• Troll1

Vad ska ni heta och varför?

Eftersom jag är lite nyfiken på hur andra tänker om byte av efternamn osv så startar jag denna tråd. 

Ska du som brud;

* Behålla ditt "flicknamn"?

* Ta mannens?

* Både ditt tidigare och mannens?

* Ni väljer ett nytt namn gemensamt?

* Annat?

Framför allt hur kom du/ni fram till det? Har det varit ett självklart eller ett svårt val? Vems ord har vägt tyngst?

* Önskar att denna tråd kan hålla sig på en trevlig nivå *

• Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?
  • passionsblomman

Gulle dig!

Troll1 skrev 2009-01-11 16:24:20 följande:
    Passionsblomman: Jag gillar dina namn! Sa just det till min stora dotter igår.
    Mitt namn hade snart dött ut också.
  • 090208

Vill ha samma namn som mannen i mitt liv, sa det blir mitt "flicknamn" alltsa. Pappa rules!

• maj2010

Jag kommer att ta hans efternamn, för jag vill att vi ska ha samma. Det är inte så ovanligt, men inte ett av de vanligaste namnen heller. Jag har velat byta bort mitt länge men tyckt att det är lite fånigt att byta sådär bara. Ska bli skönt att slippa bokstavera sitt efternamn för folk jämt och ständigt.... :)

• Teapot

Jag kommer ta hans namn. Finns ingen sentimentalitet i mitt namn och inte i hans heller för den delen, men att para ihop honom med mitt efternamn låter inte särskilt bra och jag har inget emot att byta!

• Pärlan2009

Vi har båda två -son namn och jag byter gärna till hans namn. Han har under en längre tid funderat över att ta sin mammas flicknamn och i så fall tar jag det jag också. Känns jättekul att få heta samma och verkligen bilda en ny enhet. Åh, jag längtar:O)

• Comfortably numb

jag har redan två efternamn då mina föräldrar skildes när jag var liten. kommer behålla det namnet jag hade när jag föddes och lägga till hans, vill att alla i familjen med framtida barn osv ska ha samma namn, och mitt är utländskt, så hans funkar bättre i sverige. men inga krav på att jag ska byta, vi funderad på att hytta på ett eget som vi båda skulle byta till men det är svårt att komma på nåt bra...

• Heloise

jaa vad ska jag heta?
    Förnärvarande lutar det åt att jag tar hans namn och behåller mitt som mellannamn.
    Han vill inte byta eftersom han bytt till sin mammas flicknamn och hade en väldigt nära relation med sin morfar, han lovade sin morfar att inte byta bort sitt efternamn annars hade han säkert tagit mitt men det är mer känslor investerade för honom, eftersom han även gjorde ett statment mot sin (nu döda)inte speciellt trevliga pappa genom att byta byta bort pappans namn.
    Jag är bara väldigt kär i mitt namn så jag vill inte byta bort det helt, det är ovanligt och vackert, menhans namn är oxå ovanligt och vackert och jag är den enda i Sverige som heter mitt namn nu, och skulle bli ensam även med hans efternamn.
    Jättesvårt faktiskt men jag vill nog ta hans namn som mellan,eller efternamn eftersom jag gillar tanken på att heta samma. För min m2b spelar det ingen som helst roll om jag tar hans namn eller behåller mitt

• Heloise

hmmm jag låter som ett rikspucko men jag skyller på att jag håller på ach tragglar med databasuppgiften "from hell"
    och har gjort det sen 8 tiden i morse på min enda lediga dag *snyft*

• passionsblomman

Å! Om jag var du skulle jag no se till att få med båda namnen in i äktenskapet. Då blir det lätt för eventuella barn att välja hur de vill heta framöver!

Heloise skrev 2009-01-11 18:13:50 följande:
    jaa vad ska jag heta?Förnärvarande lutar det åt att jag tar hans namn och behåller mitt som mellannamn.Han vill inte byta eftersom han bytt till sin mammas flicknamn och hade en väldigt nära relation med sin morfar, han lovade sin morfar att inte byta bort sitt efternamn annars hade han säkert tagit mitt men det är mer känslor investerade för honom, eftersom han även gjorde ett statment mot sin (nu döda)inte speciellt trevliga pappa genom att byta byta bort pappans namn.Jag är bara väldigt kär i mitt namn så jag vill inte byta bort det helt, det är ovanligt och vackert, menhans namn är oxå ovanligt och vackert och jag är den enda i Sverige som heter mitt namn nu, och skulle bli ensam även med hans efternamn.Jättesvårt faktiskt men jag vill nog ta hans namn som mellan,eller efternamn eftersom jag gillar tanken på att heta samma. För min m2b spelar det ingen som helst roll om jag tar hans namn eller behåller mitt
  • F A M E

Vi kommer att hitta på ett eget efternamn. Eller rättare sagt vi ar redan gjort de, vi slogs som hund och katt, innan vi plötsligt såg detta och bara sa båda att detta är VI.

Svar på tråden Vad ska ni heta och varför?