• IdaÄlskarLennart

1000kr på kort tid. Hjälp?

Detta hör nog kanske inte hit egentligen, men behöver ändå eran hjälp eller kanske ska man säga erat tycke.

Grannen kom över till oss för ett par dagar sedan och sa att dom vet att vi länge letat efter en hund. Men etersom att jag är allergisk så har det varit svårt. Under en månads tid så har dom haft en liten söt blandis tik hos dom för att den riktiga ägaren inte haft möjlighet att ha hunden och hon hade tydlogen försökt sälja den via blocket.se för 4000kr men ingen hade nappat. Så grannen frågade om vi ville ta hunden på prov ett tag för att se så min allergi funkade med den (vilket den gjort) och om de funkade så skulle inte pengara vara viktiga utan då fick vi helt enkelt ta hon. Men nu vill ägaren tydligen ha 2000kr för hunden vilket inte är direkt en stor summa med take på att den bara är 7 månader, världens lugnaste och hur underbar som helst. Jag har älskat den från första stund. Enda problemet är att vi är utan pengar tills efter bröllopet för att vi fortfarande har utgifter dit men hon vill ha pengar nu, innan bröllopet. 1000kr innan de andra efter. hur ska jag göra.. jag vill ju ha hunden ! ge mig förslag ! vill få ihop 1000kr ! ??

• Svar på tråden 1000kr på kort tid. Hjälp?
  • stinakina

Jag har inte läst alla inlägg, men "lägger mig i " ändå!

Jag har en Chinese Crested Powder puff ( en champion btw)
    Han är ilsken mot andra hundar, pinkar revir inne om nätterna, ylar för full hals om han blir lämnad ensam(men jag fullkomligt älskar honom ändå)....en puff kostar för övrigt runt 14000:-

Nu sprang vi på en liten korsning, pappan är amerikansk staffordshireterrier/engelsk staffordshire terrier.
    Mamman är wachtel/gråhund....Skaplig blandning va? vi betalade 3500:- för henne!

Vi älskar detta yrväder, hon ser ut som en större variant av Jack Russel...(folk frågar tom om det är en JR blandning)
    Hon är lugn och fin, numera rumsren (hon är 6 månader nu)Go och härlig på alla vis...

Men hundar kostar pengar, inte bara i inköp, de äter enorma mängder mat, de ska vaccineras,avmaskas,veterinär besök är kostsamma, även om man har försäkring, man får ju betala kostnaden till veterinären direkt, sen dröjer ju det innan man får ersättning från försäkringsbolaget.

Så jag funderar som så, har man kämpigt att få ihop till inköp, då bör man kanske tänka över om man har råd at hålla sig med hund senare? de lever iallafall i 10-15 år!!

• jizz

stinakina: Ts har redan tänkt på detta som du kan läsa i tidigare inlägg om du vill. Ts menade inte att dom har en dålig ekonomi annars utan bara nu precis innan bröllopet (vilket jag antar att de flesta här inne kan förstå ). Det fattades alltså bara 1000:- vilket nu är ordnat och betalt.

• stinakina

Vi har också en(stram) budget att hålla oss till, vad det gäller bröllopet, men vi hade ändå 3500 att köpa vår hund för mitt i all planering....

jag ifrågarsätter inte "idaälskarlennart" (hon har säkert tänk över detta både en och två gånger) utan i största allmänhet, det blir en massa utgifter man inte räknar med när man skaffar husdjur, hund som katt.
    Vår katt hade en inflammation i tassen, vi blev tvugna att fara iväg med honom en lördag för att få såret öppnat, rengjort, dränering sattes in och han sövdes..
    Det gick på 2500:- kontant på plats..
    Vi fick ca 1000:- tillbaka efter drygt två månader från försäkringsbolaget (självrisken ligger på ca 1500)

Det jag menar är att man måste även ha en "budget" för djuren...

• jizz

Givetvis kan vad som helst hända men som hon skriver så har hon med detta i sina beräkningarna För visst är det så att djur kostar!

