• laris

Lyxfällan

Sitter och tittar på lyxfällan. Vad tycker ni om ekomomi? Är det svårt eller lätt? Är ni duktiga på att planera med budget mm eller har ni lätt för att ta en massa små krediter och shoppar för ofta? Sparar ni eller lever ni på marginalen? Och sist men inte minst: Lånar ni för att gifta er?

• Svar på tråden Lyxfällan
  • MilosMamma

Vi planerar ej med budget, men vi tar heller inga krediter, eller jo vi gjorde det när vi köpte tv:n men den betala vi av på 2 ggr.

Vi sparar o lever så vi alltid har pengar på kontot, och NEJ vi lånar verkligen inte till bröllopet.
    *tror inte vi får så mcyket mer lån nu när vi precis köpt hus*

• agtiwi

Tittade med på det! Personligen ogillar jag pengar av den anledningnen att det har en tendens att ställa till bekymmer på ena eller andra sättet. Här tas aldrig krediter, men jag är inte petnoga med att planera någon budget heller. När jag får pengar åker jag och handlar frysvaror, sen resten av månaden veckohandlar jag. Jag personligen skulle aldrig vilja ta lån för att kunna gifta mig, så svaret på sista frågan blir nej.
    Själv då?

• laris

Själv jobbar jag som privat/placeringsrådgivare på bank och har sett hur krediter har raserat många förhållanden och hem. Får in kreditansökningar till bröllop lite då och då..men det känns alltid lika olustigt. Så NEJ, skulle inte heller låna för att gifta mig. Är noga med att spara i olika sparformer och inte åka på små krediter! Och tycker att ekonomi är kul så länge den fungerar

agtiwi skrev 2008-09-18 22:07:01 följande:
    Tittade med på det! Personligen ogillar jag pengar av den anledningnen att det har en tendens att ställa till bekymmer på ena eller andra sättet. Här tas aldrig krediter, men jag är inte petnoga med att planera någon budget heller. När jag får pengar åker jag och handlar frysvaror, sen resten av månaden veckohandlar jag. Jag personligen skulle aldrig vilja ta lån för att kunna gifta mig, så svaret på sista frågan blir nej.Själv då?
  • barret08

Jag skulle aldrig ta lån för att gifta mig. Har inga krediter alls och skulle aldrig köpa på avbetalning. Vi sparar och har alltid en buffert. Jag är inte superbra på att planera en budget men det är sambon bra på så vi går igenom tillsammans och har bra koll på ekonomin. Jag försöker leva efter mottot "det är inte inkomsterna man kan påverka utan utgifterna" (men självklart vill man ju ha en rimlig lön).

• Heloise

Vi gör av med mkt pengar, men aldrig mer än vi har råd med Har oftast pengar kvar på kontot och försöker ha en buffert, men saker händer ju och då tar bufferten slut( som förra månaden ,datorn kraschade, bilen gick sönder, dvdn gick sönder) men sen bygger man upp en lite buffert igen.Jag tycker att vi är bra med pengar. Det är klart att vi skulle kunna spara massor, men vi tycker om att gå på konserter, teater, ut och äta osv. Vi sparar däremot om vi vill ha något, har inga krediter, och två lån( bil och hus) kan tänka mig att ta en avbetalning men bara om jag vet att vi kan betala av det på ett par ggr.
    Vi sparar till bröllopet, men har valt att ha ett lite "billigare" bröllop(ca 4-45 000kr) eftersom vi ska ut och resa ett halvår senare och hellre lägger pengar på det.
    Jag sköter ekonomin, som vi har gemensamt, ett konto två kort. Vi har inga fonder eller pensions sparande, men ska börja med det så fort vi är klara med utbildningen

• äckling

Antar att de som använder kreditkort kanske inte svarar här. Tar alltså inga krediter . Sparar en del i olika former när jag har pengar, men tycker att pengar är till för att användas. Gör ingen budget, men är heller aldrig helt pank. Har inga kreditkort och skulle inte låna till mitt bröllop. Älskar att göra åt pengar. Tror att jag kan shoppa mig lycklig

• Elide

Jag är den som ha hand om allt det ekonomiska i vår familj. Vi har en budget. Det är sällan vi handlar stora saker men när det är nått vi verkligen vill ha så gör jag först en kalkyl över hur betalningen ska se ut och gå till. Ser jag då att det funkar kan vi lägga en kontantsumma och resten på avbetalning.

Vi kommer att ta lån på en lite del av summan till bröllopet och har sparat ihop till en del.

Ekonomi är väldigt viktigt för mig. Funkar ekonomin så funkar oftast förhållandet. Så är det för oss i allfall.

• JPerlestam

Vi tycker ekonomi är ganska lätt, sparar allt vi kan. Har ingenting på avbetalning förutom abbonemang på min mobil. Jag shoppar lite mer än sambon men aldrig dyra saker. Därför har vi egna fickpengar varje månad till att lägga på vad vi vill, allt annat är gemensamt. Lånar inte till vårt bröllop, har sparat ihop. Har hus, lån på det men eftersom vi genom en släkting köpt det för taxeringsvärdet så har vi inga överväldigande lån och därför heller inget topplån. Bundna räntor i tio år framåt. Har inga höga löner men har en mycket god vardag ändå, känner aldrig att vi måste vända på slantarna och har alltid en buffert. Hoppas det kommer hålla sig så =)

• Duchess

Vi har till största delen gemensam ekonomi.

Det är jag som sköter ekonomin eftersom maken är ointresserad av sånt. Jag gör en månadsbudget med en enkel mall i excel, så jag vet precis vilka utgifter vi har varje månad.

Båda lönerna går in på ett servicekonto. Därifrån betalas alla räkningar, sparanden och andra utgifter. Från servicekontot görs också en överföring varje månad till våra gamla lönekonton. Det är våra egna fickpengar som vi får spendera hur vi vill.

Det finns alltid en del gemensamma utgifter som tillkommer under månaden - restaurangbesök, prylar till katterna, inköp till hemmet mm. Det betalar vi med ett Mastercard, för att slippa nalla ur fickpengarna.

Vi gifte oss förra året, och fick då låna en del pengar av min mamma. Det är ett förmånligt lån som vi har valfri amorteringstakt och ingen ränta på. Det känns ändå bra att betala igen pengarna så snabbt som möjligt.

Vi har som mål att spara 15% av vår inkomst, och nyligen har vi lyckats nå dit. Det känns jättebra!

• Mandalie

Äger inget kreditkort, och inget jag lider av. Har inte mkt pengar i månaden, men vi är två och hyran är nästintill obefintlig. Det pengarna går till är nog mest mat och bredband, telefoni etc. Skulle inte vilja låna till mitt bröllop, vill inte låna alls om jag inte "måste".

Vad är en normal "matbudget" för två personer?

Svar på tråden Lyxfällan