hondafreak skrev 2008-10-24 11:37:03 följande:
JOPE2009 jodå jag har skrivit rätt ! Allt är jättefint och inte loppiskvalité. Canvasen var inte inramad , så det betalar vi själva, har inte gjort det än.När man beställer förstoringar på nätet( Fujicolor beställer jag ifrån) kostar en 20x30 cm 9:-!!!! Storleken mindre kostar 4:- !!!! Så det är lätt att ordna sånt billigt själv. Man behöver inte ha alla förstoringar från fotografen.
Ett lite OT inlägg men ändå (hondafreak, se det inte som att jag säger emot just dig, utan det är prisnivån jag ställer mig frågade till. Att ni fick det billigt är ju dock bra för er).
Okey, ja då är det väl bara att gratulera att ni fick det så billigt, men jag hävdar ändå att det inte rimligen kan vara ett normalt pris!
Räknar man av låt säga 700 kr i material då om man har ett billigt album och en liten billig icke ramad canvas så blir det 2 300 kr som i så fall ska täcka 10 timmars arbete på er arbetsdag plus X antal timmars överigt arbete. Från det ska väl 60-70 % bort i moms, arbetsgivaravgift, semesterersättning, företagskostnader etc. bort vilket ger ca 800 kr _före_ vanlig inkomstskatt som ska delas på typ 15 timmars arbete (men jag misstänker att det måste gå åt betydlgit mer tid), vilket blir en timlön före skatt på 53 kr! FÖRE inkomstskatt! Vilket motsvarar en månadslön på 8 900 kr före skatt om man jobbar heltid. Tycker du att det är en skälig lön? Jag skulle _inte_ vara nöjd med den lönen som ger typ 6 200 kr att leva på per månad....och jag tror inte att det är ett normalt pris heller om man inte vill anlita någon som inte kör svart. Alltså, det priset kan rimligen inte vara ett normalpris för en yrkesfotograf som kör vitt!
Självklart menar jag inte att man måste ta alla förstoringar från fotografen men eftersom det nog är arbetstiden som kostar mest så lär väl han eller hon få täckning för den i all fall!
(Jag är själv frisör och kämpar dagligen med att få det att gå runt, så jag har lite koll på vilka kostnader man har som egenföretagare i alla fall!)