• SweetSun

    Den Borgerliga Tråden

    Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?

    Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.

  • Svar på tråden Den Borgerliga Tråden
  • MariaNoll9

    Också ny här och har inte läst igenom hela tråden så med risk för att verka tjatig så undar jag hur ni kommer var klädda? Vi är snart 40 båda två med 2 barn och jag känner mig inte bekväm i nån vit klänning, men vill samtidigt vara fin och trots det se lite "brudig" ut.

    Tips?

  • SommarNoll9

    Jag kommer ha traditionell brudklänning och min sambo kommer att ha kostym.

    Du kan ju ha en långklänning i någon annan färg än vit.

  • mysifer

    jag kommer att ha ljuslila klänning i medeltidsstil och sambon kommer också vara medeltidsklädd. min klänning kommer ju inte vara traditionell men jag är inte särskilt orolig över att jag inte skulle känna mig tillräckligt "brudig".

  • novia72

    Jag kommer att vara gravid- vill inte ha vit klänning-satsar istället på att se "brudig" ut i skor, blommor, håret osv osv...
    :) ...men jag tycker att man kan vara 40 och ha vit klänning!!! ;)

  • SweetSun

    jag ska ha en 50talsklänning, men vit då. jag tycker man kan ha vitt oavsätt vilken ålder man är i!

    Jag funderade på en rosa först, men jag kände endå att jag ville känna mig som bruden, inte se ut som de andra, om ni fattar.

    Men så sa en väninna nåt smart; på bröllopsdagen strålar bruder så starkt, att det spelar ingen roll om hon t.o.m skulle ha en sopsäck på sig, så överglänser hon alla.

    Och det är ju sant!

  • sarahkka76

    SweetSun: sjävklart kan du ha vit oavsett ålder! Men det är klart är du inte oskuld så blir det ett problem *garv*

  • Lilla My 76

    Jag hoppar in här oxå!:)


    Vi ska gifta oss borgerligt på Skeppsholmen i Stockholm den 7 juli. Vi har tänkt ha en tjej som sjunger och spelar cello och en som spelar violin under vår vigsel.


    Vigseln kommer att vara mellan 30-40 min inkl musik och vi kommer att bli fotograferade direkt efter.


    Jag hoppas verkligen att det blir fint väder för att vigseln är utomhus.


     

  • daniiel
    Lilla My 76 skrev 2012-02-05 01:10:17 följande:

    Jag hoppar in här oxå!:)


    Vi ska gifta oss borgerligt på Skeppsholmen i Stockholm den 7 juli. Vi har tänkt ha en tjej som sjunger och spelar cello och en som spelar violin under vår vigsel.


    Vigseln kommer att vara mellan 30-40 min inkl musik och vi kommer att bli fotograferade direkt efter.


    Jag hoppas verkligen att det blir fint väder för att vigseln är utomhus.


     


    Bara så du vet, ifall du inte uppmärksammat det, så är denna tråden från 2008-2009 ;)
  • Bellen

    Jag hoppar oxå in här, även om det är en gammal tråd ;) Vi kommer att gifta oss den 2 juni ute på halvön hemma på min föräldragård i halland. Vi kommer att ha en nära vän samt mina föräldrar närvarande vid vigseln, och min häst ska föra mig upp till själva vigselplatsen som för övrigt är halvöns högsta punkt och ligger under en stoooor och gaaammal lind. Jag kommer att ha en lavendelblå klänning och (förhoppningsvis) liljekonvaljer eller vit syren som bukett och i håret, mannen kommer att ha kostym. Vi kommer att hålla giftermålet hemligt för övrig familj och vänner tills efter vigseln :)

  • minitoker

    Vi ska också gifta oss borgerligt, den 19e maj i Skåne, utanför Lund. Har precis lyckats fixa vigselförrättare efter många om och men. Hittade faktiskt en på bröllopsmässan vi var på i helgen efter att ha ringt runt till en massa som alla var bortresta vår helg.
    Vigseln kommer hållas i trädgården som tillhör lokalen vi ska vara i. Lokalen står för allt, dukning, mat, dryck, personal mm. Tycker det är jätteskönt att slippa den biten. Menyn är äntligen fixad.
    Klänningen är beställd och ska komma om ca 2 veckor. Längtar verkligen. Brudgomen ska ha grå kavaj.
    Det mesta är faktiskt fixat. Allt utom musiken. Hade först tänkt ha datorn som spelar musik, men efter bröllopsmässan fick vi lite beslutsångest. Nu är vi villrådiga. Det är ju ändå en del pengar man får lägga ut på musiken. Är det värt det? Eller man klarar sig bra med hjälp av datorn?

