• laris

Lyxfällan

Sitter och tittar på lyxfällan. Vad tycker ni om ekomomi? Är det svårt eller lätt? Är ni duktiga på att planera med budget mm eller har ni lätt för att ta en massa små krediter och shoppar för ofta? Sparar ni eller lever ni på marginalen? Och sist men inte minst: Lånar ni för att gifta er?

• Svar på tråden Lyxfällan
  • tonårsmorsa

Jag gör budgeten för ett helt år klar på en gång, då ser jag vilka månader som utgifterna är extra höga. Sen har vi ett separat konto dit vi sätter av pengar för utgifter knutna till huset (lån, försäkring etc). Vi räknar ut hur mycket som behöver sättas av till det kontot i snitt varje månad. Genom att sätta av mer pengar vissa månader kan jag också minska överföringarna andra månader. På så vis blir utgifterna ungefär samma varje månad.

Till mat och hygien räknar vi 8000:- varje månad (2 vuxna + 2 tonåringar). Skulle kunna vara betydligt lägre, men känner inget behov av att dra ner på kostnaderna. Känns roligare att överraskas av att ha pengar över än att behöva snåla.

ElinPierre skrev 2008-09-19 23:18:19 följande:
    Vi är jättedåliga på att göra budget som funkar.. Vi har tex 2000 på matkontot men späcker den posten varje månad...Skulle vilja få något som fungerar i längden.. Man har ju tremånaders räkningar och så, men som sagt.. Vi lyckas aldrig.. Får väl sätta mig ner och kolla, annars är det P som håller i allt..
  • Duchess

Om det är räkningar som inte går att få på annat sätt än varje kvartal så kan ni ju alltid lägga undan 1/3 av summan varje månad. Då blir det lättare den månad när räkningen kommer.

Jag har t ex räknat ut hur mycket bilskatten blir per månad samt snittet på kostnaden för linser, prenumerationer och annat som bara kommer ibland. Det gör att jag har rätt bra koll på vad en snittmånad kostar för oss. Jag kan rekommendera den metoden

ElinPierre skrev 2008-09-19 23:18:19 följande:
    Vi är jättedåliga på att göra budget som funkar.. Vi har tex 2000 på matkontot men späcker den posten varje månad...Skulle vilja få något som fungerar i längden.. Man har ju tremånaders räkningar och så, men som sagt.. Vi lyckas aldrig.. Får väl sätta mig ner och kolla, annars är det P som håller i allt..
  • sokkerstruten

vi gör så att halva hans lön och halva min lön går in på ett ica konto. Vilket bli 12.000 kr plus 7000 kr. Det blir 19.000 kr. Därifrån betalar vi alla räkningar, och mat vissa restaurang besök varje månad.

Det vi har kvar på våra egna konton har vi för oss själva. Förr la vi hälften av vad vi hade kvar på våra egna konton på ett resekonto för att spara till bröllopsresan. 6000+3500.. han la ibland lite mer än 6000 kr eftersom han inte behöver ha så mycket pengar kvar.. i slutändan så sparade vi ca 10.000 kr i månaden.

Och mina 3500 kr som jag hade kvar gick till bara nöjen. Nu sparar vi inte längre till resan så vi har ju mycket mera pengar att röra oss med på egna håll.

Men vi har väl mer eller mindre helt gemensam ekonomi. Bara det att vi har egna konton. Snart kommer det bli så att vi mer eller mindre har båda våra löner på samma konto, där vi båda handlar för.

Vi har sparat ihop tidigare till alla nya möbler vi har i lägh. Tvn,projektorn, högtalare m.m Inga kreditlån eller andra lån. Två betalda bilar (En 08a och en 07a som vi kommer ta hem till sverige, företaget betalade dom, vi bor i usa) så sen kommer vi bar ha försäkring på dom. Vi har csn lån båda två dock....

Tycker det är helt ok att ha lån på bil och hus eller utbildning.. eller vad man nu väljer att ta lån på det är upp till var och en. Vi gillar dock inte att ha lån. Däremot hus lån kommer vi definitvt ta, vem har råd att lösa det casch!?

• sokkerstruten

Detta gjorde vi när vi bodde i sverige...med svenska löner och svenska räkningar!

