• Stardusty

OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?

I och med att det är ett problem med så kallade sommarkatter så vill jag bara passa på att informera inför sommaren om katter och hoppas att folk kan sprida det vidare

* En katt bli runt 15-28 år gammal. Ska du skaffa katt ska du alltså planera ditt liv i samma antal år, dvs. vet du med dig att du ska börja studera, flytta, skaffa barn el. liknande bör du fundera över om det är möjligt att göra det när du har katt.

* En katt klarar sig _inte_ ensam. De behöver regelbundet mat och husrum. Katter är bra jägare visserligen men ett liv i det vilda är inte optimalt för en tamkatt.

* Katten mår inte dåligt av och får inte ont av att bli öronmärkt eller kastrerad. Däremot mår den dåligt av att inte kunna bli identifierad vid ev. bortspringning av den som hittar katten. Dessutom skjuter jägare och viltvårdare omärkta katter som anses vara utan ägare.

* En okasterad katthona kan föda 200 kattungar under sin livslängd. Om denna hona dumpas i det vilda resulterar det i 200 nya vildkatter. Som i sin tur resulterar i nya katter osv.

Summa summarum, en katt kan må vara billig att skaffa sig, men är likväl en levande varelse med samma primära behov som alla djur. Se till att planera ditt liv ordentligt för din nya familjemedlem.
    Kan du mot all förmodan inte behålla din katt kan du vända dig till de katt- och djurhem som finns i landet. T.om. avlivning är ett bättre alternativ än att dumpa din katt i skogen eller på nåt annat ställe.

Och framförallt - skaffa inte en katt för nöjes skull!!!

• Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?
  • Lady o Lufsen

Mina katter är inte ute, som sagt...Vad däremot andra katter känner av mina katter ska jag låta vara osagt

Absolut så ska vi sanera...rätt självklart- men det kostar en del, det är rätt mycket virke och det hade ju mina grannar kunnat bespara oss genom att hålla bättre koll på sina katter.

Kanske ska jag starta en insamling?

Nibla skrev 2008-05-14 10:26:36 följande:
    Brukar det inte vara så att katter kissar där de känner annan kisslukt?Kanske ska sanera din altan?Lady o Lufsen skrev 2008-05-14 10:18:19 följande:
  • Stardusty

Jag förstår verkligen era problem med grannars katter, har själv grannars katter på min tomt som kissar på vår strand m.m. Men vad ska man göra, alltså hur ska kattägare hålla koll på sina utekatter bättre? Det går ju liksom inte att styra en katt, de gör som de vill

• Nibla

Jag är på din linje. Hur i hela friden ska man kunna veta vad ens katt gör. Jag har sett min hankatt leka i grannens rabatt, och då schasat bort honom därifrån och även sagt till grannen att hon ska göra samma om hon inte vill ha honom där.
    Mina katter är för övrigt så "löjliga" att de går in och går på lådan när de har en hel skog utanför.

Stardusty skrev 2008-05-14 10:42:50 följande:
    Jag förstår verkligen era problem med grannars katter, har själv grannars katter på min tomt som kissar på vår strand m.m. Men vad ska man göra, alltså hur ska kattägare hålla koll på sina utekatter bättre? Det går ju liksom inte att styra en katt, de gör som de vill
  • Lady o Lufsen

Ja, vad ska man göra...sålänge den lagen finns så får vi ju alla stå ut- men det är synd för den hjälper ju inte till att ge katterna högre status precis...

Stardusty skrev 2008-05-14 10:42:50 följande:
  • Stardusty

Nej, det är så synd att katter ses som marodörer och att deras status sänks pga ett beteende som återfinns hos alla vilda djur, jag menar hur många rådjur har inte ätit upp våra rabatter och vi har även haft förvirrade fjolårsälgkalvar som kalasat på våra äpplen... Jag försöker också ryta åt mina kattpojkar när de är på någon annans tomt, men för det mesta håller de sig på vår, vi har en 6000 kvadrat tomt så den räcker åt dom haha

• Sommargrönt

Undrar bara lite av nyfikenhet som hundägare varför det är så stränga regler för oss medan katter anses vara vilda djur (och alltså har ägaren inget ansvar då eller?). Verkar lite märkligt, hunden var ju också ett vilddjur från början...Men jag kanske missar något uppenbart?

