• trampetroll

Varför skulle jag byta efternamn?

Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?
    Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?

• Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?
  • Marsaphir Marlean

Vi tog min mammas släktnamn, så vi behåller båda våra initialer men ingen behåller namnet.

• Sajja09

Ja jag har då verkligen ställt till det...

Skickade in namnpapprerna förra veckan och nu är det nästan så att jag ångrar mig.

Jag har ett ovanligt efternamn som jag absolut vill behålla, våra barn har också mitt efternamn.Men så funderarde jag på att det vore ju fint om jag tog min blivandes namn som mellannamn.

Sagt och gjort. Sen slog det mig:Då vill jag ju självklart att våra barn också ska bära sin pappas namn som mellannamn så vi alla på något sätt heter lika(hänger ni med...)? Problemet är att mina barn kommer att mörda mig när de blir myndiga.Grejen är den att de har FYRA namn, FEM med efternamnet(så går det när vi inte kunde komma överens)
    Skulle vi då också ge dem pappans efternamn som mellannamn så får de SEX namn....PUH.
    Man skulle kunna tro att de är kungliga...

En lösningen är förstås att ta bort mitt efternanm för dem och ge dem pappans men det vill jag helst inte eftersom mitt är så ovanligt och fint.

Vilket i-lands problem va?

• hungran79

Jag ska behålla mitt efternamn, vill inte byta.

• Marsaphir Marlean

Sajja09 min spontana reaktion blir "stackars barn!" Är det inte dags att komma överrens om ETT namn nu?

• T3ZZ

sajja09:
    men använder ni mellan namnen? ja tror ja aldrig har använt mitt mellannamn förutom i passet. sen så tycker barnen att d inte passar i myndig ålder att ha 5 namn så e d ju upptill dom att ta bort, lägga till, byta eller va dom vill.

• T3ZZ

sajja09:
    men använder ni mellan namnen? ja tror ja aldrig har använt mitt mellannamn förutom i passet. sen så tycker barnen att d inte passar i myndig ålder att ha 5 namn så e d ju upptill dom att ta bort, lägga till, byta eller va dom vill.

• AnnaochHenrik

Faktum är att förvånansvärt få i vår bekantskapskrets förutsätter att det är jag som ska byta, glädjande nog. Många frågar "hur gör ni med namn, vem byter" vilket jag tycker känns kanon! nu blir det dessutom karlsloken som byter och inte jag, så frågan är berättigad...

• TrulyInLove

Jag byter inte för är sista i Sverige med mitt efternamn och försvinner det försvinner efternamnet.

• Sajja09

Marsaphir Marlean skrev 2008-07-06 00:07:15 följande:

Sajja09 min spontana reaktion blir "stackars barn!" Är det inte dags att komma överrens om ETT namn nu?
    Hur menar du då? Menar du efternamnet då eller?
  • Sajja09
    T3ZZ skrev 2008-07-06 07:39:47 följande:
    sajja09:men använder ni mellan namnen? ja tror ja aldrig har använt mitt mellannamn förutom i passet. sen så tycker barnen att d inte passar i myndig ålder att ha 5 namn så e d ju upptill dom att ta bort, lägga till, byta eller va dom vill.
    NEj vi använder aldrig mellannamnen, bara tilltalsnamnet.Så det är ju egentligen bara vid kontakt med myndigheter och liknade som de måste skriva ALLA namn.Som det är nu så kommer de använda sinn förnamn och sen båda våra efternamn varav ett som då blir ett mellannamn.ALltså typ: PELLE OLSSON-KARLSSON

Jaja vi får väl se hur det blir.....
  • feministbrud

Det är väligt lätt att säga att det är självklart med ett gemensamt namn när man är överens om vilket det ska vara. För mig var det också självklart med ett gemensamt namn, men jag fick ge mig. Hellre olika namn än Ericson. Hade du resonerat likadant om ditt namn var finare och han vägrade att byta?

Sommargrönt skrev 2008-07-04 13:57:00 följande:
    För mig är det självklart att vi ska ha samma efternamn när vi gifter oss. Det har jag längtat efter jättelänge! Däremot så ser jag det inte som självklart att jag skulle ta hans. Nu har jag ett vanligt namn som jag inte ens gillar för min mamma heter en annan sak och pappa som namnet är efter har jag dålig kontakt med. Och min blivande har ett ovanligt, vackert namn som jag gärna tar. Hade det varit tvärtom hade han fått byta.
  • Sommargrönt

Hoppsan. Jag beskrev min situation precis som alla andra gjort och hur vi resonerade. Varför ska vi spekulera om hur det hade varit om det hade varit annorlunda? Vi kan samtala och lösa det mesta. Om jag tyckt om mitt namn och inte hade velat byta bort det så hade jag aldrig behövt "ge mig". Om han skulle känna så hade jag aldrig bett honom "ge sig". Då hade vi fått ha kvar båda. Men nu är den inte det och därför är det självklart för oss att ha gemensamt namn och vi längtar jättemycket! Förresten så hade min blivande inte vägrat byta namn om han hetat t ex Ericson, ingen av oss är traditionella eller personligt fästa vid våra efternamn. Vi tog det som var ovanligast och finast.

