• Troll1

Vad ska ni heta och varför?

Eftersom jag är lite nyfiken på hur andra tänker om byte av efternamn osv så startar jag denna tråd. 

Ska du som brud;

* Behålla ditt "flicknamn"?

* Ta mannens?

* Både ditt tidigare och mannens?

* Ni väljer ett nytt namn gemensamt?

* Annat?

Framför allt hur kom du/ni fram till det? Har det varit ett självklart eller ett svårt val? Vems ord har vägt tyngst?

* Önskar att denna tråd kan hålla sig på en trevlig nivå *

• Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?
  • Heloise

Ja precis jag tror jag kommer ha kvar mitt namn. Fast kommer nog välja att ha det som mellan äsch jag vet faktiskt inte. Jag kanske gör som Sarah Michelle Gellar( Prinze) och har kvar mitt namn och byter på 5 bröllopsdagen haha tyckte det var lite gulligt faktiskt

• MulleNuh

Jag ska ta snuffens efternamn. För mig hör fet till att ta hans.. Jag kommer bli retad sen men det gör inget!

• Hammerman

Om vi bara behållt det efternamnsskick vi brukade ha (och som dom fortfarande kör med på Island) så hade vi sluppit sånt här.

• DanKat

Oj, vad svårt det är med namn! Förut har jag varit helt inställd på att ta hans namn, har alltid tänkt att jag vill ha det så! Men allteftersom tiden gått har jag funderat en del på det, och nu vet jag inte vad jag vill!
    Min m2b har ett son-namn, iofs ett ganska så ovanligt, men ändå... jag har alltid tänkt att mitt namn är ganska vanligt, men kollar man över hela Sverige så får vi betydligt fler träffar på hans namn än på mitt! Och där vi ska bo heter i princip ingen alls mitt efternamn, medan hans namn är ganska vanligt i den trakten. Min m2b är inte helt främmande för att ta mitt namn, men samtidigt känns det ändå som att det skulle vara lite roligt att byta... Nån som har nåt klokt att säga?

• DanKat
    Hammerman1 skrev 2009-01-11 18:36:03 följande:
    Om vi bara behållt det efternamnsskick vi brukade ha (och som dom fortfarande kör med på Island) så hade vi sluppit sånt här.
    Och så hade vi fått ha telefonkatalogen sorterad på förnamnen i stället
  • Aleta

Eftersom varken jag eller maken kunde tänka oss att byta så har vi behållit våra namn. Dessutom har mitt efternamn stark anknytning till där vi bor, så barnen får mitt namn.
    För att kompensera min stackars man så heter båda flickorna Ludvigsdotter som sista förnamn (min idé).

Hammerman1 skrev 2009-01-11 18:36:03 följande:
  • Tina79

Jag kommer att behålla mitt -son namn som mellannamn eftersom m2b har ett utländskt efternamn, och tyvärr är Sverige lite mer diskriminerande än vad vi gärna vill medge.

• Hammerman

Aleta skrev 2009-01-11 18:48:00 följande:

Eftersom varken jag eller maken kunde tänka oss att byta så har vi behållit våra namn. Dessutom har mitt efternamn stark anknytning till där vi bor, så barnen får mitt namn.För att kompensera min stackars man så heter båda flickorna Ludvigsdotter som sista förnamn (min idé).
    Åh, jag tycker det är så mycket coolare att ha det så än att alla ska heta Johansson!

Sen kan det förstås bli rörigt om man ska ringa till Anna i Luleå om telefonkatalogen går på förnamnet.
  • Hemlig2009

Jag kommer ta min sambos efternamn, han har också ett utländskt efternamn men jag tycker det är fint. Dessutom tror jag inte det är sån fara med tanke på att jag har vanligt svenskt namn i förnamn.

Kommer nog förkorta det till vardags och bara använda sista delen, vilket min sambo gör.

Tina79 skrev 2009-01-11 18:50:29 följande:
    Jag kommer att behålla mitt -son namn som mellannamn eftersom m2b har ett utländskt efternamn, och tyvärr är Sverige lite mer diskriminerande än vad vi gärna vill medge.
  • 27juni2009

vi har vanliga son namn båda två. jag skulle gärna vilja att vi tar något av släktnamnen som finns bakåt i tiden men m2b tycker sånt e fjant o jag vill ha samma namn som honom obarnen har redan hans så de blir väl hans

Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?