• Humlan66

Jag förstår ju att det är svårt att styra katten, men när man hyr en lägenhet så lär man ju följa dom regler som finns eller hur ? Här säger reglerna att man ska hålla uppsikt på sin katt och hålla sin hund kopplad mm annars kan man mista sin hyresrätt helt enkelt.Är katten utan halsband får den dessutom fångas in

Egentligen skulle grannen betala nya dynor och blommor som dens katt förstört men det tror jag inte dom vill göra .. men katten ska få springa löst hmm rimmar illa

Jag kastar vatten på dom katter som kommer in här och ska köpa växter som katter inte gillar, men sånt kostar. både tid och pengar

• Lövings

Måste säga att jag håller med..
    Ska man hålla koll på hunden får man hålla koll på katten..

• Sommargrönt

Jag är katträdd så jag gillar inte alls när de springer omkring. De flesta håller ju sig för sig själva men ibland kommer de och ska stryka sig mot benet på mig och då blir jag jätterädd. Samhället tycker att vi ska ha hundar kopplade så att ingen hundrädd ska ta skada, vilket jag förstår. Men varför gör det inget att jag är katträdd då? Jag har blivit biten och riven av katter massor av gånger men aldrig av någon hund...

• Sommargrönt

Humlan66: Tro mig, det är svårt att styra hunden med. :) Haha vad vi har tränat vår lilla kille sen vi fick honom...

• Lövings

Jag läste här i tråden någonstans om att hundar skadar katter.
    Men det finns katter som skadar hundar också.

Flera gånger när jag har gått med min kopplade hund så har katter gjort utfall mot henne. Jag har dock skyddat henne så hon inte blev skadad,
    Men som sagt.
    Kan vara katter som skadar hundar också.

• Sommargrönt

Min hund jagar kattar och skrämmer dem alltså eftersom de inte tycker det är roligt. Det är fel det vet jag och får ha honom kopplad tills beteendet är åtgärdat. Men han gör det inte för att skada, han förstår inte signalerna och tror att den vill leka...

Vår förra hund blev attackerad av katter flera gånger och blev nästan blind en gång. Jag tror inte den katten ville leka. ;)

• snaily

Bra tråd det här! Bra om fler förstår vikten av att kastrera sina katter så att inte en massa oönskade kattungar kommer till världen.

Träffar många kattägare i mitt jobb och jag ser att många älskar sina katter över allt annat och kallar dem sina barn, bebisar el dyl, MEN - av ren obetänksamhet eller i vissa fall snålhet har man inte sina katter veterinärvårdsförsäkrade (en kattförsäkring är förresten inte särskilt dyr). Inte bra om man samtidigt har inställningen att man vill göra ALLT för sina katter. Om katten till exempel blir påkörd och allvarligt skadad eller sjuk på annat vis kan det i värsta fall kosta bortåt 30-50000 kr med en djursjukhusvistelse. Det slutar inte sällan med att man måste avliva katten, av ekonomiska skäl. Det finns många försäkringsbolag och jag gör inte reklam för något speciellt Vissa vill inte försäkra sina djur utan har istället ett speciellt sparkonto där man sätter undan pengar att ha om olyckan skulle vara framme, och det är också ett helt ok alternativ tycker jag.

Ha det bra alla kattälskare, och kattskeptiker oxå!

• Pumpkin

Bra skrivet! En försäkring av något slag (riktig försäkring eller sparkonto) är A och O tycker jag. Våra katter kostar 50kr/månad/katt i försäkring, så det är ju inte direkt så att det känns i plånboken heller

snaily skrev 2008-05-14 20:12:41 följande:
    Bra tråd det här! Bra om fler förstår vikten av att kastrera sina katter så att inte en massa oönskade kattungar kommer till världen. Träffar många kattägare i mitt jobb och jag ser att många älskar sina katter över allt annat och kallar dem sina barn, bebisar el dyl, MEN - av ren obetänksamhet eller i vissa fall snålhet har man inte sina katter veterinärvårdsförsäkrade (en kattförsäkring är förresten inte särskilt dyr). Inte bra om man samtidigt har inställningen att man vill göra ALLT för sina katter. Om katten till exempel blir påkörd och allvarligt skadad eller sjuk på annat vis kan det i värsta fall kosta bortåt 30-50000 kr med en djursjukhusvistelse. Det slutar inte sällan med att man måste avliva katten, av ekonomiska skäl. Det finns många försäkringsbolag och jag gör inte reklam för något speciellt Vissa vill inte försäkra sina djur utan har istället ett speciellt sparkonto där man sätter undan pengar att ha om olyckan skulle vara framme, och det är också ett helt ok alternativ tycker jag.Ha det bra alla kattälskare, och kattskeptiker oxå!
  • Stardusty

Ja en bra försäkring och vaccinering så har man garderat sig! Vi har våra försäkrade i agria, ca en tusenlapp per katt per år, inte så mkt tycker jag,ca 150 kr per månad för båda

Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?