• MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Alltså hur gör nu?
    ursäkta uttrycket men skiter ni pengar?

Vi har räcknat på ett bröllop på 90 pers för ungefär 40 000, sen
    är det MASSOR med folk som ska ha ett bröllop för 150.000 HUR får ni ihop dom pengarna, det är ju inget man drar in extra över typ ett år? eller?

• Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?
  • Nightingale

Tja, att spara 10.000kr i månaden är ju ingen konst. Det ska jag göra från och med januari, när föräldraledigheten är över.

Vi har en hyra på 4700 inkl parkering och tvättaxa. Då har man ju råd att spara hur mkt som helst!!

By the way, vårt bröllop går på 50.000, 76 gäster.

• LoveUnits

Ett litet inlägg i pengadiskussionen. Att man kan lägga undan 10.000 kr/mån behöver inte betyda att man är höginkomsttagare. Jag tror att många låter utgifterna rusa iväg och att det är därför de inte har så mycket pengar över. Om man har barn förstår jag att det är svårare, men vi har inga barn än och vår ekonomi ser ut så här: Jag tjänar 23500, han tjänar 23800. Så jag tycker inte man kan kalla oss höginkomsttagare. Vi bor i Stockholmsområdet i en liten tvåa. Bostadslån på 900.000 kr (köpte lägenheten för ett antal år sedan och bor inte mitt i stan). Ingen bil. Vi får båda ut 17-18.000 kr var efter skatt och om man då lever ungefär som en student kan man ju lägga undan 10.000 kr var i månaden. Vi lever iofs inte som studenter, jag säger bara att man KAN lägga undan 10.000 i månaden utan att vare sig vara höginkomsttagare eller leva på existensminimum. Jag förstår också att man kanske måste ha bil om man bor långt ute på landet, men det är ju jättemånga som har bil som egentligen inte behöver. Jag har 13 km till jobbet, men jag cyklar. Skulle förstås kunna åka kommunalt, eftersom vi inte bor på landet. Jag tror det är extremt vanligt att man anpassar utgifterna efter inkomsterna, så att när man tjänar mer börjar man spendera mer. Större bostad, snyggare kläder, bil, flashigare resor etc. Och sen undrar man vart pengarna tog vägen.

• MilosMamma
    Nightingale skrev 2008-07-26 14:33:39 följande:
    Tja, att spara 10.000kr i månaden är ju ingen konst. Det ska jag göra från och med januari, när föräldraledigheten är över. Vi har en hyra på 4700 inkl parkering och tvättaxa. Då har man ju råd att spara hur mkt som helst!! By the way, vårt bröllop går på 50.000, 76 gäster.
    Vilken lycka för dej att spara 10 lapp i månaden, men som du sa så bor ni ju för typ gratis med.
  • MilosMamma
    LoveUnits skrev 2008-07-26 18:10:44 följande:
    Ett litet inlägg i pengadiskussionen. Att man kan lägga undan 10.000 kr/mån behöver inte betyda att man är höginkomsttagare. Jag tror att många låter utgifterna rusa iväg och att det är därför de inte har så mycket pengar över. Om man har barn förstår jag att det är svårare, men vi har inga barn än och vår ekonomi ser ut så här: Jag tjänar 23500, han tjänar 23800. Så jag tycker inte man kan kalla oss höginkomsttagare. Vi bor i Stockholmsområdet i en liten tvåa. Bostadslån på 900.000 kr (köpte lägenheten för ett antal år sedan och bor inte mitt i stan). Ingen bil. Vi får båda ut 17-18.000 kr var efter skatt och om man då lever ungefär som en student kan man ju lägga undan 10.000 kr var i månaden. Vi lever iofs inte som studenter, jag säger bara att man KAN lägga undan 10.000 i månaden utan att vare sig vara höginkomsttagare eller leva på existensminimum. Jag förstår också att man kanske måste ha bil om man bor långt ute på landet, men det är ju jättemånga som har bil som egentligen inte behöver. Jag har 13 km till jobbet, men jag cyklar. Skulle förstås kunna åka kommunalt, eftersom vi inte bor på landet. Jag tror det är extremt vanligt att man anpassar utgifterna efter inkomsterna, så att när man tjänar mer börjar man spendera mer. Större bostad, snyggare kläder, bil, flashigare resor etc. Och sen undrar man vart pengarna tog vägen.
    Ja det är klart det är så , möjligt att vi med kan lägga undan 10 när jag börjar jobba heltid sen efter mammaledigheten, men just nu får jag ut 5500 o min sambo 16000 vi har rkningar på 17500 varge månad o då inget onödigt, vi har nte ens tidningen utan det är försäkringar hit o dit, boende, el, linser ja allt möjligt nödvändigt, sen äter i för bara 2000 varge månad.
  • Zozo

