• Pentan

30 000 kr för 8 timmars fotografering "all inclusive" är de ok?

Låter detta ok?

BRÖLLOPSDAG ALL INCLUSIVE
    8 timmars fotografering, bildgalleri med ca 600 bilder
    40 fullt bearbetade bilder i stl. 13 x 19 cm plus bildkollage i album
    60 grundbearbetade bilder i stl. 10 x 15 cm
    3 st förstoringar 20 x 30 cm
    3 st förstoringar 15 x 22,5 cm
    40 tackkort stl. 10 x 15 cm eller 13 x 13 cm
    De 40 valda bilderna på cd för egen kopiering upp till stl. 20 x 30 cm
    Alla grundbearbetade urvalsbilder digitalt för kopior i stl. 10 x 15 cm 30 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 08:48
    Ville bara säga att jag lämnat 30 000 kr priset bakom mig och satsar på ett betydligt mer ödmjuk budget för fotografen...

• Svar på tråden 30 000 kr för 8 timmars fotografering "all inclusive" är de ok?
  • Vitt guld

Henriks älskling: Jo, jag har också blivit raggad på. Såna som försöker övertala en att få fota vårt bröllop. Men det är ju synd om de får förstöra för alla som vill ha tips.

Det är tydligen stora skillnader i reglerna jämfört med systersajten familjeliv.se Där har jag tipsat om ett företag typ tusen gånger men ingen har sagt nåt om det.

• cillissa

ja tycker de låter mycke, men som allt annat så får man iblann göra prioriteringar o ja skulle nog inte lägga så mycke på fotografen. En grej som ja inte vill va utan de e att nån filmar vårt bröllopp. De e ett kul minne

• ElinPierre

Fick du reda på vem som "anmält" ditt inlägg? How to?
    Jo, jag funderade också på om det kunde vara nån annan fotograf.. Men det är ju någon som är moderator som tydligen också håller med.. Så.. tjaa.. jag vet inte..

Jag menar, jag förstår när det är en ny medlem som skickat 4 likadana eller snarlika meddelandet med en länk i.. Men vi "vanliga", som varit medlemmar i flera flera månader och skrivit massor med inlägg.. Jo, men det skulle man nog göra om man var ute efter lite reklam.. Öhh.. Nä..
    Förresten förstod jag mig inte riktigt på reglerna kring detta. Så jag kommer nog strunta i att länka i detta forum.. Trist men sant!

Henriks älskling skrev 2008-10-25 13:44:02 följande:

Fråga inte mig...Iofs så får man nog inte tipsa om dem i mer än 2 trådar. Tipsar man i 3 trådar räknas det som reklam. Visst, jag respekterar BTs regler. Men jag kan inte påstå att jag förstår människor som anmäler. Jag, som var "ung och dum" (glad och naiv och ville väl) känner att jag blivit mer på min vakt. Blev anklagad out of the blue för att vara min fotograf och sitta och göra reklam för mig själv. Sen såg jag att hon som anklagat mig hade gått in på min profil typ varje dag. Sjukt. Kände mig förföljd. Och jag vill ju inte att min fotograf ska få skit för det jag skriver. Ja, ingen lätt sits man är i. Verkar som om det är mer känsligt att tipsa om fotografer än om t.ex. ett visst klänningsmärke. Kanske iofs beror på att vissa fotografer HAR suttit och raggat kunder här...Aja...
  • MiaAnd

30 000??! Herregud, det är nästan hela vår budget! :-O

• Henriks älskling

Nä, jag listade ut vem det var. Inte särskilt svårt om nån först anklagar dig och sen är inne och kollar din profil en massa gånger...

Nä, jag länkar inte heller. Trist att det blir så, men, men...
    Viktigast är att inte ta åt sig. Jag blev jätteledsen först, men nu är det ok. Fick ett snällt brev från BT (hade skrivit till dem) som förklarade hur det går till vid en anmälan, och varför. Så det är ok nu. Tycker mest synd om bruttan som orkade anmäla mig. Patetiskt.

