• IdaÄlskarLennart

1000kr på kort tid. Hjälp?

Detta hör nog kanske inte hit egentligen, men behöver ändå eran hjälp eller kanske ska man säga erat tycke.

Grannen kom över till oss för ett par dagar sedan och sa att dom vet att vi länge letat efter en hund. Men etersom att jag är allergisk så har det varit svårt. Under en månads tid så har dom haft en liten söt blandis tik hos dom för att den riktiga ägaren inte haft möjlighet att ha hunden och hon hade tydlogen försökt sälja den via blocket.se för 4000kr men ingen hade nappat. Så grannen frågade om vi ville ta hunden på prov ett tag för att se så min allergi funkade med den (vilket den gjort) och om de funkade så skulle inte pengara vara viktiga utan då fick vi helt enkelt ta hon. Men nu vill ägaren tydligen ha 2000kr för hunden vilket inte är direkt en stor summa med take på att den bara är 7 månader, världens lugnaste och hur underbar som helst. Jag har älskat den från första stund. Enda problemet är att vi är utan pengar tills efter bröllopet för att vi fortfarande har utgifter dit men hon vill ha pengar nu, innan bröllopet. 1000kr innan de andra efter. hur ska jag göra.. jag vill ju ha hunden ! ge mig förslag ! vill få ihop 1000kr ! ??

• Svar på tråden 1000kr på kort tid. Hjälp?
  • IdaÄlskarLennart

men du har rätt. kanske är den inte väd de, men för mig är den det. Hon skulle ju ha 4000kr först men sänkte det till 2000kr

• IdaÄlskarLennart

ett annat poblem är att hon lovat den till en annan tjej men eftersom att våra grannar pratat så gått om oss så säljer hon den hällre till oss så hon vet att den får det bra, men om vi betalar för lite s kanske den säljs till någon annan =( så 2000kr är jag villig att ge. =)

• Tooticki

Det är så svårt att föra denna typ av resonemang, å ena sidan tycker man att hunden är värd hur mycket som helst för man älskar den och ser den som en familjemedlem, samtidigt ska man ha i åtanke att många blandrasuppfödare ser ett tillfälle att tjäna pengar. Det är därför jag är så anti blandrasavel och bara har renrasiga hundar själv, då vet man hur bakgrunden ser ut och kan granska uppfödaren ganska rejält.

Jag vet att det låter hårt men, det finns andra hundar. Kanske ska ni säga till henne att ni inte är beredda att betala 2000 kr för tiken, om hon vill ta tillbaka henne då så får hon göra det. I så fall kan ni skaffa en annan hund när ekonomin finns och ni får ett kontakt på köpet.

• IdaÄlskarLennart

den här har inte avlat blandras med vilja utan det bara blev så helt appropå ingenting för att tydligen så hade hennes tik valpar i magen när hon köpte den bara det att ingen visste det.

Men jag är helt inne på att ha denna tik jag ska så småning om skaffa mig en till. En renrasig Cotton de tulear också =)

Tooticki skrev 2008-07-08 11:12:22 följande:
    Det är så svårt att föra denna typ av resonemang, å ena sidan tycker man att hunden är värd hur mycket som helst för man älskar den och ser den som en familjemedlem, samtidigt ska man ha i åtanke att många blandrasuppfödare ser ett tillfälle att tjäna pengar. Det är därför jag är så anti blandrasavel och bara har renrasiga hundar själv, då vet man hur bakgrunden ser ut och kan granska uppfödaren ganska rejält. Jag vet att det låter hårt men, det finns andra hundar. Kanske ska ni säga till henne att ni inte är beredda att betala 2000 kr för tiken, om hon vill ta tillbaka henne då så får hon göra det. I så fall kan ni skaffa en annan hund när ekonomin finns och ni får ett kontakt på köpet.
  • Tooticki

Så mamman är också en omplacering? Som såldes efter en tjuvparning? Utan att säljarna informerade om det? Vad är det för raser?

• bruden08

Kan du inte be dina föräldra om ett lån?

• IdaÄlskarLennart

jag har ingen kontakt med min pappa och min mamma lever på skuldsaneing och måste köpa nya saker till sig själv eftersom att hon flyttar den 1 augusti.

bruden08 skrev 2008-07-08 11:19:11 följande:
    Kan du inte be dina föräldra om ett lån?
  • IdaÄlskarLennart

kanske kan föröka få den lite billigare ? hmm...

Mamman till hunden är en föredetta "spansk gatuhund" som helt oväntat hade valpar i magen.

Men mamman är en renrasig jack russel hund enda problemet är att dom ju inte vet vem pappan är så vad den är blandad med det vet man inte, så de kan lika gärna vara en renrasig jackrusel, de vet man ju inte.

vill du surra på msn istället så kan du få se bild på lill-sessan =)

Tooticki skrev 2008-07-08 11:18:00 följande:
    Så mamman är också en omplacering? Som såldes efter en tjuvparning? Utan att säljarna informerade om det? Vad är det för raser?
  • IdaÄlskarLennart

Hon är chipad-vaccsinerad-försäkrad
    i Agria

• Tooticki

Hmm, vad jag vet så är de väldigt noga när de väljer vilka de placerar gatuhundar hos. Du kanske ska ringa organisationen som placerade mamman hos henne och berätta att hon vill ha pengar för valpen?

Svar på tråden 1000kr på kort tid. Hjälp?