• Pentan

30 000 kr för 8 timmars fotografering "all inclusive" är de ok?

Låter detta ok?

BRÖLLOPSDAG ALL INCLUSIVE
    8 timmars fotografering, bildgalleri med ca 600 bilder
    40 fullt bearbetade bilder i stl. 13 x 19 cm plus bildkollage i album
    60 grundbearbetade bilder i stl. 10 x 15 cm
    3 st förstoringar 20 x 30 cm
    3 st förstoringar 15 x 22,5 cm
    40 tackkort stl. 10 x 15 cm eller 13 x 13 cm
    De 40 valda bilderna på cd för egen kopiering upp till stl. 20 x 30 cm
    Alla grundbearbetade urvalsbilder digitalt för kopior i stl. 10 x 15 cm 30 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 08:48
    Ville bara säga att jag lämnat 30 000 kr priset bakom mig och satsar på ett betydligt mer ödmjuk budget för fotografen...

• Svar på tråden 30 000 kr för 8 timmars fotografering "all inclusive" är de ok?
  • JoPe2009
    hondafreak skrev 2008-10-24 11:37:03 följande:
    JOPE2009 jodå jag har skrivit rätt ! Allt är jättefint och inte loppiskvalité. Canvasen var inte inramad , så det betalar vi själva, har inte gjort det än.När man beställer förstoringar på nätet( Fujicolor beställer jag ifrån) kostar en 20x30 cm 9:-!!!! Storleken mindre kostar 4:- !!!! Så det är lätt att ordna sånt billigt själv. Man behöver inte ha alla förstoringar från fotografen.
    Ett lite OT inlägg men ändå (hondafreak, se det inte som att jag säger emot just dig, utan det är prisnivån jag ställer mig frågade till. Att ni fick det billigt är ju dock bra för er).

Okey, ja då är det väl bara att gratulera att ni fick det så billigt, men jag hävdar ändå att det inte rimligen kan vara ett normalt pris!

Räknar man av låt säga 700 kr i material då om man har ett billigt album och en liten billig icke ramad canvas så blir det 2 300 kr som i så fall ska täcka 10 timmars arbete på er arbetsdag plus X antal timmars överigt arbete. Från det ska väl 60-70 % bort i moms, arbetsgivaravgift, semesterersättning, företagskostnader etc. bort vilket ger ca 800 kr _före_ vanlig inkomstskatt som ska delas på typ 15 timmars arbete (men jag misstänker att det måste gå åt betydlgit mer tid), vilket blir en timlön före skatt på 53 kr! FÖRE inkomstskatt! Vilket motsvarar en månadslön på 8 900 kr före skatt om man jobbar heltid. Tycker du att det är en skälig lön? Jag skulle _inte_ vara nöjd med den lönen som ger typ 6 200 kr att leva på per månad....och jag tror inte att det är ett normalt pris heller om man inte vill anlita någon som inte kör svart. Alltså, det priset kan rimligen inte vara ett normalpris för en yrkesfotograf som kör vitt!

Självklart menar jag inte att man måste ta alla förstoringar från fotografen men eftersom det nog är arbetstiden som kostar mest så lär väl han eller hon få täckning för den i all fall!

(Jag är själv frisör och kämpar dagligen med att få det att gå runt, så jag har lite koll på vilka kostnader man har som egenföretagare i alla fall!)
  • passionsblomman

Instämmer fullständigt med JoPe2009, särskilt då jag just står i begrepp att starta eget och försöker bli lite mer påläst.

• Diamonds are a girls best friend

I mina öron låter 30 000:- som ett överpris. Vi hade en jätte duktig fotograf hon var med från 11.00 hos frissan, sen poträttfotografering i 1,5h, sen var hon med i kyrkan, mingel efter och med på festen fram till 1a dansen, vi fick 400 bilder bearbetade och framkallade i 10x15. Sen ville vi hemska gärna ha dem högupplösta på skiva så detta betalade vi 3000:- extra för så att vi kan framkalla egna bilder och så. Så totalt 9800:- och det känns som ett rimligt pris.

Många fotografer tar nog lite överpris för de vet att det är en detalj i bröllopet som de flesta inte snålar på.