ElinPierre skrev 2008-10-25 23:17:51 följande:
    Fick du reda på vem som "anmält" ditt inlägg? How to?Jo, jag funderade också på om det kunde vara nån annan fotograf.. Men det är ju någon som är moderator som tydligen också håller med.. Så.. tjaa.. jag vet inte..Jag menar, jag förstår när det är en ny medlem som skickat 4 likadana eller snarlika meddelandet med en länk i.. Men vi "vanliga", som varit medlemmar i flera flera månader och skrivit massor med inlägg.. Jo, men det skulle man nog göra om man var ute efter lite reklam.. Öhh.. Nä..Förresten förstod jag mig inte riktigt på reglerna kring detta. Så jag kommer nog strunta i att länka i detta forum.. Trist men sant! Henriks älskling skrev 2008-10-25 13:44:02 följande:
  • MulleNuh

Jaa detta med anmälningar.. På familjeliv finns det trådar med folk som TÄVLAR om hur många dom får fällda.. Dom letar inlägg att anmäla. Snacka om patetiskt.

• Henriks älskling

Vet inte om man inser att man nästan kan "skada" någon som inte är så luttrad i Internetvärlden. Visst, det är inte personligt, men det känns väldigt personligt.

MulleNuh skrev 2008-10-26 08:06:27 följande:
    Jaa detta med anmälningar.. På familjeliv finns det trådar med folk som TÄVLAR om hur många dom får fällda.. Dom letar inlägg att anmäla. Snacka om patetiskt.
  • MulleNuh

ja jag vet.. Det är ju inte kul att sitta och prata/disskutera om "viktiga" saker och hela tiden få anmälningar för att man har olika åsikter.
    Men tur att jag bytt ut familjeliv mot bröllopstorget!

Henriks älskling skrev 2008-10-26 09:03:05 följande:

Vet inte om man inser att man nästan kan "skada" någon som inte är så luttrad i Internetvärlden. Visst, det är inte personligt, men det känns väldigt personligt.
  • Veronika Brith

Det är "o.k" pris tycker jag. Mycket pengar som sagt.

• yasna1

FY FAN VA DYRT!!!
    förlåt men e de inte lite överpris!!!????

• PennyJenny

När ska folk förstå att bröllopsfotografer som livnär sig på det och är duktiga också kostar?

Jag undrar hur många av de fotografer som anlitas för heldagsfotograferingar som kostar 10 000 kr inkl album, högupplösta bilder på cd, x- antal förstoringar med mera verkligen livnär sig på det? Inte många, i så fall har det hittat någon magisk formel som får deras pengar att räcka. Eller så gör de det hela svart som en decembernatt.

För om man börjar räkna på det som andra har gjort här i tråden så är det mycket pengar som går bort i skatter, avgifter, moms med mera. En 8 timmars fotning är inte på något sätt ett 8 timmars jobb utan mycket mycket mer. Bilderna ska efterbehandlas i bildprogram och även om fotografen är duktig och inte behöver sitta och bildhandla i veckor så ska i alla fall alla foton gås igenom och det kvar vara måååånga kort det. Sedan ska de väljas ut och presenteras för kunden. Kundkontakten både före och efter är också arbetstid.

Och hur många fotosessioner kan en fotograf ha på en månad. Tja, jobber de i huvudsak med heldagsjobb så kan de ju ha ett per lördag. För hur många gifter sig på annan dag än lördag? De är lätträknade och har som regel inte en heldagsfotning.

Om en fotograf då tar 10 000 för en helgdag, har 4 sådana på en månad så drar det in 40 000 på en måndad. En seriös företagare som betalar skatt och osv måste ha djävligt mycket mer jobb i veckorna för att klara sig för det blir inte många kronor kvar i slutänden när all är betalat. Och då har jag inte ens gått in på saker som rena omkostnader som lokalhyra, utrustning (för de måste emellanåt köpa nya kameror, datorer, programvaror, papper med mera), reklam med mera. Och eftersom det tar mer än de 8 timmar som själva fotningen tar så är det inte som att det är 32 timmar kvar av en normal arbetsvecka att ta andra jobb på utan betydligt mycket mindre än det.

Inse att det är skillnad på fotograf och fotograf. Troligen är fotografen som TS har fått prisuppgifter från en seriös yrkesman/kvinna som lever på det hela och då kostar det därefter också. Troligen får TS och hennes blivande också kvalité där efter.

• iddeli

Bra!!! Äntligen någon som talar klarspråk!

