• laris

Lyxfällan

Sitter och tittar på lyxfällan. Vad tycker ni om ekomomi? Är det svårt eller lätt? Är ni duktiga på att planera med budget mm eller har ni lätt för att ta en massa små krediter och shoppar för ofta? Sparar ni eller lever ni på marginalen? Och sist men inte minst: Lånar ni för att gifta er?

• Svar på tråden Lyxfällan
  • Tooticki

Vi har gemensam ekonomi och det är jag som administrerar den. Vi jobbar på att ha så låga fasta utgifter som möjligt och det känns som om att vi lyckas ganska bra med det.

Vi har inga lån förutom att jag har två års studielån, vi har köpt bilen, möbler etc kontant. Vi planerar att köpa bostad och sparar därför pengar till kontantinsatsen, vi vill inte ha topplån. Vi skulle aldrig låna till konsumtion och därmed inte till bröllopet. De enda lån vi kan tänka oss att ta är csn och till bostadsköp.

Precis som Duchess har vi en excel-mall där jag lägger in våra utgifter för varje månad, det är väldigt bra för att se vart pengarna tar vägen.

Vi sparar 25% av vår inkomst.

• Tooticki
    Mandalie skrev 2008-09-18 23:29:37 följande:
    Vad är en normal "matbudget" för två personer?
    Jag vet inte vad som är normalt men vi pendlar mellan 3500-4000 kr/mån. Då ingår laktosfria mejeriprodukter, deodorant, schampoo etc.
  • Snödroppe08
    Mandalie skrev 2008-09-18 23:29:37 följande:
    Äger inget kreditkort, och inget jag lider av. Har inte mkt pengar i månaden, men vi är två och hyran är nästintill obefintlig. Det pengarna går till är nog mest mat och bredband, telefoni etc. Skulle inte vilja låna till mitt bröllop, vill inte låna alls om jag inte "måste".Vad är en normal "matbudget" för två personer?
    Vår matkostnad brukar ligga på 3500:-/ månad, och då köper vi främst ekologiska varor.
  • Tooticki
    Tooticki skrev 2008-09-19 06:49:44 följande:
    Jag vet inte vad som är normalt men vi pendlar mellan 3500-4000 kr/mån. Då ingår laktosfria mejeriprodukter, deodorant, schampoo etc.
    Jag hann inte klart:
    Vi köper mest ekologiskt och vi är inga prisjägare i mataffären så vårt matkonto skulle säkert kunna vara mindre.
  • Emma042

Jag använder också excel! Det är kanonbra. Inget avancerat, lägger upp alla poster som rött innan det är betalt. Såfort det är draget från kontot är det blått. Jag tycker att det underlättar mycket då jag har 2 veckors lön. Råder alla till att ordna ett lätt excelark, du får så bra koll på pengarna och dt blir lättare att smälla in extra i sparandet

• chamor

Jag avskyr krediter och skulle inte heller låna för att gifta mig. har dock inget riktigt långsiktigt sparande då allt tömdes till bröllopet men tanken är att vi ska börja spara nu för nästa projekt. Ett backpackerår. Men kommer inte spara allt för långsiktigt för tillfället.. Jag försöker konstant hålla kostnader nere och vet hur man lever snålt sen jag pluggade och itne tog studielån så börjar pengarna ta slut (som denna månad) då är det bara bita ihop och leva på vad som finns i frysen. Planerar inköp ganska noga när jag har pengar så vi är aldrig utan mat...

• chamor

Vi kommer nog lägga i snitt 2000 i månaden på mat. Tror det kommer bli ännu mindre än så men återkommer

• Frukenob

jag fågade efter en billig fotograf här inne på forumet och fick snabbt svar att man inte skulle spara in på det, några tyckte att jag kunde ta ett lån. När jag förklarade att jag inte tyckte att man skulle ta lån/kredit för att gifta sig så tyckte några att jag var knäpp. Man vill ju inte börja sitt liv tillsammans med pengproblem. Så är tas inge lån el krediter

• skille

Jeg ville aldri ha lånet penger til bryllupet, jeg har jobbet med inkasso og sett hvor ille det faktisk kan gå med mange som tar opp "kjappe" lån med høye retnter, smslån ol.

• EllaM

Vi tog lån till en del av bröllopet, vilket lades till vårt topplån. Men vi vet att vi inom ett år kommer att få tillbaka pengar på skatt och bonus på jobbet och därmed kunna betala av höjningen relativt snart. För oss var det självklart att låna. Att låna behöver inte innebära att man sätter sig i en skuldfälla, så länge man vet att man klarar av lånet med ev höjda räntor och betalar av i en rimlig takt.

Svar på tråden Lyxfällan