• eveluscious

Brudar som försöker få barn?

Tänkte höra om det finns någon med brud som försöker få barn? Vi har försökt i tio månader och gifter oss nästa sommar...

• Svar på tråden Brudar som försöker få barn?
  • JohannaTotte

eve: Åhh va bra att du tog tag i det och bokade tid. Kommer nog att gå super bra!:)

Jag tog blodprover idag... nu är det nästa på mensens 2-4 dag. Så nu är det bara att vänta in den man vanligtvis inte vill ha!

zsandora: Lättare sagt än gjort men jag tror det ligger mycket i att försöka släppa tankarna. Men... som sagt väldigt svårt!

Sanfor: Härligt... nu är det bara att sätta igång!

• mrsD

vart e d man ringer för o boka en tid? *undrar*

fast för mig e d nog fråga om o få igång ägglossning osv iofs..

• Juni2009

Jag vill skrika men det är hemlig än så länge....

Jag är med barn igen!!!!

Gissar jag är vecka 6 eller så.

Släkter får veta det om ett par veckor tror jag.
    Sambon har semester snart så vi kan var tillsammans då vi berättar.

• eveluscious

hur länge har du först? Hur länge sen du slutade med piller? Jag valde att gå privat men valde ett ställe som har samma avgifter som landstinget. Ring till din gynmottagning så vet de vart du ska vända dig

mrsD skrev 2008-06-16 17:30:47 följande:
    vart e d man ringer för o boka en tid? *undrar*fast för mig e d nog fråga om o få igång ägglossning osv iofs..
  • BröllopJuli2008
    Juni2009 skrev 2008-06-17 08:37:40 följande:
    Jag vill skrika men det är hemlig än så länge....Jag är med barn igen!!!!Gissar jag är vecka 6 eller så.Släkter får veta det om ett par veckor tror jag.Sambon har semester snart så vi kan var tillsammans då vi berättar.
    Grattis!! Själv är jag i vecka 10+2 idag Läääääängtar till 12 fullgångna veckor!
  • Tjäder

Hej hej!

Här är en till i samma sits. Vi gifter oss 080815 och vi har försökt att få barn i över ett ör. Vi började med utredning i februari och är nästan färdiga. Jag har en titthålsoperation kvar att göra pga att jag inte kunde genomföra spolningen pga smärta. Det beror förmodligen på att det finns en förträngningen eller att livmodern började krampa, dvs värkar som vid en förlossning. Men som sagt, än så länge har dom inte hittat några fel på någon av oss.

Eve, du gjorde helt rätt som har beställt tid! Det är bättre att söka för tidigt än att upptäcka att något är fel efter att ha försökt i flera år för gäves.

Vid första besöket så gjorde dom ett vul på mig och kände på min blivandes klockspel. Sen fick jag ta blodprover på mensdag 3 för att se bla att jag har äl mm. Sambon fick sen lämna spermaprov och efter det var det dags för spolning, som misslyckades..

Lycka till nu alla´med både barn, graviditeter och bröllop!

• eveluscious

Har hört att spolningen i sig kan va en gasnka obehaglig upplevelse men för dig gjorde det alltså ont? Hoppas operationen går bra!
    Ja det känns skönt att ha en tid att se fram emot...reagerade dock på att sköterskan jag pratade med sa "ja ni är ju rätt så unga så..." som att efsm vi va unga kunde vi gott försökt ett tag till på egen hand. Vad ska det spela för roll? Är väl en bra sak? Hellre det än å va 35 och inse att det inte går...

Tjäder skrev 2008-06-17 12:53:07 följande:
    Hej hej! Här är en till i samma sits. Vi gifter oss 080815 och vi har försökt att få barn i över ett ör. Vi började med utredning i februari och är nästan färdiga. Jag har en titthålsoperation kvar att göra pga att jag inte kunde genomföra spolningen pga smärta. Det beror förmodligen på att det finns en förträngningen eller att livmodern började krampa, dvs värkar som vid en förlossning. Men som sagt, än så länge har dom inte hittat några fel på någon av oss. Eve, du gjorde helt rätt som har beställt tid! Det är bättre att söka för tidigt än att upptäcka att något är fel efter att ha försökt i flera år för gäves.Vid första besöket så gjorde dom ett vul på mig och kände på min blivandes klockspel. Sen fick jag ta blodprover på mensdag 3 för att se bla att jag har äl mm. Sambon fick sen lämna spermaprov och efter det var det dags för spolning, som misslyckades.. Lycka till nu alla´med både barn, graviditeter och bröllop!
  • JohannaTotte

Juni2009: Grattis! Va härligt att du är gravid!