• Carmilla79

[citat]
    Så totalt 9800:- och det känns som ett rimligt pris. Många fotografer tar nog lite överpris för de vet att det är en detalj i bröllopet som de flesta inte snålar på.
    [/citat]

Med tanke på alla trådar här inne på BT så är 9800kr för mycket för många också. Och nu pratar jag inte om budgetmässigt, alla har självklart olika budget. Rent prioriteringsmässigt om man kollar på BTs alla inlägg så vill folk oftast snåla på fotografen. Så jag tror inte att fotografer med flit sätter överpris på sina tjänster, om de faktiskt skulle vilja locka till sig mängder med brudpar bara för sakens skull borde de väl isåfall sänka priserna och ge högupplösta bilder? Sedan säger det ju sig självt att ingen heltidsarbetande fotograf skulle överleva på att ta tex 3000kr för en heldag.

• lisen85

vet att min fotograf tar 5500 för en heldag och jag frågade hur han får det att gå ihop. han svarade att han har fotograferandet som hobbyverksamhet eftersom det ändå mest är helgjobb. på vardagarna har han annan anställning.

• älskarlivet

Vi har tittat i den här tjejens portfolio också och det var fantastiska bilder! Det som är, är att hon inte har någon formell utbildning men gått fotokurser..

Vitt guld skrev 2008-10-23 08:41:35 följande:

Och jag blev erbjuden en heldag för 2.000 kr... Men när jag tittade i "portfolion" så var det bara skräpbilder. Inget jag hade betalat en endaste krona för. Hunden hade säkert fått till bättre bilder om jag gett henne en kamera... Man får ofta vad man betalar för. Men ibland kan man ha tur och komma billigt undan ändå. Sen hänger ju mycket på vad man har för bildseende. Det otränade ögat kan ju tycka att en bild är jättefin, medans ett proffs tycker att det är totalt värdelöst.
  • Henriks älskling

Precis samma hände mig. Helt sjukt. Jag var bara glad över att få tipsa folk om mitt fynd, men nej, nej, det finns tydligen ingen gräns för hur patetiska folk kan bli. Har man inget bättre för sig?? Finns ju hur många som helst som länkar till olika sidor med klänningar, ringar, mat... varför skulle en fotograf vara annorlunda? Skittöntiga människor som anmäler.
    Tycker jag.

ElinPierre skrev 2008-10-23 13:53:44 följande:
    Jag försökte visa på att det finns väldigt duktiga fotografer som tar mycket mindre pengar, genom att lägga en länk till den fotografen vi ska ha.. Men jag blev anmäld och mitt inlägg blev bortplockat.. Blev så paff.. Var inte alls meningen att tvinga på någon något..Men.. Är det så att även om det inte är MITT företag, och att jag helt klart inte är här inne pga att göra reklam, så får man inte tipsa om speciella företag? Hur ska vi då kunna hjälpa varann?Jag tycker det är helt rätt av anmälaren att anmäla om det kändes konstigt. .men blev som sagt var paff!
  • Henriks älskling

Måste ju nästan vara fotografer själva eller bara avundsjuka för att de själva lagt 50 000 på en fotograf när de kunde fått samma service för en tiondedel av priset.

Henriks älskling skrev 2008-10-25 12:36:11 följande:

Precis samma hände mig. Helt sjukt. Jag var bara glad över att få tipsa folk om mitt fynd, men nej, nej, det finns tydligen ingen gräns för hur patetiska folk kan bli. Har man inget bättre för sig?? Finns ju hur många som helst som länkar till olika sidor med klänningar, ringar, mat... varför skulle en fotograf vara annorlunda? Skittöntiga människor som anmäler.Tycker jag.
  • Vitt guld

OT, men får man inte tipsa om fotografer..?

• Henriks älskling

Fråga inte mig...
    Iofs så får man nog inte tipsa om dem i mer än 2 trådar. Tipsar man i 3 trådar räknas det som reklam.
    Visst, jag respekterar BTs regler. Men jag kan inte påstå att jag förstår människor som anmäler. Jag, som var "ung och dum" (glad och naiv och ville väl) känner att jag blivit mer på min vakt. Blev anklagad out of the blue för att vara min fotograf och sitta och göra reklam för mig själv. Sen såg jag att hon som anklagat mig hade gått in på min profil typ varje dag. Sjukt. Kände mig förföljd. Och jag vill ju inte att min fotograf ska få skit för det jag skriver.
    Ja, ingen lätt sits man är i. Verkar som om det är mer känsligt att tipsa om fotografer än om t.ex. ett visst klänningsmärke.
    Kanske iofs beror på att vissa fotografer HAR suttit och raggat kunder här...
    Aja...

Svar på tråden 30 000 kr för 8 timmars fotografering "all inclusive" är de ok?