  • Ellis
    minitoker skrev 2012-02-08 15:49:16 följande:
    Vi ska också gifta oss borgerligt, den 19e maj i Skåne, utanför Lund. Har precis lyckats fixa vigselförrättare efter många om och men. Hittade faktiskt en på bröllopsmässan vi var på i helgen efter att ha ringt runt till en massa som alla var bortresta vår helg.
    Vigseln kommer hållas i trädgården som tillhör lokalen vi ska vara i. Lokalen står för allt, dukning, mat, dryck, personal mm. Tycker det är jätteskönt att slippa den biten. Menyn är äntligen fixad.
    Klänningen är beställd och ska komma om ca 2 veckor. Längtar verkligen. Brudgomen ska ha grå kavaj.
    Det mesta är faktiskt fixat. Allt utom musiken. Hade först tänkt ha datorn som spelar musik, men efter bröllopsmässan fick vi lite beslutsångest. Nu är vi villrådiga. Det är ju ändå en del pengar man får lägga ut på musiken. Är det värt det? Eller man klarar sig bra med hjälp av datorn?
    Hej, förlåt får jag fråga vilken vigselförrättare det är och vad priset är? Jag är själv på jakt efter en för sommaren 2012 i Malmö, men den förra personen jag pratade med var lite väl dyr tyvärr.

    Om det var bröllopsmässan i Malmö "Allt om bröllop" så fanns där en sk DJ box där man beställde förbeställda spellistor som man kunde växla mellan, t.ex en för middaen, en för dansen osv. Sådana spellistor borde man kunna göra själv i Spotify eller dylikt, sen kan man ha inloggning på datorn så att ingen kladdar med listorna och någorlunda högtalare åtminstone då t.ex. inbyga i laptopen brukar vara ganska dåliga.

    Själv hade jag tyckt om att ha ett band av något slag om jag får drömma men ev. ska min kusin vara DJ istället då det blir mycket billigare. Dock lite tråkigt om han inte ska vara med så mycket under festen så vi får se hur vi gör.
  • minitoker
    Ellis skrev 2012-02-22 22:48:18 följande:
    Hej, förlåt får jag fråga vilken vigselförrättare det är och vad priset är? Jag är själv på jakt efter en för sommaren 2012 i Malmö, men den förra personen jag pratade med var lite väl dyr tyvärr.

    Om det var bröllopsmässan i Malmö "Allt om bröllop" så fanns där en sk DJ box där man beställde förbeställda spellistor som man kunde växla mellan, t.ex en för middaen, en för dansen osv. Sådana spellistor borde man kunna göra själv i Spotify eller dylikt, sen kan man ha inloggning på datorn så att ingen kladdar med listorna och någorlunda högtalare åtminstone då t.ex. inbyga i laptopen brukar vara ganska dåliga.

    Själv hade jag tyckt om att ha ett band av något slag om jag får drömma men ev. ska min kusin vara DJ istället då det blir mycket billigare. Dock lite tråkigt om han inte ska vara med så mycket under festen så vi får se hur vi gör.
    Hej, vår vigselförrättare är Theres Granlund, från Eslövs kommun. Vi betalar inte en enda krona för henne. Vigselförrättare får betalt av staten när de förrättar vigseln. De ska inte ta betalt av er, eller kanske körersättning om det är en bit att köra.
    Vad skulle ni betala för er förrättare??

    Tror det blir Spotify för vår del. Hade väldigt gärna haft en Dj men det kostar rätt mycket. Budgeten börjar sina lite...
  • Ellis
    minitoker skrev 2012-02-24 07:46:41 följande:
    Hej, vår vigselförrättare är Theres Granlund, från Eslövs kommun. Vi betalar inte en enda krona för henne. Vigselförrättare får betalt av staten när de förrättar vigseln. De ska inte ta betalt av er, eller kanske körersättning om det är en bit att köra.
    Vad skulle ni betala för er förrättare??

    Tror det blir Spotify för vår del. Hade väldigt gärna haft en Dj men det kostar rätt mycket. Budgeten börjar sina lite...
    Okej tack!  :) 3000kr ville vår ha.. Lite saftigt, allting kostar redan så mycket även om man försöker hålla nere kostnaderna så blir det många bäckar små. Jo DJ och band är ganska dyrt. Man kan ju höra på den lokala kulturskolan (musikskolan) eller estetiska programmet på gymnasiet  om där finns något band som vill spela på bröllop för en inte lika så saftig peng kanske. Själv ska jag försöka bland mitt kontaktnät först ifall jag känner någon som känner någon kanske. Jag är fortfarande velig med ifall kusinen ska spela, det känns tråkigt om han bara ska stå i ett DJ bås hela kvällen.
  • RosaBlomma

    Hur har ni tänkt att göra med er ingångs- och utgångsmusik? För 8 min bara musik är lite väl länge ;)
    Klipper ni ner dem på datorn och isåfall till hur korta och vilket stycke? 

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden