Börja med att skriva ner alla olika poster du kommer på. Gör sedan en enkel tabell med en kolumn för varje månad. De utgifter som är fasta kostnader (t.ex. hyra) skriver du in direkt, försök sedan uppskatta hur stora utgifter ni har på övriga poster (räkna hellre för högt än för lågt). När du räknat av hur mycket som finns kvar efter att de fasta utgifterna är betalda kan du försöka fördela det som är kvar på rörliga utgifter som mat, hygien, kläder, nöjen etc.
Det här är våra poster:
Huskonto (inkluderar huslån, hemförsäkring)
vatten, el, sophämtning, villaförening,
internet, TV-licens, parabol
hemtele
mobilkostnader (Alla i familjen har en gräns för hur mycket som får spenderas. Jag och mannen håller vårt ganska ok, men barnen drar i bland över och får då betala mellanskillnaden med sina månadspengar.)
CSN
bilskatt, bilförsäkring, bensinkostnad (varierar, men vi gör en uppskattning för varje månad)
kattförsäkring
månadspeng till barnen
sparande
(sjuk- och olycksfallsförsäkringar samt fackavgifter dras direkt från lönen så de kostnaderna skriver vi inte upp)
Tror jag fått med allt. Hoppas det kan vara till hjälp.
ElinPierre skrev 2008-09-20 09:38:30 följande:
Men eftersom jag inte direkt har koll på vilka räkningar vi har under ett år- hur gör jag det? Ska nog faktiskt sätta mig ner och titta över detta- men jag behöver tips!Hur gör jag det så precist som möjligt?