• Stardusty

OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?

I och med att det är ett problem med så kallade sommarkatter så vill jag bara passa på att informera inför sommaren om katter och hoppas att folk kan sprida det vidare

* En katt bli runt 15-28 år gammal. Ska du skaffa katt ska du alltså planera ditt liv i samma antal år, dvs. vet du med dig att du ska börja studera, flytta, skaffa barn el. liknande bör du fundera över om det är möjligt att göra det när du har katt.

* En katt klarar sig _inte_ ensam. De behöver regelbundet mat och husrum. Katter är bra jägare visserligen men ett liv i det vilda är inte optimalt för en tamkatt.

* Katten mår inte dåligt av och får inte ont av att bli öronmärkt eller kastrerad. Däremot mår den dåligt av att inte kunna bli identifierad vid ev. bortspringning av den som hittar katten. Dessutom skjuter jägare och viltvårdare omärkta katter som anses vara utan ägare.

* En okasterad katthona kan föda 200 kattungar under sin livslängd. Om denna hona dumpas i det vilda resulterar det i 200 nya vildkatter. Som i sin tur resulterar i nya katter osv.

Summa summarum, en katt kan må vara billig att skaffa sig, men är likväl en levande varelse med samma primära behov som alla djur. Se till att planera ditt liv ordentligt för din nya familjemedlem.
    Kan du mot all förmodan inte behålla din katt kan du vända dig till de katt- och djurhem som finns i landet. T.om. avlivning är ett bättre alternativ än att dumpa din katt i skogen eller på nåt annat ställe.

Och framförallt - skaffa inte en katt för nöjes skull!!!

• Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?
  • Pumpkin

Tyvärr så finns det ju nånting som heter sterilisera också, men det är ju inte ett dugg schysst mot kissen.

Stardusty skrev 2008-05-13 15:56:33 följande:
    Ja, vi kastrerar alltid på katthemmet, men det finns de som bestämt hävdar att det heter sterilisera när man gör det på honor så jag skrev det för att inte förvirra folk
  • pandis2405

Jag har märkt bland bekanta att de inte vill sterilisera sina honor för att de tycker synd om dem om de inte ska få några kattungar.
    Men en steriliserad katt kommer inte att längta efter kattungar, och världen kommer definitivt inte sakna att det inte blev fler katter.

Själv har jag två urmysiga katthemskatter hemma (steriliserade, id-märkta, vaccinerade och med egna pass!)

• ulsan

Sterilisera en honkatt innebär väl att man bara "klipper av" funktionen, medan kastrera, så tar man ut hela "paketet" och då har de inte samma känslor kvar.
    Har jag rätt eller fel?

• pandis2405

Jag menade kastrerade, när jag skrev steriliserade...

• pandis2405

Tror jag i alla fall, trodde också att det var samma sak på honor.

• Pumpkin

Fast steriliserade katter längtar visst efter kattungar (eller KAN längta), eftersom man bara stänger igen äggledarna (eller vad det är). Man tar inte bort parningsinstinkten genom att sterilisera. Det gör man först vid kastrering - när hela paketet plockas bort.

pandis2405 skrev 2008-05-13 16:03:04 följande:
    Jag har märkt bland bekanta att de inte vill sterilisera sina honor för att de tycker synd om dem om de inte ska få några kattungar.Men en steriliserad katt kommer inte att längta efter kattungar, och världen kommer definitivt inte sakna att det inte blev fler katter.Själv har jag två urmysiga katthemskatter hemma (steriliserade, id-märkta, vaccinerade och med egna pass!)
  • ulsan

Mitt inlägg om sterlisering/kastrering var bara till för att reda ut begreppen, mest för att jag själv är lite förvirrad.

:o)

• Aleta

Jag skaffade själv katt för ett halvår sedan, en ettårig sibirisk katt (japp jag är allergisk) som behövde ett nytt hem. Han är urmysig, men tyvärr så var det en sak vi inte tänkte på och tog ställning till innan vi skaffade honom...FÄSTINGAR!!!
    Det här har skapat slitningar inom familjen, mamma tycker att det är vidrigt med fästingar. Vi har dessutom två små barn varav den ena är för liten för att vaccinera mot TBE.
    Efter att ha tagit bort typ 15 fästingar som kröp omkring eller satt fast på honom varje dag, trots naturmedel som inte var så starkt för barnens skull, så köpte vi ett starkt medel på apoteket. Nu vill jag inte att barnen gosar med honom, ungar vill ju borra ner hela ansiktet i pälsen.
    Så tänk på det också, det är inte bara den goa katten, utan andra objudna gäster som följer med.
    Jag är jättedeppad och det är klart att katten känner av det. Tur att han är så snäll när jag går igenom hela pälsen med luskam...

• hondafreak

Aleta, det var sånt där som du hällde mellan skulderbladen på honom ? Det har jag gjort på vår och det finns inga fästingar alls på honom nu (mot 5-6/dag som jag plockade innan). Har din katt med fästingar i pälsen trots medlet ?
    Medlet fördelar sig på skinnet, inte i pälsen, så det är inget farligt för småttingarna att gosa med honom !
    Jag tycker oxå det är vidrigt med fästingar !
    Jag (och mina 2 barn) har hela livet haft katterna i sängen och har ALDRIG hittat nån fästing i sängen eller fått nån pga av katterna. Varför måste du vaccinera barnen ?

• Aleta

Frontline hette det, men det verkar ju jättegiftigt, nu är det döda fästingar i pälsen. (Förutom de som precis har kommit dit och traskar runt.)
    Det är ju jättebra om ungarna kan gosa, nu känner jag mig lite gladare, men det kan det verkligen vara ofarligt?

Vi vaccinerar eftersom jag har två kompisar som har haft TBE och det var inte kul...Eftersom det tydligen vimlar av fästingar så lär vi ju få också om vi inte stannar inomhus förstås. ;-:

Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?