feministbrud skrev 2008-07-08 13:22:28 följande:
    Det är väligt lätt att säga att det är självklart med ett gemensamt namn när man är överens om vilket det ska vara. För mig var det också självklart med ett gemensamt namn, men jag fick ge mig. Hellre olika namn än Ericson. Hade du resonerat likadant om ditt namn var finare och han vägrade att byta?
  • feministbrud

Ok, då förstår jag. Jag tyckte att det lät som att du tyckte att det var självklart att alla borde göra så. Jag vill heta samma sak, men min blivande tycker inte att det är viktgit. För honom är det viktigt att heta Ericson.

Sommargrönt skrev 2008-07-08 13:28:46 följande:
    Hoppsan. Jag beskrev min situation precis som alla andra gjort och hur vi resonerade. Varför ska vi spekulera om hur det hade varit om det hade varit annorlunda? Vi kan samtala och lösa det mesta. Om jag tyckt om mitt namn och inte hade velat byta bort det så hade jag aldrig behövt "ge mig". Om han skulle känna så hade jag aldrig bett honom "ge sig". Då hade vi fått ha kvar båda. Men nu är den inte det och därför är det självklart för oss att ha gemensamt namn och vi längtar jättemycket! Förresten så hade min blivande inte vägrat byta namn om han hetat t ex Ericson, ingen av oss är traditionella eller personligt fästa vid våra efternamn. Vi tog det som var ovanligast och finast.
  • Sommargrönt

Det viktigaste är väl att man försöker förstå varandra och kompromissar där det går. Om din blivande inte hade tyckt att det var jätteviktigt att heta Ericson hade han säkert bytt. Jag tycker det är viktigt i en relation att inte kompromissa så att någon måste ge upp saker som känns oerhört viktiga för dem. Då är det bättre att hitta en annan lösning. Jag avundas inte det minsta de som verkligen vill ha samma efternamn men inte kan komma överens om vilket. Eller de som älskar varandra och vill gifta sig men som verkligen har helt olika syn på hur vigsel och festligheter ska gå till. Vi har tyckt lika om alla stora, principiella saker och det tackar jag verkligen för!

feministbrud skrev 2008-07-08 13:32:17 följande:
    Ok, då förstår jag. Jag tyckte att det lät som att du tyckte att det var självklart att alla borde göra så. Jag vill heta samma sak, men min blivande tycker inte att det är viktgit. För honom är det viktigt att heta Ericson.
  • Marsaphir Marlean

Sajja09 Ja självklart menar jag med namnen. :) Tro inget annat. Är det inte du och din man som ska ha en familj nu? Och ska inte barnen tillhöra den?

• Sajja09

Marsaphir Marlean skrev 2008-07-09 11:18:07 följande:

Sajja09 Ja självklart menar jag med namnen. :) Tro inget annat. Är det inte du och din man som ska ha en familj nu? Och ska inte barnen tillhöra den?
    Jomen herregud det är väl klart.Men för det ger jag inte upp mitt efternamn samtidigt som jag vill bära min blivandes namn.Mina barn heter nu mitt efternamn och dilemmat var att om jag tar makens efternamn i mellannamn så ska barnen självklart ha det också, men då blir det för många namn känns det som.

En annan lösning är att jag tar bort mitt efternamn för dem och ger dem pappans MEN då kommer inte mitt efternamn föras vidare, vilket känns väldigt viktigt för mig.
    Och barnen hör väl till familjen oavsett eller hur?Det är som att säga att de inte tillhör min släkt om de inte har mitt efternamn och så är det ju inte.
  • mammajs

Vi tar mitt efternamn, jag har ett väldigt ovanligt efternamn medan min sambo har ett vanligt -son namn. Han har vetat från början att jag vägrar byta efternamn och han väljer därför att ta mitt.

Ni kanske kan ta ett släktnamn annars?

• humlan14

Vi bytte båda två. Vi tog ett släktnamn

• MickeK

Hmmm... what's the fuzz about? ;)
    Nu är jag skild, men när jag gifte mig för snart 10 år sedan så var det självklart för mig att ta brudens efternamn då jag själv hade ett tråkigt och väldigt vanligt son-namn och hennes namn fanns bara i hennes släkt med 6 personer. Det enda som jag tycker var jobbigt var att lära om... svara i telefonen på jobbet, skriva namnteckning etc. Men det var ju bara några veckor som var jobbiga, sen gick det ju bra!
    Jag har fortfarande hennes efternamn trots att vi är skilda sedan några år, går liksom emot att byta tillbaka till ett namn som flera tusen har... Funderar dock på ett gammalt släktnamn.

Vad jag förstår så är brölloppet över nu? Vilket blev valet?

Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?