laris skrev 2008-10-06 22:36:47 följande:
Vi skulle kanske behöve skolundervisning i hushållsekonomi. Vore väl en bra idé?!Om alla ungdomar kunde få lära sig konsekvenserna av att göra av med mer pengar än vad man har (med tanke på alla smsa låna företag som finns idag) kanske vi skulle ha mindre antal unga med betalningsanmärkningar mm... Varför pratar skolan mer företagseknomi än privatekonomi? Varför kan man inte ta upp vad det innebär att ha betalningsamärkningar för framtiden?? Läste något så hemskt häromdagen: Man ska ha lindrigare regler för de som vill begära skuldsanering....varför då undrar jag??? Vad försöker vi uppmuntra?
Ja, vi hade då undervisning i det på hemkunskapen i högstadiet, Anledningen till att man läser företagsekonomi på gymnasiet är väl för att det är en universitetsförberedande utbildning och det är såvitt jag vet främst företagsekonomi som förekommer på universitetet.
Man ska väl ha lindrigare regler så folk får hjälp i tid skulle jag tro... Annars fortsätter det ju bara. Det är oftast en sjukdom som ligger bakom- ett kemiskt beroende i klass med alkoholism och spelberoende.