• JPerlestam

Lite besviken på prästen....

Ringde vår präst idag som inte hört av sig trots att vi gifter oss om 9 dagar. Hon var inte inne då men jag lämnade ett meddelande och bad henne ringa upp. Det gjorde hon några timmar senare och sade då, du hade visst några frågor om er vigsel?
    Ja, sa ja, man brukar väl ha ett vigselsamtal innan själva vigseln.
    Hon svarar då att hon har svårt att hitta tid för att träffa oss men att hon nog kan klämma in oss på måndag!
    Sedan frågar jag även om det finns möjlighet för oss att snabbt öva med tärnor o bestman, då suckar hon djupt och säger jaja, på måndag kan vi ta det med.

Jag känner mig hemskt besviken, det talas hela tiden om att vi som ska gifta oss är så jobbiga och ställer för mycket krav, men herregud, hur kul är det att personen som ska hålla i ceremonin på våran viktigaste dag verkar tycka att vi är en belastning som hon knappt hinner med?
    För henne är det en rutingudtjänst men för oss en otroligt viktig händelse som vi tar på största allvar.
    Hoppas verkligen att hon är trevligare live än på telefon. Suck...

• Svar på tråden Lite besviken på prästen....
  • En till präst
    JPerlestam skrev 2008-12-01 11:35:32 följande:
    Med övning i kyrkan så tycker jag inte alls att det är överkurs eller amerikansk, vi är mest ute efter att tärnor och marskalker ( de är unga och mycket nervösa) ska få se kyrkan innan, det är inte möjligt att göra det utan att bestämma tid med kyrkpersonal eftersom de flesta kyrkorna i Malmö inte är öppna för allmäheten. =)=)
    Är inte kyrkorna öppna i samband med gudstjänster?
  • JPerlestam

Jo, det är klart, men eftersom 5 av 6 personer i brudföljet har obekväma arbetstider så har det varit i stort sett omöjligt för oss att hitta helger eller kvällar då vi alla i lediga 8 själv jobbar jag 4 av 6 helger t.ex), därför satte vi oss och skrev ner de dagar som vi kunde få ihop och de inföll tyvärr inte på en gudtjänst dag.

En till präst skrev 2008-12-01 11:37:58 följande:

Är inte kyrkorna öppna i samband med gudstjänster?
  • En till präst
    JPerlestam skrev 2008-12-01 11:41:38 följande:
    Jo, det är klart, men eftersom 5 av 6 personer i brudföljet har obekväma arbetstider så har det varit i stort sett omöjligt för oss att hitta helger eller kvällar då vi alla i lediga 8 själv jobbar jag 4 av 6 helger t.ex), därför satte vi oss och skrev ner de dagar som vi kunde få ihop och de inföll tyvärr inte på en gudtjänst dag. En till präst skrev 2008-12-01 11:37:58 följande:
    Ok, men då får ni nog leva utan övning.

Som jag ser det handlar Din frustration om 2 olika saker.

Det första är att prästen överhuvudtaget inte hörde av sig och suckade mot Dig i telefonen, vilket är oproffsigt.

Vi präster SKA höra av oss till brudpar, vi SKA ha vigselsamtal, och vi SKA inte låta vår stress gå ut över dem vi betjänar. Allt det ingår i jobbet, det får vi lära oss på utbildningen och det är gemensam kutym i alla församlingar i Sverige. Om man inte har vigselsamtal (när det är möjligt) begår man tjänstefel. Undantagsvis kan man ha samtalet på telefon om paret tex bor långt borta och inte kommer till vigselorten förrän dagen innan.

Det andra är att ni inte kan få till en övning i kyrkan eftersom de inblandade jobbar när kyrkan är öppen, och kyrkan är stängd när ni är lediga.

Det är en "sånt är livet"-grej.

Somliga präster ordnar "övning" för tärnor, marskalkar osv. Det är säkert jätteuppskattat, men inte något som vi SKA göra, utan ren överkurs som man KAN göra om det finns tid och utrymme för det.

Eftersom vi nyss har gått in i kyrkans mest arbetsintensiva period och er vigselpräst dessutom är kyrkoherde finns så klart inte det utrymmet. Hon gör inte fel när hon nekar övning.
  • MulleNuh

Själv skulle jag nog bara ta det som en positiv överraksning om vi fick "öva" i kyrkan.. Egentligen.. HUR fel kan det gå?? Man lär ju inte gå in i fel rum eller nåt..

• JPerlestam

Hon har inte nekat oss att titta på kyrkan utan vi ska göra det idag när vi ändå är i kyrkan för vigselsamtal. Jag menade inte på något vis att prästen skulle vara närvarande utan jag hörde mig mest för om det fanns någon tid när det fanns personal i kyrkan, jag o min sambo har tidigare varit och tittat på den när kantorn var där o övade. Uttryckte mig inte riktigt klart i trådstarten. Jag försökte endast stilla nervositeten hos vårt brudfölje, själv är jag ganska säker på var jag ska stå under vigselakten.

En till präst skrev 2008-12-01 11:53:20 följande:

Ok, men då får ni nog leva utan övning.Som jag ser det handlar Din frustration om 2 olika saker.Det första är att prästen överhuvudtaget inte hörde av sig och suckade mot Dig i telefonen, vilket är oproffsigt. Vi präster SKA höra av oss till brudpar, vi SKA ha vigselsamtal, och vi SKA inte låta vår stress gå ut över dem vi betjänar. Allt det ingår i jobbet, det får vi lära oss på utbildningen och det är gemensam kutym i alla församlingar i Sverige. Om man inte har vigselsamtal (när det är möjligt) begår man tjänstefel. Undantagsvis kan man ha samtalet på telefon om paret tex bor långt borta och inte kommer till vigselorten förrän dagen innan.Det andra är att ni inte kan få till en övning i kyrkan eftersom de inblandade jobbar när kyrkan är öppen, och kyrkan är stängd när ni är lediga.Det är en "sånt är livet"-grej. Somliga präster ordnar "övning" för tärnor, marskalkar osv. Det är säkert jätteuppskattat, men inte något som vi SKA göra, utan ren överkurs som man KAN göra om det finns tid och utrymme för det. Eftersom vi nyss har gått in i kyrkans mest arbetsintensiva period och er vigselpräst dessutom är kyrkoherde finns så klart inte det utrymmet. Hon gör inte fel när hon nekar övning.
  • En till präst

Hoppas ni får ett bra möte då. Berätta gärna hur det gick.

• En till präst

Hoppas ni får ett bra möte då. Berätta gärna hur det gick.

• Soldemor

En till präst: Vi har ca 50 vigslar/år, börjar bli mer och mer populärt med vigsel i vår församling, eftersom vi har ett slott i närheten som många vill ha mottagning på.

Mullenuh: Jag lovar dig, det kan gå "fel", och bara tanken på att det kan gå så, gör många brudpar och följen nervösa. Jag vill om möjligt hjälpa dem att dämpa nervositeten genom att öva.

Svar på tråden Lite besviken på prästen....