• Troll1

Vad ska ni heta och varför?

Eftersom jag är lite nyfiken på hur andra tänker om byte av efternamn osv så startar jag denna tråd. 

Ska du som brud;

* Behålla ditt "flicknamn"?

* Ta mannens?

* Både ditt tidigare och mannens?

* Ni väljer ett nytt namn gemensamt?

* Annat?

Framför allt hur kom du/ni fram till det? Har det varit ett självklart eller ett svårt val? Vems ord har vägt tyngst?

* Önskar att denna tråd kan hålla sig på en trevlig nivå *

• Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?
  • J D

Jag tar hans eftersom jag har ett -sson-namn. Jag skulle bra gärna vilja behålla mitt eller ta mammas av princip men jag vill inte uppröra den nyvunna släkten så jag byter. Ibland får även feminismen stå tillbaka för everyday politics .

• passionsblomman

Heter din man Ludvig eller vad? *fattar inte riktigt*

Aleta skrev 2009-01-11 18:48:00 följande:
    Eftersom varken jag eller maken kunde tänka oss att byta så har vi behållit våra namn. Dessutom har mitt efternamn stark anknytning till där vi bor, så barnen får mitt namn.För att kompensera min stackars man så heter båda flickorna Ludvigsdotter som sista förnamn (min idé).
  • Aleta

Ja det gör han, skulle vara ganska poänglöst annars.

passionsblomman skrev 2009-01-11 18:59:32 följande:
    Heter din man Ludvig eller vad? *fattar inte riktigt*
  • Humlan66
    Troll1 skrev 2009-01-11 16:22:04 följande:
    Får jag fråga varför han inte kan ta ditt?

Jo för att jag har vart gift tidigare

Duchess: Det är roligt när gamla namn får finnas kvar eller tas upp igen. Mitt är ovanligt och ett gammalt släktnamn, så jag ville inte att det skulle försvinna.
    Jag är också lite envis och känner även att mitt namn är en del av min identitet.
  • passionsblomman
    jamen då fattade jag ju trots allt!*tar av dumstruten*
    Aleta skrev 2009-01-11 23:01:59 följande:
    Ja det gör han, skulle vara ganska poänglöst annars.
  • Saltakatten

J D skrev 2009-01-11 18:59:06 följande:

Jag tar hans eftersom jag har ett -sson-namn. Jag skulle bra gärna vilja behålla mitt eller ta mammas av princip men jag vill inte uppröra den nyvunna släkten så jag byter. Ibland får även feminismen stå tillbaka för everyday politics .
    Skulle de verkligen bli upprörda över att du behöll ditt namn?

Jag tog min mans efternamn bara för att jag tycker att det var finare än mitt. Jag hade ett -sson-namn innan. Hade jag inte gillat min mans efternamn hade jag aldrig bytt
  • svårtattvälja

Jag ville inte byta till hans namn av princip, och min man ville inte byta till mitt för att det är rätt vanligt, och tror jag, att han inte heller ville heta något annat än han alltid gjort. Så vi heter detsamma som innan, men jag har även tagit hans som mellannamn. Om vi får barn kommer de heta som jag, dvs mitt efternamn och hans som mellannamn.
    Det var frågan om efternamn för ev. framtida barn som var knäckfrågan, annars hade jag bara hetat det jag alltid hetat. Eftersom jag aldrig skulle acceptera att mina barn hette något annat än jag gör, så blev detta den kompromiss vi kom fram till. Mitt förslag dock. Jag är glad att min man gick med på det, men vi var nog aldrig riktigt oense. Men det var ganska svårt beslut.

• Troll1
    Humlan66 skrev 2009-01-11 23:06:24 följande:
    Ok, jag förstår.

Flera av mina vänner har tagit mannens namn för att han vägrat ta deras. "Det har alltid varit så, seder osv..." En av dem bytte bort ett verkligt fint släktnamn mot ett "tråkigare" för att han vägrat byta sitt.

Där kan man snacka om förlegade seder, att kvinnan får stå tillbaka. Då är ändå inte männen ifråga några bufflar på ngt vis, men det är tydligen djupt rotat i många.

Jag hade svårt att bestämma mig eftersom jag tycker det är ett stort beslut. Nu känns det jättebra att jag har bådas.

Roligt att se så många varianter i tråden.

• Tindragull

Min blivande man har ett väldigt vanligt -sson-namn (typ topp 3 i Sverige) och jag har ett inte ovanligt, men inte heller vanligt efternamn.
    Eftersom jag har ett löjligt vanligt förnamn så vill jag inte ta hans efternamn... Ett tag var vi inne på att behålla våra egna, men nu blir det nog så att vi pusslar ihop våra efternamn till ett nytt som blir vårt.
    Våra barn har mitt efternamn och de får byta till det nya när vi gifter oss.

• J D

Saltakatten skrev 2009-01-11 23:11:59 följande:
    J D skrev 2009-01-11 18:59:06 följande: Skulle de verkligen bli upprörda över att du behöll ditt namn?Jag tog min mans efternamn bara för att jag tycker att det var finare än mitt. Jag hade ett -sson-namn innan. Hade jag inte gillat min mans efternamn hade jag aldrig bytt

Jag vill heta samma och det skulle inte vara populärt om fästmannen bytte. Självklart skulle det inte förstöra relationen. Jag vill inte behålla mitt nuvarande namn ändå och jag gillar också min fästmans namn. Som sagt, jag skulle bara behålla mitt av princip och det känns rätt onödigt eftersom det skulle förstöra mer i den närmaste kretsen än vad jag skulle vinna i statement.

Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?