• silverdrake

Ni som tillverkar egen mineral-makeup?

Hallå brudar!

har precis beställt ett göra-egen-mineralmakeup-kit, är det någon mer som har provat, har några tips och råd.

jag tänkte prova för jag tålde inte riktigt ID (kliade) och täbkte vad kul att göra egen (!) verkade ju inte vara så komplicerat. tyckte man såg väldigt fin ut med ID, blir det samma/liknande med den man gör själv?

• Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?
  • PennyJenny

Ingen fara! :) Får se när jag hinner börja med det dock, det är banne mig något varje kväll den här veckan och i helgen ska jag på möhippa för en kompis så på söndag är det nog inte läge att göra make-up eftersom jag troligen är duktigt bakis då. *s*

• PennyJenny

En liten fråga till er som gjort egen foundation. Hur sjutton vet ni vilken färgblandning ni ska ta av? Jag har blandat i hop en varm och en kall och gjort i ordning basen och ikväll tänkte jag att jag skulle försöka få till det hela. Men jag är lite rådvill på hur jag ska göra. Jag har ganska mycket röda partier i ansiktet och när jag köpte Isadoras mineralmakeup så fick jag en soft aprikos (tror jag den hette, aprikos något i alla fall). Vad tror ni, utan att ha sett mitt ansikte, att jag ska börja med för färgblaning?

Hilfe....*s*

• Humma 11/8

PennyJenny
    Jag gör den neutrala blandningen och den blir superfin på min hy, testa du också

• silverdrake

jag gjorde en kall och en varm och mixtrade tills jag fick fram rätt. satt och provade i ansiktet tills det såg bra ut....(viktigt med bra ljus då, jag fick för grisrosa först..är varmare i tonen än jag trodde först)

• PennyJenny

Oki, då är det bara till att börja mixtra då. ;)

• PennyJenny

Okej, nu har jag gjort min första foundation men jag vet inte riktigt... okej, färgen är då inte helt lätt att få till, men det går ju att ändra så det är ju en sak. Men sedan vet jag inte riktigt vad jag tycker om hur den beter sig på huden. Jag har tidigare använt Isadoras och den går in så fint i huden, men det här tycker jag liksom syns på ett annat sätt. Det känns lika dant, men visuellt är det skillnad tycker jag. Sedan tyckte jag att jag blev blank mycket snabbare med den egengjorda. Jag har gjort basreceptet. Jag använder ingen mineral viel, kanske ska jag försöka med det och göra en på rispulver?

Jag har ingen kaffekvar, utan körde med kulor i en burk och djävla vad jag skakade och rullade, så jag tror att det har blivit väl blandat. Någon som har någon erfarenhet av att bli bland för fort och att det ser konstigt ut?

• silverdrake

nja, jag har rätt torr hy så jag tyckte tvästom att det kändes för torrt. och att det syntes lite speciellt runt näsan. men nu har jag en bättre borste (smashbox 19)och det tycker jag gjort väldig skillnad...
    jag brukar om jag blir svettig under dagen och blir lite blank bättra på med lite MV, jag gjord den på mica silc, den som är mest skimrande..

ska prova att göra en på rismöl senare också för att testa..

• PennyJenny

Ja, jag har varit in i formet på tekei och fått lite tips oxå, kan vara att jag är van med odryga Isadora och har på förmycket, jag ska rengöra borsten och testa ikväll.

Skimrande vill jag inte ha min MV, det räcker med att jag skimrar av svett i ansiket. ;) Men rismjöl ska jag som sagt testa. Skam den som ger sig, har ju betalat nästan 500 så lite mer exprimenterande ska jag allt göra.

• silverdrake

måste bara fråga er, har fortfarande en känsla av torrhet på hyn när jag använder min make up. även om jag bytt till en fetare fuktkräm än jag har när jag är utan makeup. är det någon mer som råkat ut för det...är det verkligen så bra med mineral make om man är torr i hyn?? eller gör jag fel recept?

• silverdrake

*börjar bli skeptisk*

• Humma 11/8

Silverdrake
    När man använder mineralmakeup måste man dels använda en bra återfuktande hudkräm och dels måste man låta den gå in i huden riktigt innan du sminkar dig - minst 10 minuter!
    Sen tycker jag att du ska investera i en riktigt bra kvarn att blanda i, det kan vara så att ditt smink inte är tillräckligt blandat även om det ser så ut!

Ett annat knep är att efter du lagt all makeup spraya på en facemist, mineralmakeup är, enligt mig, det bästa sminket man kan använda!

• silverdrake

mm, har gjort allt ovan. nästan iallafall. jag har inte låtit krämen gå in utan tagit den nästan direkt efteråt.
    men ska prova det imorgon när jag sminkar mig

annars har jag en bra kvarn och jag spryar rosenvatten efter applicering,har bra borste nu också

• gonju

Är det någon som har kvar recepten från tikei? Kan betala någon hundring om ni ger mig de recept som fanns :)

Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?