• MilosMamma

Hur får man ihop 150.000?

Alltså hur gör nu?
    ursäkta uttrycket men skiter ni pengar?

Vi har räcknat på ett bröllop på 90 pers för ungefär 40 000, sen
    är det MASSOR med folk som ska ha ett bröllop för 150.000 HUR får ni ihop dom pengarna, det är ju inget man drar in extra över typ ett år? eller?

• Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?
  • Duchess

Instämmer helt! Vi använde också ett eget budgetverktyg i Excel, som hjälpte oss att hålla koll på kostnaderna. Jag hade tre spalter: namn på posten (t ex blommor, taxi till hotellet, presenter till värdarna), beräknad kostnad samt verklig kostnad.

Parallellt med att vi skrev ihop vår bröllopsbudget ett år innan bröllopet så öppnade vi också ett speciellt sparkonto där vi satte in pengar till bröllopet. Där hamnade också oväntade men glädjande bidrag från föräldrar och syskon.

Jag förstår inte riktigt de som tycker att det är ett bra tips att köpa saker allt eftersom. Det blir ju inte billigare om jag köper saker då och då än om jag sparar pengar och köper allt på en gång. (Undantaget om något jag verkligen vill ha plötsligt finns på rea). Det förutsätter ju att man inte har nån riktig koll på var pengarna tar vägen.. och då lär man knappast heller kunna hålla en budget.

Madam Mim skrev 2008-07-24 14:34:21 följande:

Hej, Mitt bästa tips är tyvärr väldigt tråkigt... Använd något sorts budget verktyg. Jag har gjort ett eget i exel där jag skriver in alla verkliga kostnader och då ser jag hur det förändrar slutsumman. Det är lätt att det springer iväg när man gör oplanerade inköp på extra "lull lull". Jag hoppas själv på att klara mig under 80 000:- med 85 gäster. Ska göra maten själv, eller rättare sagt be vänner och familj att hjälpa till.
  • Fanny och Theos mamma

Jag håller inte med!!!
    Jag köper saker allt eftersom och håller budgeten jättebra. Jag är kräsen och vet vad jag vill ha, men också till bra priser!! Jag följer noga mina ebay, tradera och blocket sidor, har väntat i många månader på att rätt objekt skall dyka upp och till slut så gör det det. Måste också påpeka att just nu är bästa tiden att fynda i affärerna på stan. Själv har jag t.o.m lyckats att fynda materialet till inbjudningskorten (som inte är färdigköpta utan mycket arbete är nedlagt på dem) till halva priset på panduro.
    I min budget har jag lyckats att halvera en del poster på detta sätt. En post har t.o.m blivit reducerad till en tredjedel. Allt är inte riktigt klart ännu två månader före bröllopet men alla viktiga saker är klara. Så ut på stan och fynda med er nu i rea tider:) För mig har det blivit en rolig sport att få så fina saker som möjligt för så lite pengar som möjligt.. Ivrigt påhejad av blivande maken!!! Aldrig något bråk här inte!! Jag förstår visst att man vill ha en riktigt prinsessdag på sitt bröllop. Men vi har inte råd med det helt enkelt... Detta är mitt sätt att få det finaste bröllop jag kan för minsta pengarna..
    KRAM

• Fanny och Theos mamma

SaraPayam!!!!

Herregud vad kul! det är ju MIN klänning du har köpt. Jag älskar den!!! Ett tips är att köpa en riktigt stor underkjol till den, då ser den verkligen ut som en prinsessdröm!
    Det jag var mest orolig för är att klänningsbilderna var utlagda på så extremt smala modeller, själv är jag en strl 44.
    Draperingen över magen suger in ett par kg direkt!!!

• SaraPayam

Hahaha vad roligt :) Jag har köpt min i 38-40 eftersom jag räknar med att gå ner 10 kg tills dess :) Men jag har provat den...den är så fin...men tajt just nu ;) Vad har du köpt för underkjol till? Det är mitt största bekymmer just nu... ;)
    Ja men visst är den en dröm, hur vacker som helst :)

• Lavendelblomma

ehh...alla har ju olika jobb, besparingar, arv, fonder, gåvor, bidrag osv.
    Dessutom betalar de flesta ju lite efterhand. Jag hade aldrig haft råd med ett 150 000 bröllop, 30-50 000 är alldelels tillräckligt (svårt) att få ihop till :)

• MilosMamma

Fanny och Theos mamma skrev 2008-07-24 16:23:46 följande:

SaraPayam!!!!Herregud vad kul! det är ju MIN klänning du har köpt. Jag älskar den!!! Ett tips är att köpa en riktigt stor underkjol till den, då ser den verkligen ut som en prinsessdröm!Det jag var mest orolig för är att klänningsbilderna var utlagda på så extremt smala modeller, själv är jag en strl 44.Draperingen över magen suger in ett par kg direkt!!!
    ÅÅÅÅHHHHHHH va fan den klänningen var, vad heter den?
  • Lavendelblomma

Hur kan man lägga 7000 på en månad när man studerar?
    Sen om din m2b kan lägga 10 000 i mån betyder ju att han är höginkomsttagare.
    Ingen kritik (förlåt om det låter så) men ni kan ju lägga undan betydligt mer än vad många andra skulle klara av. Så man kan nog inte säga "vill man så går det", alla har olika förutsättningar.

SaraPayam skrev 2008-07-24 09:05:17 följande:
    Tooticki: 3000 x 12 = 36 000 kr så det förklarar ju inte hur ni kommer upp i 250 000 kr.Jag skrev aldrig att vi inte kommer upp i det, utan att vi kommer att göra det enligt våra beräkningar, med tanke på att vi ha sparat sen tidigare. 3000, Det är vad JAG sparar MINST varje månad, så som denna månaden har jag sparat 7 000. Min m2b lägger ca 10000 på sparkontot varje månade så vi kommer lätt upp till det sparandet!
  • Fanny och Theos mamma

Hej!
    Jag köpte strl 44 eller det kan vara 42 också eftersom jag provade hemma hos säljaren och tog den som satt bäst. Jag har också tänkt att gå ner 10 kg till bröllopet och har redan loosat tre kg sedan jag köpte den. Friskt vågat att köpa en i mindre storlek!! Själv har jag dålig karaktär och vågar inte..
    Det som är bra med den här klänningen är att man kan justera ganska många cm iom snörningen i ryggen. Sedan är min mamma duktig på att sy och lyckas jag att gå ner i vikt struntar jag i om jag behöver sy in den, det är värt varje krona i såfall:)
    Jag har köpt min underkjol på hör och häpna: TRADERA 430 kr kostade den och jag kollade noga på säljarens omdömen innnan. Den är värd varje krona, jag lovar. Vet inte om säljaren har några ute just nu men brukar lägga ut nya underkjolar regelbundet

Svar på tråden Hur får man ihop 150.000?