• Stardusty

OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?

I och med att det är ett problem med så kallade sommarkatter så vill jag bara passa på att informera inför sommaren om katter och hoppas att folk kan sprida det vidare

* En katt bli runt 15-28 år gammal. Ska du skaffa katt ska du alltså planera ditt liv i samma antal år, dvs. vet du med dig att du ska börja studera, flytta, skaffa barn el. liknande bör du fundera över om det är möjligt att göra det när du har katt.

* En katt klarar sig _inte_ ensam. De behöver regelbundet mat och husrum. Katter är bra jägare visserligen men ett liv i det vilda är inte optimalt för en tamkatt.

* Katten mår inte dåligt av och får inte ont av att bli öronmärkt eller kastrerad. Däremot mår den dåligt av att inte kunna bli identifierad vid ev. bortspringning av den som hittar katten. Dessutom skjuter jägare och viltvårdare omärkta katter som anses vara utan ägare.

* En okasterad katthona kan föda 200 kattungar under sin livslängd. Om denna hona dumpas i det vilda resulterar det i 200 nya vildkatter. Som i sin tur resulterar i nya katter osv.

Summa summarum, en katt kan må vara billig att skaffa sig, men är likväl en levande varelse med samma primära behov som alla djur. Se till att planera ditt liv ordentligt för din nya familjemedlem.
    Kan du mot all förmodan inte behålla din katt kan du vända dig till de katt- och djurhem som finns i landet. T.om. avlivning är ett bättre alternativ än att dumpa din katt i skogen eller på nåt annat ställe.

Och framförallt - skaffa inte en katt för nöjes skull!!!

• Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?
  • Pumpkin

Japp, man plockar bort hela paketet. Sa de till mig i alla fall.

frida79 skrev 2008-05-14 09:49:23 följande:
    Visst tar man väl äggledare och livmoder med? Det gör man iaf när man kasterar tikar.Har två hankatter (en kastrat, en fertil) så jag har sämre koll på honor.
  • frida79
    Pumpkin skrev 2008-05-14 09:47:56 följande:
    Ja de ser faktiskt rätt skojiga ut
    Min ena hane är ett matvrak i klass med "katten Gustav". Direkt när han vaknade tog han sig på sina knappt bärande fylleben och försökte hoppa upp på köksbänken till sin mat...
    Såg både roligt och tragiskt ut. Stackarn.

Har hört att det är värre om man kastrerar när de är lite äldre, unga katter piggnar till snabbare. Min var 2,5-3 år när kulorna försvann...
  • Pumpkin

Vår hankatt bäddade vi ner i buren i sovrummet så han skulle få lugn och ro, men han ville bestämt vara nära oss hela tiden. Så det slutade med att han somnade sittandes på tröskeln in till köket

frida79 skrev 2008-05-14 09:53:23 följande:
    Min ena hane är ett matvrak i klass med "katten Gustav". Direkt när han vaknade tog han sig på sina knappt bärande fylleben och försökte hoppa upp på köksbänken till sin mat...Såg både roligt och tragiskt ut. Stackarn. Har hört att det är värre om man kastrerar när de är lite äldre, unga katter piggnar till snabbare. Min var 2,5-3 år när kulorna försvann...
  • frida79

Haha, så sött!
    Min hade svårt att hålla värmen själv, så han fick ligga på mig hela dagen. Tog nästan ett dygn innan han var i form igen.

Så fort jag får bilen lagad så ska jag boka tid och kastera unghanen. Ingen har ändå visat intresse för honom i avel... Lika bra att kastrera när han ännu är ung.

• Humlan66

Skulle inte tro att jag skaffar katt då jag är måttligt road av grannens katter som inte gör annat än att förstöra på MIN tomt . gräver upp land och mina blomlökar och sätter sig och pissar och skiter överallt och inte luktar det gott heller..och sen har jag fått kasta dynor mm från altanen pga detta
    å sen när mb2 är hyperallergisk sen .. Nä inte kul

Skulle ÖNSKA att kattägare tar lite mera ansvar för sina utekatter

• Stardusty

Förstår att det upplevs som ett problem och att det är jobbigt för dig, men katter ses i lagen som "vilda" djur, alltså de har lika stor rätt att röra sig fritt som rådjur, älgar m.m.
    Har tur som har två väluppfostrade kattkillar

Humlan66 skrev 2008-05-14 10:00:57 följande:
    Skulle inte tro att jag skaffar katt då jag är måttligt road av grannens katter som inte gör annat än att förstöra på MIN tomt . gräver upp land och mina blomlökar och sätter sig och pissar och skiter överallt och inte luktar det gott heller..och sen har jag fått kasta dynor mm från altanen pga dettaå sen när mb2 är hyperallergisk sen .. Nä inte kul Skulle ÖNSKA att kattägare tar lite mera ansvar för sina utekatter
  • Stardusty

Min förra katt var också ett matvrak och mina föräldrar berättade att när han kom hem från kastreringen så ville han ju äta (såklart) men var så trött att han somnade med huvet i matskålen! Haha

frida79 skrev 2008-05-14 09:53:23 följande:
    Min ena hane är ett matvrak i klass med "katten Gustav"....
  • Lady o Lufsen

Jag håller med dig!
    Har ju som sagt själv fyra katter...men jag har valt att ha dom som innekatter.
    Min altan är faktiskt sönderpissad och det stinker kattpiss i lägenheten om man har öppet fönster ...värst är det när det har regnat och sedan blir det sol

Så jag tycker absolut att en kattägare bör ta större ansvar...men tyvär så är det som Stardusty säger...dom får "härja fritt" i och med lagen.

Humlan66 skrev 2008-05-14 10:00:57 följande:
    Skulle inte tro att jag skaffar katt då jag är måttligt road av grannens katter som inte gör annat än att förstöra på MIN tomt . gräver upp land och mina blomlökar och sätter sig och pissar och skiter överallt och inte luktar det gott heller..och sen har jag fått kasta dynor mm från altanen pga dettaå sen när mb2 är hyperallergisk sen .. Nä inte kul Skulle ÖNSKA att kattägare tar lite mera ansvar för sina utekatter
  • Nibla

Brukar det inte vara så att katter kissar där de känner annan kisslukt?
    Kanske ska sanera din altan?

Lady o Lufsen skrev 2008-05-14 10:18:19 följande:

Jag håller med dig!Har ju som sagt själv fyra katter...men jag har valt att ha dom som innekatter.Min altan är faktiskt sönderpissad och det stinker kattpiss i lägenheten om man har öppet fönster...värst är det när det har regnat och sedan blir det solSå jag tycker absolut att en kattägare bör ta större ansvar...men tyvär så är det som Stardusty säger...dom får "härja fritt" i och med lagen.
  • Lövings

Ja eftersom de är "vilda djur" så får de också skjutas om de är på en tomt där ägaren har skyddsjakt..

Stardusty skrev 2008-05-14 10:14:05 följande:
    Förstår att det upplevs som ett problem och att det är jobbigt för dig, men katter ses i lagen som "vilda" djur, alltså de har lika stor rätt att röra sig fritt som rådjur, älgar m.m. Har tur som har två väluppfostrade kattkillar
Svar på tråden OT Ska du/ngn bekant skaffa katt?