• IdaÄlskarLennart

råd med inköp och råd att äga är två skillda saker. Det kanske fanns en aledning att jag inte hade råd att betala henne just för tillfället.. det finns en anledninge till det. Men de är löst nu och naturligtvis har jag råd att äga henne. Jag har räknat och räknat. Ja, jag har råd. Men vi ska faktiskt gifta oss om 37 dagar och de med hunden kom välldigt plöttsligt. Men jag fixade så jag hade råd med henne. att äga henne kommer jag ha råd med. De var bara just dessa dagar som var svårt med ekonomi. Men vem har inte en svacka i budgeten någon gång oavsett om man äger hund eller inte?

stinakina skrev 2008-07-09 09:37:45 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg, men "lägger mig i " ändå!Jag har en Chinese Crested Powder puff ( en champion btw)Han är ilsken mot andra hundar, pinkar revir inne om nätterna, ylar för full hals om han blir lämnad ensam(men jag fullkomligt älskar honom ändå)....en puff kostar för övrigt runt 14000:-Nu sprang vi på en liten korsning, pappan är amerikansk staffordshireterrier/engelsk staffordshire terrier.Mamman är wachtel/gråhund....Skaplig blandning va? vi betalade 3500:- för henne!Vi älskar detta yrväder, hon ser ut som en större variant av Jack Russel...(folk frågar tom om det är en JR blandning)Hon är lugn och fin, numera rumsren (hon är 6 månader nu)Go och härlig på alla vis...Men hundar kostar pengar, inte bara i inköp, de äter enorma mängder mat, de ska vaccineras,avmaskas,veterinär besök är kostsamma, även om man har försäkring, man får ju betala kostnaden till veterinären direkt, sen dröjer ju det innan man får ersättning från försäkringsbolaget.Så jag funderar som så, har man kämpigt att få ihop till inköp, då bör man kanske tänka över om man har råd at hålla sig med hund senare? de lever iallafall i 10-15 år!!
  • IdaÄlskarLennart

Jag förstr din tanke, men sånt räknar man med om man saffar djur !

stinakina skrev 2008-07-09 10:56:46 följande:
    Vi har också en(stram) budget att hålla oss till, vad det gäller bröllopet, men vi hade ändå 3500 att köpa vår hund för mitt i all planering....jag ifrågarsätter inte "idaälskarlennart" (hon har säkert tänk över detta både en och två gånger) utan i största allmänhet, det blir en massa utgifter man inte räknar med när man skaffar husdjur, hund som katt.Vår katt hade en inflammation i tassen, vi blev tvugna att fara iväg med honom en lördag för att få såret öppnat, rengjort, dränering sattes in och han sövdes..Det gick på 2500:- kontant på plats..Vi fick ca 1000:- tillbaka efter drygt två månader från försäkringsbolaget (självrisken ligger på ca 1500)Det jag menar är att man måste även ha en "budget" för djuren...
  • IdaÄlskarLennart

En tills ak till er alla föresten. Förra ägaren till hunden trodde ju att hon var sju månader tills de i papperna visade sig att hon är 6 månader och 3 dagar idag =)

Nu står hunden på mig och hon är min. Det märks att hon älskar mig lika mycket somk jag älskar henne.

• IdaÄlskarLennart

Nu finns bild på min älskade vovvsing i galleriet. kika gärna

• IdaÄlskarLennart

tack.. Jag älskar henne.

jizz skrev 2008-07-10 22:44:50 följande:
    Jättefin vovve! Lycka till nu.
  • Kärlek ger näring åt själen

Naaawww *smälte direkt*

Jag har inte läst hela tråden men Jag tror lite på att det var meningen att ni skulle ha den eftersom en sådan sötsak inte blivit såld tidigare och ni fått "tänka om" för att ha råd med henne så var det absolut meningen

GRATTIS säger jag till er lilla sötsak.. *som smälte mitt hjärta och garanterat gör hål i tänderna med *

Lycka till!!

Angående diskussionen om att djur kostar pengar så är mitt svar:

Man hittar alltid pengar när djuret är sjukt. När min fd iller var sjuk (en omplacering som hade fått en svansskada i det förra hemmet) och vartvungen att åka till vetrinären ett flertal gånger pga infektioner m m o då hade jag inte världens bästa ekonomi men på något sätt så såg jag till att det ordnades med allt. Jag levde helt enkelt snålare. Och jag tror att de som verkligen är seriösa i sitt djurägande/omhändertagande gör allt för sina djur. Tyvärr finns det ju många som inte är de. Men det är en annan diskussion

• IdaÄlskarLennart

för er som nu vill ha lite mer information om min hund. hur är den och så vidare.

