• MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Alltså hur gör nu?
    ursäkta uttrycket men skiter ni pengar?

Vi har räcknat på ett bröllop på 90 pers för ungefär 40 000, sen
    är det MASSOR med folk som ska ha ett bröllop för 150.000 HUR får ni ihop dom pengarna, det är ju inget man drar in extra över typ ett år? eller?

• Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?
  • chamor
    SaraPayam skrev 2008-07-24 10:24:01 följande:
    Chamor: Hahaha det är ju skrattretande. Jag tar ju inte studielån för jag att ska kunna gifta mig! Utan för att jag ska kunna bli det jag vill bli.
    Nej absolut! Men i princip så låter det ju som att det är de lånade pengarna som du betalar bröllopet med! Så låter det iaf i mina öron.

Kan tillägga att jag tycker att studielån är en bra förmån i vårt land men jag gillar fortfarande itne tanken om LÅN.

Jag tror ni får ett helt underbart bröllop så det är inte det. För mig är gemensam ekonomi någonting självklart och om jag studerade och bodde ihop med en karl jag älskar och planerar att spendera livet med hade vi nog båda tyckt att det är "våra" pengar och bättre att leva snålt en tid för att slippa lån. Men som sagt är vi alla olika. Tur är väl det. Annars skulle det inte vara en rolig värld..
  • Tooticki
    chamor skrev 2008-07-24 10:10:43 följande:
    jag tror iofs att när ert bröllop är över så kan ni betala av erat studielån snabbt
    Det där är tyvärr inte säkert. Jag har vänner som tjänar helt ok (han 35 000 och hon 27 000 kr), de betalar 9 000 kr/kvartal till csn tillsammans. De har 14 resp 17 år kvar att betala av och som det ser ut nu när de skaffat sitt första barn och kommer vilja köpa bostad inom några år så har de ingen möjlighet att betala av snabbare. Den lilla summan man lånar varje månad blir ganska fort mycket pengar...
  • SaraPayam

Hehe nä det är så sant :) Det kanske låter så, men jag skulle inte ta lån för en sån sak, vi tog inte ens lån när vi köpte ny bil. Är verkligen emot lån, men när man studerar anser jag att det är en annan sak. Men alla ser vi olika på det ekonomiska.

Jo man visst är det bra, det är ju inte många länder som har den fördelen :)

• SaraPayam

Tooticki: Självklart blir det mycket pengar & det kommer att ta tid att betala tillbaka det. Men är tacksam att man har den möjligheten att ta lån :) & 9000 tillsammans per kvartal, är ju inte så mycket, egentligen, då ha de väl pluggat ca 3 år i snitt båda två. Men som sagt vi alla prioriterar olika :)

• chamor

Får förresten be ts om förlåtelse här då tråden tog en annan riktning. Hoppas du inte känner dig allt för påhoppad SaraPayam. Blir lätt missförstånd och onödigt spämd stämning i dessa forum ibland

• SaraPayam

Chamor: Det är ingen fara :) Missförstånd bli det lätt & alla har vi olika åsikter, så det är lugnt :)

Vad händer oss dig annars idag?

• chamor

Ja idag ska jag först försöker överleva dagen på mitt jobb där jag itne trivs.. Och nu har jag heller inget att göra.. Usch.. en ikväll ska jag bättre på brännen (gifter oss om TVÅ!! veckor) och göra fler små rosor till våra "tårtbakelser" så jag slipper göra allt sista veckan. Jag gör typ nästan allt till vårt bröllop (är ju ändå en "ekonomisk" tråd det här) men det är inte alltid det blir billigare men jag älskar att göra saker själv och få det på mitt vis. Ibland känns det stressigt men samtidigt roligt att verkligen sätta sin prägel på sitt bröllop.

Förresten tillbaka till ämnet.

Vi lägger ca 90 här i samband med bröllopet. Då inkluderar vi dykcert vi tog för bröllopsresan, bröllopsresan och bröllopet. Dessa har vi sparat ihop på 6 månader. Jag lever typ på existensminimum och min lön går typ till bröllopet men vi får det vi vill ha och jag lider ingen nöd Har mat på bordet och säng att sova i Jag har ingen bil, och typ inga fasta utgifter. Så jag sparar ca 8000 i månaden, min m2b sparar lite och vi får 10 000 av våra föräldrar. Restskatten på 17000 gick till bröllopskassan också..

• SaraPayam

Åååå bara två veckor kvar, härligt :) Då har nedräkningen börjat. Nä ibland blir det även dyrare om man gör det själv :) Men det är som du säger det blir ju lite mer personligt. Och är man lite pysslig utav sig så är det ju jättekul :)
    Ja brännan den skulle jag behöva bättre på innan vi åker till Turkiet, annars kommer jag se ut som en kräfta :) Men måste städa lite först innan jag går ut i solen :)

Vad jobbigt att inte trivas på sitt jobb :(

• chamor

Ja usch det är itne roligt men här på landsbygden finns inte så mycket heller att välja på och flytt är nu oaktuellt.. Härligt med turkiet. Vi åker till Thailand om 2,5 vecka Vill vara BRUN!!

Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?