MilosMamma: Jo men man måste ju jämföra det som är jämförbart! Vår budget kom nästan upp till nämnda klass och det fick vi ganska enkelt ihop på ett år. Vi hade ingen bil, inga barn, inga höga lån, en köpt lägenhet som inte kostade oss särskilt mycket i mänaden, jag hade hyfsad lön och maken bra och vi hade inte mycket fasta kostnader utan kunde om vi ville sänka våra månadsutgifter ganska kraftigt. Plus att vi tog en liten del av tidigare sparade pengar.
    Ni som just har köpt hus och har barn har ju en helt annan utgångspunkt!

Idag har vi en helt annan situation, men skulle med god planering kunna lägga undan betydligt mer än vad vi gör.

Ett bröllop MÅSTE sedan inte kosta så mycket, även om du har 90 gäster. Vår budget var så hög med bara 30 gäster, pga det upplägg vi hade valt (Vi valde blaa att spendera en hel vecka med våra närmaste och det var det vår budget gick till). Planerar du smart kan du få ett suveränt bröllop som känns lyxigt med 90 pers för en betydligt mindre summa. Ta en titt i alla trådar med smarta tips här!

• Lavendelblomma

ehh.... ok...

Nightingale skrev 2008-07-26 14:33:39 följande:
    Tja, att spara 10.000kr i månaden är ju ingen konst. Det ska jag göra från och med januari, när föräldraledigheten är över. Vi har en hyra på 4700 inkl parkering och tvättaxa. Då har man ju råd att spara hur mkt som helst!! By the way, vårt bröllop går på 50.000, 76 gäster.
  • Mumriks blivande fru

LoveUnits - håller med dig! Jag försökte lägga in i den här debatten att ett bra tips är att se över hur mycket man spenderar på olika saker och ofta inser man att det går att dra ned på utan att leva som på existensminimum (men tråden verkar ha bytt riktning lite nu).

Milos mamma - jag måste bara fråga. Inget illa menat alls för jag har inga barn och vet inte hur det funkar med mammapeng, men VEM förväntas kunna leva på 5500 kr i månaden och försörja ett barn?

• Tooticki
    LoveUnits skrev 2008-07-26 18:10:44 följande:
    Jag tror det är extremt vanligt att man anpassar utgifterna efter inkomsterna, så att när man tjänar mer börjar man spendera mer. Större bostad, snyggare kläder, bil, flashigare resor etc. Och sen undrar man vart pengarna tog vägen.
    Ja, jag instämmer helt. Jag och min man tjänar båda ganska bra men har räkningar för ca 9 000 kr/mån (varav vår hyreslägenhet med garage svarar för 7 000 av dem). Utöver det tankar vi för ca 1400 kr per månad och köper mat för ca 3 000 kr.
  • Hedebris

vi har räkningar för 13-15000 varje månad. bor i lägenhet med 2 barn.

jag är student och får 2500-3500 i månaden
    min sambo är pappaledig och får ca 11000 i månaden
    sen får han pengar från sitt helgjobb ca 8000 i månaden.

så vi går precis runt... knappt det ;)