Hunden är som sagt 6 månader gammal. Det är en jack russel blandad med "ingen aning". då mammam till min hund är en jack russel från spanien. En spansk gatuhund så vet ingen vem pappan är för att när mamma till min hund kom till sverige så var de ingen som visste att hon gick med valpar.

Min hund, Tindra är den fjäde valpen i kullen vilket ör mitt turnummer ;) Hon ser precis ut som en jackrussel men är i psyket som ngot annat. En jack russel brukar i normala fall vara en väldigt skällig hund och väldigt ivrig och studdsig. Men min hund skäller aldrig. är väldens lugnaste och roar sig själv hur bra som helst.

Jag kan utan problem ha henne lös utan att hon springer någonstanns och hon skulle inte göra en sluga förnär. Inte ens om det kommer en annan hund så springer hon till den elle drar i kopplet och om hon mot förmodan skulle börja springa så stannar hon när jag ber henne.

Hon lyssnar bra till sitt namn och älskar att pussas och gosa och hon sitter på riktigt i soffan och kollar TV och är mer inne i en film än någon annan som tittar. Det händer ibland att hon piper till om någon är lessen eller så på TV. haha

Hon är smart min lilla tös. När man stoppat kompostgaller för dörren och sitter ute på alltan i värmen men vill att hon ska vara inne så sätter hon ut nosen genom gallret och lyfter gallret och kutar sedan under. Smart vovve. Men men, alltid finns de lösningar på det.

Hon är en ren naturbegåvning i agillity och hoppar över ett hinder på mer än en meter högt. och är hur lättlärd som helst. på tredje föröket unde hon vacker tass och på 5 försöket kunde hon rulla runt.

Det enda neggativa med min sessa är att hon inte tycker om att vara ensam men det har redan börjat vänjas. jag går hem ifrån i fem minuet och kommer sedan hem och har som plan att öka tiden allt eftersom och mina fem minutrar hemifrån funkar helt problem fritt nu. så det ska gå å vänja henne. jag är helt övertygad.

Hon älskar barn och leker gärna med dom och hon nafsar aldrig efter saker från händerna på folk, speciellt inte på barn. Hon är såååååå underbar !

• IdaÄlskarLennart

tack för det sötaste svaret på denna tråden! så sööt du är. men visst är hon underbar ! ovanför hä så kan du läsa om min sötsak !

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-11 01:13:41 följande:

Naaawww *smälte direkt* Jag har inte läst hela tråden men Jag tror lite på att det var meningen att ni skulle ha den eftersom en sådan sötsak inte blivit såld tidigare och ni fått "tänka om" för att ha råd med henne så var det absolut meningen GRATTIS säger jag till er lilla sötsak.. *som smälte mitt hjärta och garanterat gör hål i tänderna med *Lycka till!!

hehe Jasså? O ändå så sa jag bara vad jag tyckte hihi
    Det kan jag tänka mig Hon verkar vara en riktig gosig tös

Hihi Men att hon är lättlärd är toppen Försök att träna agillity med henne för oftast är jr duktiga på det
    jag har haft en Jr men han hata verkligen att göra det *S*

Han var också mkt social och hatade att vara ensam. Men det är bra att du försöker vänja henne redan nu

IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-11 01:17:54 följande:
    tack för det sötaste svaret på denna tråden! så sööt du är. men visst är hon underbar ! ovanför hä så kan du läsa om min sötsak ! Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-11 01:13:41 följande:
  • IdaÄlskarLennart

ja, jag ska träna agillyti med henne med får egentligen inte göra det föens dom är ett år gammla, men jag försöker nu för full hals att tjuvstarta lite hemma ;)

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-11 01:20:05 följande:

hehe Jasså? O ändå så sa jag bara vad jag tyckte hihi Det kan jag tänka mig Hon verkar vara en riktig gosig tös Hihi Men att hon är lättlärd är toppen Försök att träna agillity med henne för oftast är jr duktiga på det jag har haft en Jr men han hata verkligen att göra det *S*Han var också mkt social och hatade att vara ensam. Men det är bra att du försöker vänja henne redan nu

Hehehe Aha men du kan ju träna henne lite hemma som du gör Eftersom hon finner det kul så är det bara att köra på hihi

IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-11 01:21:57 följande:
    ja, jag ska träna agillyti med henne med får egentligen inte göra det föens dom är ett år gammla, men jag försöker nu för full hals att tjuvstarta lite hemma ;)Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-11 01:20:05 följande:
Svar på tråden 1000kr på kort tid. Hjälp?