• BröllopJuli2008
    eveluscious skrev 2008-06-17 13:16:20 följande:
    Har hört att spolningen i sig kan va en gasnka obehaglig upplevelse men för dig gjorde det alltså ont? Hoppas operationen går bra! Ja det känns skönt att ha en tid att se fram emot...reagerade dock på att sköterskan jag pratade med sa "ja ni är ju rätt så unga så..." som att efsm vi va unga kunde vi gott försökt ett tag till på egen hand. Vad ska det spela för roll? Är väl en bra sak? Hellre det än å va 35 och inse att det inte går...
    Spolningen är rätt obehaglig. Det ingår i en fertilitetsutreding att göra en sådan. De för upp en kateter i livmodern och sprutar in en sorts kontrastvätska. Sedan röntgar de livmodern. Man får själv se på en tv-monitor hur vätskan fördelar sig, en del går till höger äggstock och en annan till vänster. Det ser faktiskt rätt coolt ut . På så sätt ser man om det finns några "hinder" eller blockeringar i vägen för vätskan. Det hela är över på ca 10 minuter.

Det är ju tyvärr så att det är mest kontroller med kvinnan under en fertilitetsutreding. Min m2b behövde bara lämna spermaprov, that was it.

Det är så skönt att ha lämnat det där bakom sig. Men en sak kan jag säga tjejer; resan var lång och stundvis väldigt jobbig men i slutändan är det helt klart värt det!
  • mrsD

eve - Slutade me minpiller i aug förra året, dröjde 5 mån innan första mensen kom. Sen kom den regelbundet i några månader (typ tre) och nu har den inte kommit alls på 2,5 månad..
    vet inte när man ska bli orolig liksom!

• Quicksand

Hej...
    Vi försöker oxå bli gravida... var på kvinnokliniken i måndags (9/6)och fick en spruta som ska sätta igång min ägglossning, på bara några timmar så hade jag ägglossning och vi fick vara väldigt intima de 3 följande dagarna.... Nu har det gått en vecka sedan jag fick sprutan så nu väntar jag bara på att tiden ska gå så att jag får ta ett gravtest!
    Hoppas, inte mensen kommer bara, hoppas inte, för då måste jag gå igenom samma procedur igen!!!

• BröllopJuli2008
    Quicksand skrev 2008-06-17 18:32:50 följande:
    Hej...Vi försöker oxå bli gravida... var på kvinnokliniken i måndags (9/6)och fick en spruta som ska sätta igång min ägglossning, på bara några timmar så hade jag ägglossning och vi fick vara väldigt intima de 3 följande dagarna.... Nu har det gått en vecka sedan jag fick sprutan så nu väntar jag bara på att tiden ska gå så att jag får ta ett gravtest!Hoppas, inte mensen kommer bara, hoppas inte, för då måste jag gå igenom samma procedur igen!!!
    Jag förstår känslan precis, var där du är nu för ett tag sen. Jag fick sprutan en fredag och fick ett + på stickan på måndagen 2 veckor efter Är nu i vecka 10+2

Lycka till!!
  • Quicksand

Åh, vad spännande, men då måste jag bara fråga dig om du hade känningar i äggstockarna nästan på en gång efter ägglossningen?

• BröllopJuli2008
    Quicksand skrev 2008-06-17 18:42:19 följande:
    Åh, vad spännande, men då måste jag bara fråga dig om du hade känningar i äggstockarna nästan på en gång efter ägglossningen?
    Jag svarade i din gästbok
  • eveluscious

Låter ju onekligen skumt...min blev regelbunden med ÄL (antagen) direkt efter pillerstopp. Men de säger att upp till ett år är normalt innan mensen blir normal. SÅ när det gått ett år tycker jag du ska kontakta gyn direkt.

mrsD skrev 2008-06-17 18:27:34 följande:
    eve - Slutade me minpiller i aug förra året, dröjde 5 mån innan första mensen kom. Sen kom den regelbundet i några månader (typ tre) och nu har den inte kommit alls på 2,5 månad.. vet inte när man ska bli orolig liksom!
  • eveluscious

Hoppas det tar sig Men har ni genomgått utredning? och allt e ok med din man?

Quicksand skrev 2008-06-17 18:32:50 följande:
    Hej...Vi försöker oxå bli gravida... var på kvinnokliniken i måndags (9/6)och fick en spruta som ska sätta igång min ägglossning, på bara några timmar så hade jag ägglossning och vi fick vara väldigt intima de 3 följande dagarna.... Nu har det gått en vecka sedan jag fick sprutan så nu väntar jag bara på att tiden ska gå så att jag får ta ett gravtest!Hoppas, inte mensen kommer bara, hoppas inte, för då måste jag gå igenom samma procedur igen!!!
Svar på tråden Brudar som försöker få barn?