• Lillsnufflan
    Hedebris skrev 2008-07-28 09:22:05 följande:
    vi har räkningar för 13-15000 varje månad. bor i lägenhet med 2 barn.jag är student och får 2500-3500 i månadenmin sambo är pappaledig och får ca 11000 i månadensen får han pengar från sitt helgjobb ca 8000 i månaden.så vi går precis runt... knappt det ;)
    Inte bara vi som är halvpanka, alltså. Jag är sjukpensionär och får ut 8000 varje månad, min m2b tjänar 11 000 efter skatt och vi har också barn.

sedan kostar vårt boende 7500 och min m2bs tågresor till jobbet 3000. Mat 3000 och avbetalning av studielån 1750 och med övriga räkningar (i stort sett bara fackavgift, TV och telefoner, men ändå) så tycker jag att det är ett under att det överhuvudtaget går ihop sig. Och jag är ännu mer förvånad över att vi på något sätt lyckats skrapa ihop 15000 till bröllopet på ett halvår, även on 6000 är skatteåterbäring.
  • MilosMamma

Mumriks blivande fru skrev 2008-07-28 08:00:52 följande:

LoveUnits - håller med dig! Jag försökte lägga in i den här debatten att ett bra tips är att se över hur mycket man spenderar på olika saker och ofta inser man att det går att dra ned på utan att leva som på existensminimum (men tråden verkar ha bytt riktning lite nu).Milos mamma - jag måste bara fråga. Inget illa menat alls för jag har inga barn och vet inte hur det funkar med mammapeng, men VEM förväntas kunna leva på 5500 kr i månaden och försörja ett barn?
    Ja säg det, vi får ju 1000 i barnbidrag med, men Milo går ju först, o jag tjänar nte ens det lägsta av föräldrapeningen, möjligt att jag fått ut 10 ist om jag hade haft en normal gravisitet där ja kunnat jobba längre på heltid men det fick man ju inte bestämma tyärr.

Visst att de blivit sålt vissa månader när flera stora räkningar kommit. Men då drar jag ner på att andväna bilen mindre dyr mat etc etc, Milo ska alltid ha vad han behöer, sen har jag turen att få kläder av min moster då hon fick barn nästan exakt 1 år innan mej så Milo vöäxer i snygga moderiktiga kläder i rätt tidpunkt på året så där har vi tjänat ganska mycket på.
  • Lillsnufflan

Mumriks blivande fru skrev 2008-07-28 08:00:52 följande:

Milos mamma - jag måste bara fråga. Inget illa menat alls för jag har inga barn och vet inte hur det funkar med mammapeng, men VEM förväntas kunna leva på 5500 kr i månaden och försörja ett barn?
    Föräldrapenningen är i allmänhet 80% av ens tidigare lön, sedan finns också några så kallade garantidagar men kan ta ut med mycket lägre ersättning. Har man inte haft mycket lön att tala om innan man får barn kommer man inte heller att få särskilt hög föräldrapenning. Så antingen har man en partner som tjärnar tillräckligt med pengar för att försörja en eller så går man till socialen. Dock ska tilläggas att som ensamstående med barn så har man i allmänhet rätt till bostadsbidrag om man tjänar så lite.
  • Mumriks blivande fru

Lillsnufflan - åh fy!! Det var inte mycket! 80% av lönen och sen 30% skatt på det? Kanske blir gubben som vår vara föräldrarledig då för jag tjänar mer än honom ;)

• Hedebris

vår mat var inte inräknad i dem pengarna...

Lillsnufflan skrev 2008-07-28 10:13:17 följande:
    Inte bara vi som är halvpanka, alltså. Jag är sjukpensionär och får ut 8000 varje månad, min m2b tjänar 11 000 efter skatt och vi har också barn.sedan kostar vårt boende 7500 och min m2bs tågresor till jobbet 3000. Mat 3000 och avbetalning av studielån 1750 och med övriga räkningar (i stort sett bara fackavgift, TV och telefoner, men ändå) så tycker jag att det är ett under att det överhuvudtaget går ihop sig. Och jag är ännu mer förvånad över att vi på något sätt lyckats skrapa ihop 15000 till bröllopet på ett halvår, även on 6000 är skatteåterbäring.
Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?