PennyJenny skrev 2008-10-26 14:07:27 följande:
    När ska folk förstå att bröllopsfotografer som livnär sig på det och är duktiga också kostar? Jag undrar hur många av de fotografer som anlitas för heldagsfotograferingar som kostar 10 000 kr inkl album, högupplösta bilder på cd, x- antal förstoringar med mera verkligen livnär sig på det? Inte många, i så fall har det hittat någon magisk formel som får deras pengar att räcka. Eller så gör de det hela svart som en decembernatt. För om man börjar räkna på det som andra har gjort här i tråden så är det mycket pengar som går bort i skatter, avgifter, moms med mera. En 8 timmars fotning är inte på något sätt ett 8 timmars jobb utan mycket mycket mer. Bilderna ska efterbehandlas i bildprogram och även om fotografen är duktig och inte behöver sitta och bildhandla i veckor så ska i alla fall alla foton gås igenom och det kvar vara måååånga kort det. Sedan ska de väljas ut och presenteras för kunden. Kundkontakten både före och efter är också arbetstid. Och hur många fotosessioner kan en fotograf ha på en månad. Tja, jobber de i huvudsak med heldagsjobb så kan de ju ha ett per lördag. För hur många gifter sig på annan dag än lördag? De är lätträknade och har som regel inte en heldagsfotning. Om en fotograf då tar 10 000 för en helgdag, har 4 sådana på en månad så drar det in 40 000 på en måndad. En seriös företagare som betalar skatt och osv måste ha djävligt mycket mer jobb i veckorna för att klara sig för det blir inte många kronor kvar i slutänden när all är betalat. Och då har jag inte ens gått in på saker som rena omkostnader som lokalhyra, utrustning (för de måste emellanåt köpa nya kameror, datorer, programvaror, papper med mera), reklam med mera. Och eftersom det tar mer än de 8 timmar som själva fotningen tar så är det inte som att det är 32 timmar kvar av en normal arbetsvecka att ta andra jobb på utan betydligt mycket mindre än det. Inse att det är skillnad på fotograf och fotograf. Troligen är fotografen som TS har fått prisuppgifter från en seriös yrkesman/kvinna som lever på det hela och då kostar det därefter också. Troligen får TS och hennes blivande också kvalité där efter.
  • passionsblomman

Håller med och har försökt förklara detsamma i blomtrådarna också. Börjar kännas som att enda viktiga frågan är "billigt billigt" och bara utropstecken med hutlöst!!!överallt.
    Vänd er inte till yrkesfolk då, bara min utbildning har kostat en hel del privata slantar...
    ...ändå påstås det överallt att blommorna fixar man lätt själv. Undrar om det var därför flera av tjejerna grät när vi skulle göra arbetsprov på brudbuketter och alltihop rasade för dem?

Kanske verkar helt OT, men min poäng är att yrkesskicklighet och pris faktist i rätt hög utsträckning går hand i hand.
    Att klara av att räkna på sina jobb är också en konst.

• MulleNuh

Jag håller med! Fast faktiskt är det så att nämnar man ordet brud/bröllop så blir det helt plötsligt mycket dyrare. Går man in och ber om en fin bukett för 800:- så får man en STOOOR supervacker bukett. (köpt ett par ggr)
    Går man till en frisör och säger. jag vill ha en baluppsättning så får man en underbar uppsättning för 1000:- Säger man bruduppsättning kan man få samma typ av uppsättning, bara att den kostar 2500:- ist.

passionsblomman skrev 2008-10-27 16:05:52 följande:
    Håller med och har försökt förklara detsamma i blomtrådarna också. Börjar kännas som att enda viktiga frågan är "billigt billigt" och bara utropstecken med hutlöst!!!överallt.Vänd er inte till yrkesfolk då, bara min utbildning har kostat en hel del privata slantar......ändå påstås det överallt att blommorna fixar man lätt själv. Undrar om det var därför flera av tjejerna grät när vi skulle göra arbetsprov på brudbuketter och alltihop rasade för dem?Kanske verkar helt OT, men min poäng är att yrkesskicklighet och pris faktist i rätt hög utsträckning går hand i hand.Att klara av att räkna på sina jobb är också en konst.
  • PennyJenny
    MulleNuh skrev 2008-10-27 16:19:01 följande:
    Jag håller med! Fast faktiskt är det så att nämnar man ordet brud/bröllop så blir det helt plötsligt mycket dyrare. Går man in och ber om en fin bukett för 800:- så får man en STOOOR supervacker bukett. (köpt ett par ggr)Går man till en frisör och säger. jag vill ha en baluppsättning så får man en underbar uppsättning för 1000:- Säger man bruduppsättning kan man få samma typ av uppsättning, bara att den kostar 2500:- ist.
    Fast då är den buketten som regel inte gjord på samma sätt som en brudbukette. Då är den gjord för att ställas i vatten direkt, har inte hängande blommor, oas som det hela ska sitta i och täcka osv. Den är inte bunden för att vara lite oförsiktig med när man håller den i handen och kramar om sina gäster osv.