• ElinPierre

Men eftersom jag inte direkt har koll på vilka räkningar vi har under ett år- hur gör jag det? Ska nog faktiskt sätta mig ner och titta över detta- men jag behöver tips!

Hur gör jag det så precist som möjligt?

• tonårsmorsa

Börja med att skriva ner alla olika poster du kommer på. Gör sedan en enkel tabell med en kolumn för varje månad. De utgifter som är fasta kostnader (t.ex. hyra) skriver du in direkt, försök sedan uppskatta hur stora utgifter ni har på övriga poster (räkna hellre för högt än för lågt). När du räknat av hur mycket som finns kvar efter att de fasta utgifterna är betalda kan du försöka fördela det som är kvar på rörliga utgifter som mat, hygien, kläder, nöjen etc.

Det här är våra poster:
    Huskonto (inkluderar huslån, hemförsäkring)
    vatten, el, sophämtning, villaförening,
    internet, TV-licens, parabol
    hemtele
    mobilkostnader (Alla i familjen har en gräns för hur mycket som får spenderas. Jag och mannen håller vårt ganska ok, men barnen drar i bland över och får då betala mellanskillnaden med sina månadspengar.)
    CSN
    bilskatt, bilförsäkring, bensinkostnad (varierar, men vi gör en uppskattning för varje månad)
    kattförsäkring
    månadspeng till barnen
    sparande
    (sjuk- och olycksfallsförsäkringar samt fackavgifter dras direkt från lönen så de kostnaderna skriver vi inte upp)

Tror jag fått med allt. Hoppas det kan vara till hjälp.

ElinPierre skrev 2008-09-20 09:38:30 följande:
    Men eftersom jag inte direkt har koll på vilka räkningar vi har under ett år- hur gör jag det? Ska nog faktiskt sätta mig ner och titta över detta- men jag behöver tips!Hur gör jag det så precist som möjligt?
  • Duchess

Bra förslag från tonårsmorsa!
    Här är några poster vi har i budgeten förutom de som hon räknade upp. Jag skriver ut vad vi räknat med för månadskostnad, även om de inte betalas varje månad.

Glasögon/linser (vi avsätter 200 i månaden till optikerbesök, linser, linsvätska mm)
    Fackavgifter
    Prenumerationer (100 kr/mån i snitt)
    Läkare utan gränser (250 kr/mån, vi är fältsupportrar)
    Träningskort
    Vård/Medicin (200 kr/mån)
    Bilbesiktning&service (300 kr/mån)
    Lån (CSN och Billån)
    Sparanden (pension, fond- och buffert)

• gotlandsulrika

Vi har en väldigt stram budget, på så vis att vi gör en budget för lång tid framåt. På så sätt kan vi ha koll på vart pengarna tar vägen och långsiktigt spara till olika saker. Vi har planerad ekonomi ett och ett halvt år framåt! Men det betyder inte att det inte finns utrymmen för några utsvävningar utan bara att man vet att man har råd med allt man behöver.

Det är jag som är så planerande, men sambon som gärna stoppar huvudet i sanden då det gäller pengar tycker att det är tryggt och skönt. Men så har vi inte alltid haft det utan det uppkom efter att vi fick en bilförsäkringssmäll på flera tusen för att sambon strulat till det..

• Sofinka

Vi har gjort såhär att vi har ett hushållskonto där vi sätter in en viktad summa varje månad (baserad på andel av total inkomst) som vi använder till allt gemensamt inköp. Hyran är även den viktad efter inkomst, medan vi delar rakt av på övriga gemensamma räkningar. De enda lån vi har är varsitt CSN-lån, annars har vi aldrig köpt något på avbetalning eller tagit något lån, t o m bilen är köpt kontant. Vi har ganska lika syn på privatekonomi vilket är väldigt skönt, fast han suckar över alla klädpåsar jag drar hem och jag förstår inte varför han vill lägga massa pengar på en ny tvspels-tv när vi har en perfekt 14-tummare från 80-talet... På detta sätt har vi utrymmer att lägga egna pengar på vad vi vill men delar på det gemensamma. Vi har mycket, mycket sällan konflikter gällande ekonomin tack vare detta resonemang. Vi får väl se hur det blir när vi får barn...

Svar på tråden Lyxfällan