• JPerlestam

Lite besviken på prästen....

Ringde vår präst idag som inte hört av sig trots att vi gifter oss om 9 dagar. Hon var inte inne då men jag lämnade ett meddelande och bad henne ringa upp. Det gjorde hon några timmar senare och sade då, du hade visst några frågor om er vigsel?
    Ja, sa ja, man brukar väl ha ett vigselsamtal innan själva vigseln.
    Hon svarar då att hon har svårt att hitta tid för att träffa oss men att hon nog kan klämma in oss på måndag!
    Sedan frågar jag även om det finns möjlighet för oss att snabbt öva med tärnor o bestman, då suckar hon djupt och säger jaja, på måndag kan vi ta det med.

Jag känner mig hemskt besviken, det talas hela tiden om att vi som ska gifta oss är så jobbiga och ställer för mycket krav, men herregud, hur kul är det att personen som ska hålla i ceremonin på våran viktigaste dag verkar tycka att vi är en belastning som hon knappt hinner med?
    För henne är det en rutingudtjänst men för oss en otroligt viktig händelse som vi tar på största allvar.
    Hoppas verkligen att hon är trevligare live än på telefon. Suck...

• Svar på tråden Lite besviken på prästen....
  • JPerlestam

Hahahaha, vilka sjuka historier! Vilken rolig kantor som trodde att de ville ha "hoppsan vilken dag"! Man blir ju iaf väldigt glad av den!
    Min sambo är ju psyksköterska, först tänkte vi gifta oss i en kyrka som ligger precis vid hans jobb, kanske tur att vi ändrade oss så att inga patienter kommer på besök....

Ingenjörsbruden, jag tror att det var innan förbönen... Fick så mycket information igår att jag nog glömt hälften men prästen skulle ge oss ett tecken när det var dags... =)

• Nancy Drew
    MulleNuh skrev 2008-12-02 11:56:26 följande:
    Nej jag belv såå nervös för han var aggresiv! Gick inte när dom försökte få ut honom.
    Usch, vad obehagligt!

Kanske är tur att restaurangen vi ska hålla till på har en dörrvakt ...
  • MulleNuh

haha ja!
    Nancy Drew skrev 2008-12-02 12:36:20 följande:

Usch, vad obehagligt!Kanske är tur att restaurangen vi ska hålla till på har en dörrvakt ...
  • Troll1
    chokladflingan skrev 2008-12-02 11:33:35 följande:
    När vi gifte oss glömde vi knäböja, och det glömde prästen också, tror han var för nervös...
    Samma här. Han har ändå många år i yrket. Det gick bra ändå.
  • Soldemor

Man knäböjer vid förbönen och vår fader. Sedan tycker jag att paret skall stå upp under vigseltalet, känns konstigt annars (och säkert lite obekvämt för paret). Men med tanke på hur en del brudklänningar är designade, brukar jag låta paret välja om de vill knäfalla eller inte. Ibland är det p g a klänningen väldigt komplicerat!

• En till präst
    ingenjörsbruden skrev 2008-12-02 10:55:07 följande:
    Bra du nämnde det!! *asg* Du som är nyinformerad .....när är det brudparet ska knäböja?
    En stund efter själv vigselakten och ringväxlingen säger prästen "Låt oss bedja" och då faller brudparet på knä. De förblir knäfallande under förbönen (som kan vara läst eller sjungen) och Herrens bön (Vår Fader eller Fader vår) och därefter reser de sig vanligen. Kolla med ER präst. I en del församlingar förblir paret knäfallande även under välsignelsen.

Ett tips: Öva hemma.
    Det vanligaste felet man som ovan "knäfallare" kan göra är att liksom luta sig mot altarringen och puta ut rumpan. Det ser inte så fint ut. Tänk på att behålla ryggen rak
  • En till präst
    ingenjörsbruden skrev 2008-12-02 11:22:17 följande:
    ?Jag hörde talas om ett brudpar där brudgummen i slutet, när man ska knäböja på det där kuddstaketet (vad katten heter det, ni vet framför altaret?), fick för sig att det var meningen att han skulle lägga pannan på kudden. Bruden fick knacka honom på axeln för att få honom att ställa sig upp på knä istället".?Modestysnake
    Kuddstaketet kallas altarring. Men kuddstaket var en ovanligt bra egenkonstruktion - man fattar ju precis vad som avses.
  • älskarlivet

Den berättelsen med låten från Robin Hood är bara en skröna!

• En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-02 17:49:15 följande:
    Den berättelsen med låten från Robin Hood är bara en skröna!
    Säkert uppfunnen av en musiker som lessnat på att folk kommer och vill ha filmmusik och tänkt ut en lämplig "hämnd"
  • ingenjörsbruden

En till präst skrev 2008-12-02 17:44:06 följande:

En stund efter själv vigselakten och ringväxlingen säger prästen "Låt oss bedja" och då faller brudparet på knä. De förblir knäfallande under förbönen (som kan vara läst eller sjungen) och Herrens bön (Vår Fader eller Fader vår) och därefter reser de sig vanligen. Kolla med ER präst. I en del församlingar förblir paret knäfallande även under välsignelsen.Ett tips: Öva hemma. Det vanligaste felet man som ovan "knäfallare" kan göra är att liksom luta sig mot altarringen och puta ut rumpan. Det ser inte så fint ut. Tänk på att behålla ryggen rak
    Ahhh så var det!! Vi ska knäfalla under förbönen o förbli på knä under Fader vår....sen skulle vi stå upp under välsignelsen!

Bra tips att inte puta.....lätt att glömma!
  • Jeez

Jag tycker inte att man som brudpar ska behöva komma ihåg särksilt mycket under vigseln. Prästen ska säga till och kommunicera tydligt (jag har jättesvårt för många kollegors egenuppfunna teckenspråk och förväntan på kunskap om den samme, mycket enklare att diskret säga till brudparetatt nu får ni knäfalla, eller till församlingen att stå upp...)

• Burre Präst
    Jeez skrev 2008-12-04 07:12:07 följande:
    Jag tycker inte att man som brudpar ska behöva komma ihåg särksilt mycket under vigseln. Prästen ska säga till och kommunicera tydligt (jag har jättesvårt för många kollegors egenuppfunna teckenspråk och förväntan på kunskap om den samme, mycket enklare att diskret säga till brudparetatt nu får ni knäfalla, eller till församlingen att stå upp...)
    Ibland känns det som att det viktigaste jag behöver förmedla i vigselsamtalet är ungefär "Jag har gjort det här förut. Jag ser till att allt funkar!" Jag brukar också säga att när vi väl börjar vigseln så behöver de inte komma ihåg ett dyft, inte ens sina egna namn för de har jag uppskrivna, utan bara följa mina instruktioner. Sen viskar jag till dem när det är dags att lämna över buketten, vända sig mot varandra, ta på ringen (jo, jag glömde det en gång och brudgummen stoppade den i fickan igen!), knäfalla, stå upp igen och allt det där.

Samma sak gör jag för övrigt med församlingen, dvs säger åt dem när det är dags att sjunga, stå upp, sitta ner och så vidare. Ingen ska behöva sitta i kyrkan och fundera över vad och hur man ska göra, tycker jag.
  • Troll1

Riktigt Burre P.!

Jag tycker vigseln var helt fantastisk, den lever vi på i år och dar! Vi var så närvarande och glada, helt otrolig känsla. 

Man behöver inte alls oroa sig innan...

Svar på tråden Lite besviken på prästen....