ett sson namn.

• Mörk Ängel

Ja, ska väl lägga till. Det har varit och är vad vi båda vill. Först ville jag inte ha mitt Svensson alls men då sa sambon att det kan vara bra och det är ju så man gör i Spanien. Jag hade mest tänkt använda det när jag söker jobb och på papper, men i tal bara använda det ena.
    Det känns ändå rätt bra att ha kvar mitt efternamn också då min pappa är död. Trots att det inte är ett speciellt efternamn så var det ändå hans och han var speciell och helt fantastisk!

• Tina79

Mörk Ängel skrev 2009-01-12 09:08:11 följande:

Jag tar hans. Jag har ett -sonnamn vilket iofs är bra med tanke på mitt förnamn Så eftersom han är halvspanjor och heter ett svenskt och ett spanskt efternamn så funderar vi på om jag ska heta hans spanska först och sist mitt svenska, som man gör i Spanien. Heter jag bara hans så är vi rädda för diskriminering när jag söker jobb och så (man vet ju aldrig).
    Jag känner precis som du när det gäller diskriminering! M2b är från Iran och folk med "konstiga" österländska namn ligger inte högt i kurs på arbetsmarknaden sist jag checkade. jag kommer förmodligen behålla mitt -son namn som mellannamn enbart av den anledningen, för hans namn är jättefint! Sen kommer förmodligen våra barn även de få mitt svenska -son namn som mellannamn så de inte blir diskriminerade och får en bättre start på tillvaron.
  • Hemlig2009

Trist att det ska behöva vara så! Min sambo har pappa från Portugal och efternamnet är som sagt utländskt, och långt! Men jag kommer som sagt nog använda det sista och då blir det i stil med Tilde de Paula. Känner mig inte orolig.

Tina79 skrev 2009-01-12 09:41:33 följande:
    Mörk Ängel skrev 2009-01-12 09:08:11 följande:
    Jag känner precis som du när det gäller diskriminering! M2b är från Iran och folk med "konstiga" österländska namn ligger inte högt i kurs på arbetsmarknaden sist jag checkade. jag kommer förmodligen behålla mitt -son namn som mellannamn enbart av den anledningen, för hans namn är jättefint! Sen kommer förmodligen våra barn även de få mitt svenska -son namn som mellannamn så de inte blir diskriminerade och får en bättre start på tillvaron.
  • brud080808

Vi kommer att ta hans namn, vår son har redan det och det känns naturligt. Fast jag ÄLSKAR mitt efternamn, men att ta hans känns oxå fint

• agtiwi

Jag kommer ta m2b:s namn som efternamn och mitt nuvarande efternamn som mellannamn!

• Ängsull

Jag ska ha min m2b:s namn som efternamn och mitt efternamn som mellannamn. Våra barn heter mitt efternamn + hans så det är då naturligt för mig att behålla mitt.

Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?