• Stardusty

OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?

I och med att det är ett problem med så kallade sommarkatter så vill jag bara passa på att informera inför sommaren om katter och hoppas att folk kan sprida det vidare

* En katt bli runt 15-28 år gammal. Ska du skaffa katt ska du alltså planera ditt liv i samma antal år, dvs. vet du med dig att du ska börja studera, flytta, skaffa barn el. liknande bör du fundera över om det är möjligt att göra det när du har katt.

* En katt klarar sig _inte_ ensam. De behöver regelbundet mat och husrum. Katter är bra jägare visserligen men ett liv i det vilda är inte optimalt för en tamkatt.

* Katten mår inte dåligt av och får inte ont av att bli öronmärkt eller kastrerad. Däremot mår den dåligt av att inte kunna bli identifierad vid ev. bortspringning av den som hittar katten. Dessutom skjuter jägare och viltvårdare omärkta katter som anses vara utan ägare.

* En okasterad katthona kan föda 200 kattungar under sin livslängd. Om denna hona dumpas i det vilda resulterar det i 200 nya vildkatter. Som i sin tur resulterar i nya katter osv.

Summa summarum, en katt kan må vara billig att skaffa sig, men är likväl en levande varelse med samma primära behov som alla djur. Se till att planera ditt liv ordentligt för din nya familjemedlem.
    Kan du mot all förmodan inte behålla din katt kan du vända dig till de katt- och djurhem som finns i landet. T.om. avlivning är ett bättre alternativ än att dumpa din katt i skogen eller på nåt annat ställe.

Och framförallt - skaffa inte en katt för nöjes skull!!!

• Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?
  • Embo81

jättebra information!

puffar för dig!

• Nibla

Jättebra skrivet!

Vi var nära att köra över en kattunge på en landsväg i augusti för två år sedan. Den var ca 6 veckor gammal och hade klippta klor. Inga hus fanns i närheten så vi konstaterade snabbt att någon säkerligen dumpat henne där. Nu hade vi tur som kände en dam som hade kattungar och den kattmamman accepterade "utbölingen" och diade henne. Sen tog min mormor och morfar hand om henne. Till fredagen den 13 april förra året då hon blev påkörd.....tyvärr! Första gången jag såg morfar gråta.

• Pumpkin

Jättebra skrivet! Det gör ont i mig när jag tänker på katter som blir övergivna av sina ägare, har själv två katter som är mina bebisar.

• Kiwi08

Bra att du skriver om detta!
    själv hittade jag kattungar för några år sen som någon dumpat i en kartong i ett dike. dom var så små att dom inte ens öppnat ögonen! men dom fick ett gott liv. vi nappflaskematade dom & vår stora katt putsade dom & myste med dom & sen fick dom ett jättebra hem.

• Stardusty

TACK!!

Som volontär på ett katthem får man både se och höra rätt mycket hemskt ska jag tala om... Man får en helt ny syn på sina medmänniskor när man t.ex. får in en 8 veckors kattunge som brutit tassen när den försökt komma ut ur en IGENTEJPAD KARTONG som dumpats i skogen... Han hade nog en skyddsängel då en hundägare vars hund var lös hittade kartongen i rättan tid!

Om ni eller ngn ni känner vill hjälpa till på ngt katthem så behövs det alltid volontärer eller om man hellre vill ge bidrag så tas det tacksamt emot då alla djurhem drivs ideellt.
    Och att informera sina nära och kära är ett hett tips, en väns föräldrar hade en okasterad hankatt och det tog ett tag att övertyga dom om att det inte gör ont att bli kastrerad då de är bedövade... Tror mycket handlar om okunskap och det är därför toppen att flera veterinärer numer erbjuder "kattungeskola" för nyblivna kattägare

• starchick

Jag skulle jättegärna jobba som volontär/skänka pengar! Hur går man tillväga då? Har själv 2 katter som är mina ögonstenar och om jag kunde skulle jag ta hand om alla stackars katter där ute!

Stardusty skrev 2008-05-13 13:59:45 följande:
    TACK!! Som volontär på ett katthem får man både se och höra rätt mycket hemskt ska jag tala om... Man får en helt ny syn på sina medmänniskor när man t.ex. får in en 8 veckors kattunge som brutit tassen när den försökt komma ut ur en IGENTEJPAD KARTONG som dumpats i skogen... Han hade nog en skyddsängel då en hundägare vars hund var lös hittade kartongen i rättan tid! Om ni eller ngn ni känner vill hjälpa till på ngt katthem så behövs det alltid volontärer eller om man hellre vill ge bidrag så tas det tacksamt emot då alla djurhem drivs ideellt. Och att informera sina nära och kära är ett hett tips, en väns föräldrar hade en okasterad hankatt och det tog ett tag att övertyga dom om att det inte gör ont att bli kastrerad då de är bedövade... Tror mycket handlar om okunskap och det är därför toppen att flera veterinärer numer erbjuder "kattungeskola" för nyblivna kattägare
  • Stardusty

Toppen!
    Till att börja med kan du kolla den här länken över djur- och katthem i Sverige: www.katter.nu/sv/katthem.htm

Finns det inget i närheten av dig så att du inte kan hjälpa till på plats så kan du alltid donera pengar, antingen genom att bli medlem eller att "bara" ge pengar till ett katthem. Hur man gör det brukar stå på resp. katthems sida.

Det katthem jag arbetar som volontär på är Vaxholms katthem och föreningen heter Djurhjälpen. Vår hemsida är www.djurhjalpen.nu och där finns en massa info om vårt arbete.

starchick skrev 2008-05-13 14:14:05 följande:
    Jag skulle jättegärna jobba som volontär/skänka pengar! Hur går man tillväga då? Har själv 2 katter som är mina ögonstenar och om jag kunde skulle jag ta hand om alla stackars katter där ute!
  • nennesjuttioåtta

ooh jag längtar så tills vi skaffar hus så att jag kan bli utvald av några katter som vill bo hos mig!

• hondafreak

Bra skrivet ! Jag önskar att så många som möjligt förstår detta problem och hjälper till ! Bor själv på landet och har 2 kissar fn., men har haft 4 kissar + labrador + kanin. Saknar speciellt min hund som jag fortfarande gråter när jag tänker på, nu t.ex. , men han blev 15 år när jag fick avliva honom 2004. Han hade ett bra hundliv. Min nya sambo är allergiker så det är lite värre, och det är en labbe jag vill ha, helst min gamla hund ! Fick avliva 2 av mina bondkatter när min sambo flyttade in, nu fungerar det tack vare att vi inte har några mattor eller tygmöbler överhuvudtaget. Har skaffat en Cornish Rex till honom så han kan gosa lite med, fast visst fäller hon lite, det är hon som ni ser på bilden, en underbar fröken som heter Hjördis (min sambo döpte henne så skyll inte på mig!)
    Har funderat på att ge bidrag till katthem.

Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?