• Stardusty

OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?

I och med att det är ett problem med så kallade sommarkatter så vill jag bara passa på att informera inför sommaren om katter och hoppas att folk kan sprida det vidare

* En katt bli runt 15-28 år gammal. Ska du skaffa katt ska du alltså planera ditt liv i samma antal år, dvs. vet du med dig att du ska börja studera, flytta, skaffa barn el. liknande bör du fundera över om det är möjligt att göra det när du har katt.

* En katt klarar sig _inte_ ensam. De behöver regelbundet mat och husrum. Katter är bra jägare visserligen men ett liv i det vilda är inte optimalt för en tamkatt.

* Katten mår inte dåligt av och får inte ont av att bli öronmärkt eller kastrerad. Däremot mår den dåligt av att inte kunna bli identifierad vid ev. bortspringning av den som hittar katten. Dessutom skjuter jägare och viltvårdare omärkta katter som anses vara utan ägare.

* En okasterad katthona kan föda 200 kattungar under sin livslängd. Om denna hona dumpas i det vilda resulterar det i 200 nya vildkatter. Som i sin tur resulterar i nya katter osv.

Summa summarum, en katt kan må vara billig att skaffa sig, men är likväl en levande varelse med samma primära behov som alla djur. Se till att planera ditt liv ordentligt för din nya familjemedlem.
    Kan du mot all förmodan inte behålla din katt kan du vända dig till de katt- och djurhem som finns i landet. T.om. avlivning är ett bättre alternativ än att dumpa din katt i skogen eller på nåt annat ställe.

Och framförallt - skaffa inte en katt för nöjes skull!!!

• Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?
  • Lady o Lufsen

Mina fyra katter är mina älsklingar och dom är mer bortskämda än mina barn!

Men så kommer dom ju alla från missär, misshandel och plågeri och har därmed rätt till det!!

MYCKET BRA!!!!

• Krystal

Använder Frontline på mina katter också. Nisse var den som brukade ha mest på sig, och det blir ju MÄRKBART skillnad.
    Har inte något sätt märkta av att det skulle vara farligt, ur gosnings-perspektiv.

• Stardusty

Ang. sterilisering och kastrering;
    Mycket riktigt som ni skriver så innebär kastrering på honkatt att äggstockarna plockas ut, en mindre operation alltså.
    Dock tror många att det heter sterilisera när man gör det på honkatter, vilket inte stämmer! Sterilisera innebär nämligen att man reglerar så att honkatten inte kan bli gravid, men hon kommer fortsätta löpa m.m. Så precis som Pumpkin skriver så är det rätt taskigt då instinkten fortfarande finns kvar. Så kastrering är det bästa för både han- och honkatt. Och inget av ingreppen gör ont och inget ger några men för livet, det enda är att honkatten oftast får gå med tratt några dagar för att inte slicka på såret/stygnen efter operationen. Hankatter däremot brukar få "självläkas", där syr man alltså inte alltid ihop paketet igen

• Pumpkin

Precis! Har en av varje - en hona och en hane - och honan sövdes, snittades och syddes ihop och fick gå med tratt i en vecka efteråt. Hanen däremot sydde de inte och ingen tratt behövdes. Den enda likheten dem emellan var tröttheten efter operationen, men den satt ju naturligtvis i längre för honkatten.

Stardusty skrev 2008-05-14 09:19:38 följande:
    Ang. sterilisering och kastrering;Mycket riktigt som ni skriver så innebär kastrering på honkatt att äggstockarna plockas ut, en mindre operation alltså.Dock tror många att det heter sterilisera när man gör det på honkatter, vilket inte stämmer! Sterilisera innebär nämligen att man reglerar så att honkatten inte kan bli gravid, men hon kommer fortsätta löpa m.m. Så precis som Pumpkin skriver så är det rätt taskigt då instinkten fortfarande finns kvar. Så kastrering är det bästa för både han- och honkatt. Och inget av ingreppen gör ont och inget ger några men för livet, det enda är att honkatten oftast får gå med tratt några dagar för att inte slicka på såret/stygnen efter operationen. Hankatter däremot brukar få "självläkas", där syr man alltså inte alltid ihop paketet igen
  • Lövings

Jobbar också som volentär på ett djurhem och det är jättbra att du tog upp ämnet med sommarkatter. STORT problem..
    Ha en bra dag=)

• Aleta

Den finaste katten vi nånsin haft var en räddad sommarkatt. Hur kan folk vara så dumma? Vi pratar fortfarande om denna underbara katt drygt 20 år senare.
    Om de nu måste ha ett djur på sommaren så finns det ju kaniner att hyra med bur och allt.

• Stardusty

Haha, jag vet att jag är jättetaskig som skrattar åt de små stackarna, men de ser så roliga ut när de vinglar omkring helt "groggy"

Pumpkin skrev 2008-05-14 09:26:30 följande:
    Precis! Har en av varje - en hona och en hane - och honan sövdes, snittades och syddes ihop och fick gå med tratt i en vecka efteråt. Hanen däremot sydde de inte och ingen tratt behövdes. Den enda likheten dem emellan var tröttheten efter operationen, men den satt ju naturligtvis i längre för honkatten.
  • frida79

Allt för många släpper iväg sina katter vind för våg i stan och tätorter där löslöpande katter inte har något att göra. Katter misshandlas av människor, blir påkörda av motorfordon, tas av vilda djur och av ouppfostrade hundar... De riskerar att bli instängda av misstag för att törsta och svälta ihjäl...

Kattens status måste höjd, tror att ett steg i rätt riktning är att införa en lag om ägarregistrering och id-märknig på katt.

Är stolt matte till två id-märkta och ägarregistrerade katter och en mestadels lydig hund

• Pumpkin

Ja de ser faktiskt rätt skojiga ut

Stardusty skrev 2008-05-14 09:36:04 följande:
    Haha, jag vet att jag är jättetaskig som skrattar åt de små stackarna, men de ser så roliga ut när de vinglar omkring helt "groggy"
  • frida79
    Stardusty skrev 2008-05-14 09:19:38 följande:
    Ang. sterilisering och kastrering;Mycket riktigt som ni skriver så innebär kastrering på honkatt att äggstockarna plockas ut, en mindre operation alltså....
    Visst tar man väl äggledare och livmoder med? Det gör man iaf när man kasterar tikar.
    Har två hankatter (en kastrat, en fertil) så jag har sämre koll på honor.
Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?