Samma sak med håret. En bruduppsättning görs på ett grundligare sätte. Den ska hålla för att bli fuktig från ev regn eller att man svettas. Den ska hålla för omkramning med diverse armar/händer som kommer emot. Den ska tåla lite blåst. Det gör som regel inte en baluppsättning på samma sätt.

Jag kan inte alls hålla med om att det blir dyrare bara för att man är brud utan jag upplever att det faktiskt tar mer tid och därmed kostar mer pengar för att man är mer noga kring detaljerna och att allt ska bli perfekt till sitt bröllop och att man oftast begär saker som inte är fullt så enkla som man kanske tror och därmed tar mer tid och kostar mer.
  • MulleNuh

Jo blommorna kanske stämmer.. Jag är ingen florist!
    Men jag är frisör! Och jag skulle göra en baluppsättning precis lika noga som en bruduppsättning.

PennyJenny skrev 2008-10-27 16:42:18 följande:
    Fast då är den buketten som regel inte gjord på samma sätt som en brudbukette. Då är den gjord för att ställas i vatten direkt, har inte hängande blommor, oas som det hela ska sitta i och täcka osv. Den är inte bunden för att vara lite oförsiktig med när man håller den i handen och kramar om sina gäster osv. Samma sak med håret. En bruduppsättning görs på ett grundligare sätte. Den ska hålla för att bli fuktig från ev regn eller att man svettas. Den ska hålla för omkramning med diverse armar/händer som kommer emot. Den ska tåla lite blåst. Det gör som regel inte en baluppsättning på samma sätt. Jag kan inte alls hålla med om att det blir dyrare bara för att man är brud utan jag upplever att det faktiskt tar mer tid och därmed kostar mer pengar för att man är mer noga kring detaljerna och att allt ska bli perfekt till sitt bröllop och att man oftast begär saker som inte är fullt så enkla som man kanske tror och därmed tar mer tid och kostar mer.
  • passionsblomman

Det som kostar med blommoran är:

1.Just blommorna, specialbeställda för att säkert finnas den dagen och till bra kvalité, bli de ofta väldigt mycket dyrare än "en vanlig dag i butiken"

2.Tiden. Det läggs ner mycket mer tid runt omkring att en brudbukett ska bindas, från konsultation och rådgivning, till beställningar, dubbelkollande, osv till att en personal måste avsättas för att göra buketten och sedan ska den leverareas också. Det är en massa saker som aldrig syns, men somgör stor skillnad på att köpa rakt över disk.

Jag förstår att det kan vara svårt att inse varför, men tycker det är synd att tron blivit att det är "bara för att man säger att det är bröllop" och att butikerna suger ut brudparen. tvärtom tar de flesta för lite betalt, för man vet att annars får konkurrenten jobbet istället.

Ursäkta att tråden drog iväg årt det här hållet nu...

• MulleNuh

oj ja lite ot blev det nu! Jag backar!

• MiaAnd

Jag förstår att det kostar om man vill ha kvalité och t ex vill ha en fotograf en hel dag. Jag måste dock hitta en annan lösning, eftersom en sådan fotograf skulle äta upp hela vår budget... Det handlar väl om vad man prioriterar och vad man tycker att det är värt att lägga pengar på. Jag skulle hellre lägga de pengarna på en bröllopsresa t ex (om jag hade 30 000 över vill säga). Men efter Passionsblommans inlägg så tänker jag nog dock se till att få en ordentlig brudbukett iaf! =)

• Comfortably numb

om det är en riktigt duktig fotograf så är det ett ok pris,, ligger ju otroligt mkt jobba bakom alla bilder ni får som papperskopior samt cd:n...

Svar på tråden 30 000 kr för 8 timmars fotografering "all inclusive" är de ok?