• IdaÄlskarLennart

1000kr på kort tid. Hjälp?

Detta hör nog kanske inte hit egentligen, men behöver ändå eran hjälp eller kanske ska man säga erat tycke.

Grannen kom över till oss för ett par dagar sedan och sa att dom vet att vi länge letat efter en hund. Men etersom att jag är allergisk så har det varit svårt. Under en månads tid så har dom haft en liten söt blandis tik hos dom för att den riktiga ägaren inte haft möjlighet att ha hunden och hon hade tydlogen försökt sälja den via blocket.se för 4000kr men ingen hade nappat. Så grannen frågade om vi ville ta hunden på prov ett tag för att se så min allergi funkade med den (vilket den gjort) och om de funkade så skulle inte pengara vara viktiga utan då fick vi helt enkelt ta hon. Men nu vill ägaren tydligen ha 2000kr för hunden vilket inte är direkt en stor summa med take på att den bara är 7 månader, världens lugnaste och hur underbar som helst. Jag har älskat den från första stund. Enda problemet är att vi är utan pengar tills efter bröllopet för att vi fortfarande har utgifter dit men hon vill ha pengar nu, innan bröllopet. 1000kr innan de andra efter. hur ska jag göra.. jag vill ju ha hunden ! ge mig förslag ! vill få ihop 1000kr ! ??

• Svar på tråden 1000kr på kort tid. Hjälp?
  • IdaÄlskarLennart

så noga tvivlqar jag att dom kan vara med tanke på att en kompis kompis fått en sån gatuhund. hon är verkligen usel på att ta hand om andra.. hon kan inte ens ta hand om sig jälv ;P men men ..

Jag vill då verkligen ha denna hund så vi får väll se vad som sker.

• skille

Blandingsraser skal ikke koste mye, og når man ikke hvem hvem faren er er 2000 for dyrt, godt mulig at hun ikke får solgt den for 2000 på blocket, da man ikke kan dokumentere hvem faren er.... Jeg ikke hvordan kjøpt og salg av hunder i sverige foregår, men i norge ville man ikek fått 2000 om man ikke var veldig heldig... Får ikke eieren solgt hunden blir den enten avlivet, og det koster penger, eller så må hun beholde den selv... 1000 kr er bedre enn ingen ting for en valp uten stamtavle..

• EnaOline

jag har nu inte läst tråden, men jag har en blandis (golden/labrador) han kostade 4000 och dessutom är världens absolut underbaraste och mest lydiga hund jag mött på! Om ni älskar hunden så köp den tycker jag, det betyder inte att en renrasig hund innebär inga problem, vi har en renrasig och ska avliva, för han har varit ett problem sedan han var valp, aggressionsproblem, inte rumsren, skäller osv osv...

• EnaOline

så var det med flera av den kullen... så renrasig behöver inte betyda att det är det bästa? konstiga argument tycker jag. fråga om ni kan betala tusen nu och tusen efter bröllopet?

• IdaÄlskarLennart

det är det vi ska, men jag har inte dom tusen nu :S så jag vet inte vad som händer !

• EnaOline

det kommer nog gå bra, förklara att ni verkligen älskar hunden, att hunden trivs hos er och kommer att få det bra hos er, men ni ska gifta er och har inte ekonomin till att betala hunden nu, men ni kan betala hälften kanske? det borde de väl förstå. Jag hade hellre som säljare gjort så och vetat att hunden har det bra än sålt den till någon helt okänd... lycka till!

• IdaÄlskarLennart

Jag har pratat med den nuvarande ägaren igår kväll och sagt att jag gärna vill träffa henne och prata om detta. Jag vill att hon ska komma till oss och se hur hunden trivs och se hur vi bor och så vidare för att de känns ärligare så. Så hon kommer hem till oss idag.

• jizz
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-08 12:28:30 följande:
    det är det vi ska, men jag har inte dom tusen nu :S så jag vet inte vad som händer !
    Tänk efter lite, inget du kan sälja eller någon du kan låna av? Något som ligger längst in i garderoben som kan vara värt en del? När måste du bestämma dig och betala ägaren?
    Tycker inte du ska gå miste om en hund som du tål och verkligen gillar! Det är inte varje dag man stöter på sånna om man är riktigt allergisk.
    Jag måste nog också hålla med EnaOline om att renrashundar inte är = 100% felfria. Det finns ju inga garantier i livet menar jag
  • Rebellen75

jag förstår att du blivit kär i hunden. Men det jag tänker på är om ni inte har råd med 1000kr nu. Hur ska ni då ha råd till försäkring, mat osv? Tänk om det händer något akut och ni måste ta den till vetrinär och det kostar ju pengar.

Hoppas ni får råd på något sätt. Ni kanske kan dra ner något på er budget till bröllopet? Lycka till

• IdaÄlskarLennart

mat har jag redan köpt, koppel och en leksak med ;) eftersom att den bott här ett tag nu. Försäkringen kostar 1500kr per år och betalas i kvartalet och därför kommer första räkningen efter bröllopet. Så allting är klart förutom 1000kr till henne nu innan denna månads slut. helst så fort som möjligt.. typ nu eller så ! =)

Svar på tråden 1000kr på kort tid. Hjälp?